لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان سال ۸۳در مجلس به تصویب رسید اما نداشتن ضمانت اجرایی باعث شد تا شورای نگهبان آن را رد کرده و به مجلس برگرداند؛ مسئله‌ای که سبب شد تا این لایحه مصوبه قانونی پیدا نکند و تا به امروز و با گذشت ۱۳سال همچنان بلاتکلیف باشد.

معلولان

 البته بهار سال 94بود كه پيش‌نويس اين لايحه كه تغييراتي پيدا كرده بود بارديگر از سوي سازمان بهزيستي به هيأت وزيران ارائه شد و در نهايت در قالب برنامه جامع حمايت از حقوق افراد داراي معلوليت به تأييد دولت رسيد و بارديگر راهي مجلس شوراي اسلامي شد. اين برنامه شامل 2بخش بود؛ يك بخش كه در قالب مصوبه هيأت وزيران تصويب و ابلاغ خواهد شد و بخش دوم نيز به شكل لايحه براي تصويب به مجلس ارسال شد؛ لايحه‌اي كه در مجلس نهم بارديگر مورد بررسي نمايندگان قرار گرفت اما در اين دوره نيز به نتيجه‌اي نرسيد و كار در نهايت بر عهده نمايندگان مجلس دهم (مجلس كنوني) گذاشته شد.

حالا و بعد از گذشت 13سال اين لايحه دوباره در كميسيون مشترك مجلس مورد بررسي قرار گرفته است و آنگونه كه همايون هاشمي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس مي‌گويد به تصويب كميسيون مشترك مجلس رسيده است و حتي به هيأت رئيسه تحويل داده شده تا در نوبت مطرح شدن در صحن علني قرار گيرد. به گفته او اعضاي فراكسيون معلولان مجلس اميدوارند اين لايحه به اين دليل كه ابتدا در هيأت دولت تصويب شده است و براي آن رديف‌هاي اعتباري درنظر گرفته شده، كار چنداني در صحن علني مجلس نداشته باشد و در سريع‌ترين زمان ممكن به تصويب نمايندگان مجلس هم برسد تا بعد از نهايي شدن از سوي شوراي نگهبان رسما «مهر قانون» روي آن بخورد.

اما لايحه كنوني حمايت از حقوق معلولان اگر به قانون تبديل شود چه حمايت‌ها‌يي را از معلولان شاهد خواهيم بود؟ هاشمي، نماينده مردم مياندوآب، شاهين‌دژ و تكاب به همشهري گفت:‌ اين لايحه از دوره قبل در مجلس باقي مانده بود ولي در نهايت از سوي كميسيون نهايي شد و به صحن رفت؛ لايحه فعلي به نسبت لايحه دولت تغييرات زيادي داشته و اكنون داراي 32ماده و 10فصل است كه در آن به مسائلي مانند مناسب‌سازي‌ و ايجاد شرايط آسان براي تردد معلولان توجه وي‍ژه شده است.

به گفته وي، توجه به معافيت‌هاي فرهنگي و‌ آموزشي براي معلولان، ‌مسائل بهداشت و درمان، توانبخشي معلولان و اشتغال و كارآفريني براي معلولان از مهم‌ترين موضوعات لايحه است و در آن براي دولت نيز تكاليفي در اين زمينه‌ها مشخص شده؛ ضمن اينكه برخلاف لايحه ابتدايي اكنون به جز وزارت رفاه براي 7وزارتخانه ديگر نيز مسئوليت‌هايي در اين لايحه ديده شده است كه همگي به شرايط مناسب‌تر براي زندگي معلولان در كشورمان منجر خواهد شد. عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس تأكيد كرد: موضوع اشتغال از مهم‌ترين دغدغه‌هاي معلولان است كه در اين لايحه به آن پرداخته شده و برخلاف لايحه قبلي ضمانت اجرايي اشتغال معلولان نيز در اين لايحه ديده شده است. وي با اشاره به اينكه چشم‌انداز خوبي در حوزه معلولان در كشورمان مشاهده مي‌شود، گفت: كشور ما يكي از معدود كشورهايي است كه درخصوص حمايت از معلولان اقدامات قانوني انجام داده است اما در حوزه خدمات‌رساني به اين افراد بايد تجديدنظر شود تا آنها بتوانند از شرايط خوبي از نظر اشتغال و زندگي برخوردار باشند.

هاشمي با اشاره به اينكه در اين لايحه اشتغال 3درصدي معلولان درنظر گرفته شده است، گفت: موضوع اشتغال در كشور ما تبديل به معما شده است، دولت در اين‌باره هم براي افراد عادي و هم براي معلولان برنامه جامعي ندارد و موضوع كارورزي هنوز در ابتداي راه است. «به گفته او در اين لايحه جرايم متخلفاني كه حقوق معلولان را رعايت نكنند مشخص شده است كه با قانوني شدن اين لايحه مسئولان دستگاه‌هايي كه از اختصـاص حـداقل 3درصد از مجـوزهاي استخدامي (رسمي، پيماني و كارگري) به افراد معلول واجد شرايط، امتناع كنند، مجازات مي‌شوند.

اين نماينده مجلس گفت:‌ بعد از تصويب قانون به‌عنوان نمايندگاني كه بررسي اين لايحه را در دست داشتيم از معاونت استخدامي رئيس‌جمهور سؤال مي‌كنيم كه تعداد سهميه تعلق گرفته به معلولان چقدر بوده. همچنين يكي از مشكلاتي كه در اين بخش داريم عدم‌الزام بخش غيردولتي در به‌كار‌گيري معلولان است كه بايد اين بخش بپذيرد كه معلولان جزئي از جامعه هستند و بايد در اشتغال آنها سهيم باشد.

  • گسترش مراكز روزانه توانبخشي در كل كشور

زهرا نوع‌پرست، مديركل دفتر مراكز توانبخشي روزانه و توانپزشكي بهزيستي كل كشور نيز با اشاره به اينكه يك ميليون و 300هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزيستي هستند، به همشهري گفت: 36درصد افراد تحت پوشش خانم‌ها و مابقي را آقايان تشكيل مي‌دهند. وي ابراز اميدواري كرد كه لايحه جامع حمايت از معلولان در روزهاي آينده براي بررسي به صحن علني مجلس برود.

مديركل توانبخشي روزانه و روانپزشكي سازمان بهزيستي با اشاره به برنامه‌هاي سازمان بهزيستي درخصوص مددجويان اين سازمان گفت: اكنون يك هزارو 150مركز روزانه و 800مركز شبانه‌روزي در كشور فعاليت دارند كه گسترش مراكز توانبخشي روزانه در مراكز استان‌ها و شهرستان‌ها از برنامه‌هاي بهزيستي است كه در اين مراكز آموزش‌هاي توانبخشي به معلولان ارائه مي‌شود. به گفته وي توسعه خدمات در منزل و مراقبت در منزل نيز از برنامه‌هاي بهزيستي است كه خدمات در منزل از اولويت بيشتري برخوردار است كه يارانه‌اي كه براي مراقبت در منزل به هر فرد تعلق مي‌گيرد 134هزار تومان است. اين يارانه در مراكز روزانه 381هزار تومان و براي بيماران اوتيسم 403هزار تومان است. ايجاد فرصت‌هاي شغلي برنامه ديگر سازمان بهزيستي براي اشتغال معلولان است كه نوع‌پرست به آن اشاره كرد و گفت: اين موضوع در قانون جامع حمايت از معلولان و در قالب صندوق فرصت‌هاي شغلي نيز اشاره شده كه اميدواريم بتوانيم با رفع موانع و مشكلات پيش روي معلولان و با پرداخت تسهيلات مناسب شاهد اشتغال‌زايي براي معلولان باشيم.

به گفته نوع‌پرست اكنون 320هزار معلول پشت نوبت دريافت خدمات و وسايل كمك توانبخشي از سازمان بهزيستي هستند كه سعي مي‌كنيم در كوتاه‌ترين زمان اين خدمات را به متقاضيان ارائه كنيم. مديركل توانبخشي روزانه و روانپزشكي سازمان بهزيستي با اشاره به تعداد معلولان مجهول‌الهويه نيز گفت:‌ اكنون 15هزار و 717معلول مجهول‌الهويه و فاقد سرپرست تحت پوشش بهزيستي هستند كه در مراكز اين سازمان نگهداري مي‌شوند. همچنين 150هزار سالمند معلول تحت پوشش بهزيستي هستند كه در مراكز روزانه و شبانه‌روزي و يا تحت برنامه مراقبت در منزل نگهداري مي‌شوند.

15/717 نفر معلول مجهول الهويه
150/000 نفر سالمند معلول تحت پوشش بهزيستي
320/000 نفر معلول در نوبت دريافت خدمات
300/000 نفر معلول تحت پوشش بهزيستي

کد خبر 391262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha