محمود اسلامیان - مدیرعامل سابق صندوق بازنشستگی کشوری: صندوق‎های بازنشستگی حال‌وروز خوبی ندارند؛ وضعیت برخی بحرانی است و برخی نیز در آستانه بحران قرار دارند و باید برای رفع مشکلات آنها اقداماتی اساسی انجام داد.

  محمود اسلامیان مدیرعامل سابق صندوق بازنشستگی کشوری

در اين ميان توجه به اين نكته ضروري است كه بحران صندوق‌هاي بازنشستگي، مانند بسياري ديگر از چالش‌هايي كه در كشور داريم، حاصل يك روز و دو روز نيست بلكه ثمره 40سال برخورد غيراقتصادي و غيركارشناسي با اين مجموعه‌هاست. در حقيقت از 40سال پيش اين صندوق‌ها با فرمول‌هاي غيراقتصادي درست شده‌اند و در طول اين سال‌ها با مخلوط‌كردن قوانين بيمه، كه بايد در صندوق حاكم باشد و قوانين حمايتي هزينه‌هايي به آنها تحميل كرده‌ايم كه عملاً توان ايفاي آنها را نداشته‌اند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در 4دهه گذشته 28تصميم مانند بازنشستگي پيش از موعد، اجراي قانون خدمات كشوري و... بدون درنظر گرفتن هزينه اجرا اتخاذ شده كه حدود 430هزار ميليارد تومان هزينه به صندوق‌هاي بازنشستگي تحميل كرده‌اند كه عملا آنها را در مسيري قرار داده كه به وضعيت امروز منتهي مي‌شد.

وقتي از چالش صندوق‌هاي بازنشستگي حرف مي‌زنيم اما حوصله واكاوي نداريم، هركسي از ديدگاه خودش نظري مي‌دهد كه البته مي‌تواند درست باشد اما علت و دليل وضع امروز صندوق‌ها نيست و نمي‌تواند به راهكاري ختم شود كه نجات اين مجموعه‌ها را در پي داشته باشد؛ يكي اداره نادرست بخش‌هاي اقتصادي صندوق‌ها را باعث‌ و باني وضع امروز دچار آنها اعلام مي‌كند و يكي حواشي صندوق‌ها را دليل بحراني‌شدن آنها مي‌داند. اين نظرات همه در جاي خود درست هستند اما بايد به هركدام از اينها در بروز بحران وزن بدهيم.

ما پيش‌ازاين در صندوق بازنشستگي در مورد اينكه چرا صندوق‌ها به اين روز افتاده‌اند، واكاوي و مطالعه علمي انجام داديم و راه‌حل‌هايي كه مي‌تواند به بهبود وضعيت آنها و رفع مشكلاتشان منجر شود نيز وجود دارد اما براي اثرگذاري آن بايد تصميماتي در دولت و مجلس گرفته شود.

به‌نظر من 85 تا 90درصد وزن عواملي كه صندوق‌ها را به اين روز انداخته، همان تصميماتي است كه در 40سال اخير بدون درنظر گرفتن هزينه اتخاذ شده است و عوامل ديگر 10درصد يا حداكثر 15درصد در وضعيت فعلي صندوق‌ها دخالت داشته‌اند. يكي از مهم‌ترين اين تصميمات اين است كه سن بازنشستگي در ايران به معيار جهاني برسد.

در شرايط فعلي حداقل سن بازنشستگي در دنيا، 65سال است اما در كشور ما سن بازنشستگي 15سال از معيار جهاني كمتر شده است. آيا به‌صلاح است كه ما نيروي كار را در سن 50سالگي و در اوج پختگي بازنشست كنيم كه چندين هزار ميليارد تومان هزينه به صندوق‌هاي بازنشستگي وارد ‌كند و بعد هم با تصويب قانون، بازگشت بازنشستگان به‌كار را ممنوع كنيم تا افراد جديدي به‌جاي آنها مشغول شوند؟

کد خبر 391811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha