منصور معظمی- معاون وزیر صنعت، معدن‌و تجارت: بر اساس الزامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد، تولید خودروهای دارای یک ستاره کیفیت از ابتدای سال آینده و خودروهایی که قادر به پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه اجباری نباشند از دی ماه ۹۷ متوقف خواهند شد.

منصور معظمی-

همچنين سازمان استاندارد بنا ندارد در اجراي استانداردهاي اجباري 85گانه با خودروسازان مماشات كند. گرچه خودروسازان داخلي، تيراژ توليد را افزايش داده‌اند اما موضوع اصلي، رضايت مشتريان خودروست و اكنون مردم به طور نسبي از كيفيت، قيمت و خدمات پس از فروش برخي خودروهاي توليد داخل رضايت ندارند. در چنين شرايطي خودروسازان براي رقابت‌پذيري بيشتر، ناگزير هستند به سمت توليد خودروهايي با كيفيت و قيمت مناسب گام بردارند و وزير جديد صنعت، معدن و تجارت نيز دغدغه زيادي براي بهبود كيفيت خودروهاي توليد داخل دارد.

بديهي است كه خودروسازان داخلي بايد خود را براي پذيرش شرايط جديد توليد مطابق با ضوابط ارزشيابي كيفي و استانداردهاي اجباري جديد توليد آماده كنند چرا كه با اين همه سرمايه‌گذاري و تجربه در صنعت خودرو، زيبنده كشورمان نيست تا هنوز هم خودروهايي با ميزان قدرت رقابت‌پذيري صفر در بازار‌هاي بين‌المللي توليد كنيم.

واضح است كه با اجراي تكاليف مطرح در گزارش هاي ارزشيابي كيفي و استانداردهاي جديد خودرويي، اغلب خودروهاي تك‌ستاره‌ در رده قيمتي كمتر از 35 ميليون تومان احتمالا قادر به پاس كردن اين استانداردها نخواهند بود و برخي با توجه به اين شرايط نگراني شكل‌گيري خلأ در تأمين نياز بازار به خودروهاي ارزان قيمت را مطرح مي‌كنند اما بايد بپذيريم كه شركت‌هاي خودروسازي نيز بنگاه اقتصادي بوده و هيچ بنگاهي نمي‌تواند به نياز بازار بي‌توجه باشد.

از سوي ديگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز نمي‌تواند بازار را رها كرده و به نياز مشتريان خودرو بي‌توجه باشد. در اين شرايط با از رده خارج شدن خودروهاي رده قيمتي كمتر از 35 ميليون تومان و در صورتي كه خودروسازان نتوانند با عرضه محصولات جايگزين، نياز بازار به اين گونه خودروها را تامين كنند، روش‌هاي ديگري براي ارائه محصولات جايگزين اين خودروها پيش‌بيني شده است.

اصلا بحثي براي تأمين نياز بازار به اين گونه خودروها از طريق واردات نيست و نمي‌توانيم واردات خودرو را افزايش داده و سرمايه‌هاي كشور را راهي اقتصاد كشورهايي مانند چين، كره و ... كنيم. يكي از اهداف انعقاد قراردادهاي توليد مشترك خودرو، تنوع بخشي به سبد محصولات خودروسازان در رده‌هاي مختلف قيمتي و متناسب با نياز مشتريان است و با عرضه محصولات توليد مشترك ناشي از اين گونه قراردادها، نگراني براي تأمين نياز بازار به خودرو در رده‌هاي مختلف قيمتي پس از توقف توليد برخي خودروها كه قادر به پاس كردن استانداردهاي جديد نباشند، وجود ندارد.

کد خبر 390440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha