همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: برجام بخشی از قوانین بین المللی است و خروج آمریکا ازاین توافق، نقض تعهدات بین المللی واشنگتن خواهد بود.

روسیه: خروج آمریکا از برجام نقض تعهدات بین المللی خواهد بود

به گزارش روز شنبه ایرنا، لاوروف با بیان این که در صورت تصمیم آمریکا برای خروج از برجام هیچ اقدامی نمی توانیم بکنیم، اظهار داشت: خروج از این توافق، نقض تعهدات بین المللی آمریکا و نقض ابتکاراتی خواهد بود که از سوی دولت سابق این کشور پیشنهاد شده بود.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سخنان لاوروف در کنفرانس بین المللی رم نوشت: برجام بخشی از قوانین بین المللی است. اگر چیزی خراب نشده نباید تعمیر کرد.

وزیرخارجه روسیه گفت: اگر آمریکا الان از برجام خارج شود،حرکت قابل اعتمادی در انظار افرادی که خواهان توقف برنامه هسته ای کره شمالی هستند، نخواهد بود.

وی افزود: ما همه، ازجمله آمریکا خواهان توقف برنامه هسته ای کره شمالی و آغاز مذاکرات در باره مسائل امنیتی و عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای هستیم. اما اگر ایالات متحده از برجام خارج شود، رهبر کره شمالی چه برداشتی از موضع آمریکا خواهد کرد. در آن صورت کیم جونگ این خواهد گفت چرا کره شمالی باید باامضای توافقنامه ازبرنامه هسته ای خود صرف نظر کند و مشخص نیست در دوره رئیس جمهوری بعدی آمریکا چه خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه پیشتر با تاکید بر موضع این کشور در حمایت از برجام، گفته بود که با بازنگری پیمان بین المللی با ایران مخالف است و چین، آلمان، فرانسه و انگلیس نیز مخالف چنین اقدامی هستند.
وی با بیان اینکه برجام «پیمانی موفق» است، از رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد این سند بین المللی ابراز تاسف کرده بود.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز به تازگی اعلام کرد: مسکو همچنان از برجام حمایت می کند و تا زمانی که همه طرف ها به تعهدات خود در شورای امنیت سازمان ملل پایبند هستند، این رویکرد ادامه می یابد.

رییس جمهوری روسیه روز 12 مهر ماه در نشستی بین المللی تصریح کرد: تمامی گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی حکایت از آن دارد که ایران تعهدات خود را در برجام کامل انجام می دهد.

وی ادامه داد: از این گزارش ها پیروی می کنیم و از برجام که با مشارکت دولت سابق آمریکا و با وجود اختلافات در مسائل دیگر با این دولت عقد شد، همچنان حمایت خواهیم کرد.

اظهارنظرهای ضدبرجامی ترامپ رییس جمهوری آمریکا تاکنون بارها توسط مقام های بلندپایه اتحادیه اروپا، روسیه و چین رد شده است و مقامات این کشور تاکید کرده اند، این توافق بین المللی مستند به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای همه طرفین لازم اجرا است و واشنگتن نیز نمی تواند از تعهدهای خود بین تهران و 1+5 سرپیچی کند.

کد خبر 391201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha