همشهری آنلاین: شرکت‌های هواپیمایی به خاطر خطر خاکسترهای آتشفشانی ناشی از خروج ستون‌هایی ظخیم از دود به ارتفاع ۴۰۰۰ متر در آسمان بالی، هشدار وضعیت قرمز دریافت کردند.

آتشفشان

براساس گزارش BBC، اين دومين باري است كه آتشفشان آگونگ بالي طي هفته جاري چنين توده عظيمي از خود خارج مي‌كند. هشدار قرمز به اين معني است كه هرلحظه احتمال فوران آتشفشاني وجود دارد.

مقامات اين جزيره با آغاز بارش خاكستر در منطقه توزيع ماسك را آغاز كرده‌اند. بالي يكي از مهمترين مقاصد توريستي جهان است و اصلي‌ترين بخش‌هاي توريستي آن، يعني كوتا و سمينياك 70 كيلومتر از آتشفشان فاصله دارند.

فرودگاه اصلي جزيره درحال فعاليت عادي خود را ادامه مي‌دهد، اما برخي از شركت‌هاي هواپيمايي پروازهاي خود را به خاطر نگراني از آسيب‌ديدگي موتور هواپيماها در اثر ورود خاكسترهاي آتشفشاني متوقف كرده‌اند. به گفته آژانس مواجهه با حوادث طبيعي اندونزي، سفر به بالي هنوز امنيت دارد مگر اينكه كسي بخواهد به منطقه خطر آتشفشاني وارد شود.

از ساكنيني كه در فاصله 7.5 كيلومتري آتشفشان سكونت دارند درخواست شده تا با نظم و آرامش خانه‌هاي خود را تخليه كنند. نزديك به 25 هزار نفر پس از افزايش فعاليت‌هاي آتشفشاني اين كوه در پناهگاه‌هاي موقت سكونت يافته‌اند. نتيجه اين تخليه خسارتي 110 ميليون دلاري از بخش توريسم و گردشگري در منطقه بوده‌است.

اندونزي روي حلقه آتش اقيانوس آرام واقع شده‌است،‌جايي كه صفحات تكتونيكي با يكديگر برخورد كرده و فعاليت‌هاي لرزه‌اي و آتشفشاني فراواني را ايجاد مي‌كنند. بيش از 130 آتشفشان فعال در اين كشور وجود دارد. آخرين فوران كوه آگونگ در سال 1963 رخ داد كه طي آن فوران 1000 نفر جان خود را از دست دادند.

کد خبر 390631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha