مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: تهران جمعه قبل که سوم آذرماه بود، سردترین روز و شبش را از آغاز نیمه دوم سال پشت سر گذاشت.

گرمخانه

ارتفاعات شمالي تهران شاهد بارش برفي سبك بودند و قرار است طبق پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي در روزهاي آتي هم اين برودت دوباره تجربه شود. اما ديگر چند سالي است كه صبح بعد از يك شب سرد، اورژانس تهران خبري از فوت و يخ‌زدگي تعدادي كارتن‌خواب در كوچه و معابر پايتخت نمي‌د‌هد. مددسراها و سامان‌سراهاي تهران تنها جمعه‌شب بيش از 3هزار و 200كارتن‌خواب را كه از سطح شهر جمع‌آوري كرده و در خود جاي دادند. مراكز و ‌گشت‌هاي خدمات اجتماعي نيز براي اسكان كارتن‌خواب‌ها در شب‌هاي آينده و زمستان پيش رو همچنان در آماده‌باش به‌سرمي‌برند.

  • خبري از يخ‌زدگي نبود

به گزارش همشهري،‌از سال گذشته تماس‌هاي مردمي با سامانه 137نيز افزايش يافته و همين احساس مسئوليت شهروندان براي معرفي كارتن‌خواب‌ها به گشت‌هاي شهرداري، ‌سال گذشته طي 2روز پايان هفته در اوايل آذرماه بسيار سرد، جان 1779نفر را نجات داد. جمعه گذشته مركز خاوران واقع در منطقه15 كه بزرگ‌ترين مددسراي تهران است، هزار كارتن‌خواب را تا صبح شنبه اسكان داد. در ميان 3200كارتن‌خواب مستقر در اين مراكز، 150نفر زن بودند كه به‌سامان‌سراي لويزان و مددسراي چيتگر ويژه بانوان منتقل شدند.

  • اعتياد 90درصدي كارتن‌خواب‌ها

تعدادي از كارتن‌خواب‌ها به‌سامان‌سراها منتقل مي‌شوند. اسكان در سامان‌سرا برخلاف مددسرا كه شبانه فعاليت مي‌كند، شبانه‌روزي است. حسن غلامي، قائم‌مقام معاون حمايت‌هاي اجتماعي سازمان خدمات اجتماعي در اين‌باره به همشهري گفت: قريب به 90درصد افراد اسكان‌يافته در مددسراهاي شهرداري اعتياد دارند كه اين ميزان در سامان‌سراها به 60تا 65درصد مي‌رسد. سامان‌سراها متكديان پايتخت را نيز در خود جاي مي‌دهند،

به همين دليل ميزان اعتياد در اين مراكز با كاهش مواجه مي‌شود. افراد اسكان‌يافته در مراكز بهبود اقامتي هم 100درصد معتاد به مواد‌مخدر هستند. از سوي ديگر، تهران هم‌اكنون 15مددسرا دارد كه ظرفيت تختي آنها 1300نفر است اما به گفته غلامي اين ظرفيت در شب‌هاي سرد سال تا 2600نفر هم افزايش يافته و كاملا دو برابر مي‌شود. سامان‌سراها و مراكز بهبود اقامتي نيز به‌ترتيب 400و 650نفر ظرفيت دارند.

  • به‌زودي 2مددسراي جديد افتتاح مي‌شود

تا چند روز آينده قرار است با افتتاح 2مددسراي جديد تعداد مددسراهاي پايتخت به 17مورد افزايش يابد. حسن غلامي، قائم‌مقام معاون حمايت‌هاي اجتماعي سازمان خدمات اجتماعي با اعلام اين خبر به همشهري گفت: منطقه2 با ظرفيت 100نفر و منطقه20 با ظرفيت 50نفر به مجموع ظرفيت‌هاي مددسراها خواهند افزود كه هردو نيز ويژه مردان خواهند بود.

سال گذشته مددسراهاي موقت نيز دائمي شده و در مجموع 15مددسرا در فصل دوم سال خدمات‌رساني كردند. مددسراي چيتگر يا همان مددسراي منطقه22 هم اوايل سال گذشته ويژه بانوان فعاليت خود را آغاز كرد و در مجموع شرايط براي اسكان كارتن‌خواب‌هاي بيشتر فراهم شد.

به جز اينها گرمخانه‌هاي سيار نيز پاييز گذشته فعاليت خود را در كلوني كارتن‌خواب‌ها و معتادان آغاز كردند تا جان آن دسته از كارتن‌خواب‌هايي را كه به‌دليل همراه داشتن مواد‌مخدر مايل به حضوردر مددسراها نبودند، محفوظ نگه دارد. 50 اتوبوس گرم با ظرفيت 700نفر هر شب تعداد زيادي از معتادان كارتن‌خواب را در خود اسكان دادند.

البته رضا قديمي، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري گفته مناطق براي فعاليت گرمخانه‌هاي سيار در سال‌جاري نيز آمادگي دارند و در حالت آماده‌باش حضور دارند اما به‌دليل جذب 4هزار معتاد كارتن‌خواب در هفته‌هاي اخير، به‌احتمال بسيار زياد در سال‌جاري نيازي به فعاليت گرمخانه‌هاي سيار وجود ندارد. اين معتادان به كمپ‌هاي فشافويه، سعيدآباد و خاورشهر منتقل شدند.

جدول

کد خبر 390557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha