علی ابراهیمی: عرضه قطـــره‌چکانی خودروهای پرتقاضا و مدیریت بازار خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی موجب شکل‌گیری حاشیه امنی برای افزایش خزنده یک تا چند میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای داخلی طی ۶‌ماه گذشته شده است.

خودرو

شوراي رقابت و شركت‌هاي خودروسازي در حالي از افزايش 400تا 700هزار توماني قيمت برخي خودروهاي پرتيراژ داخلي خبر داده و اين افزايش قيمت را با استناد به دستورالعمل مصوب قيمت‌گذاري خودروهاي داخلي قابل توجيه و قانوني تلقي مي‌كنند كه به اعتقاد برخي فعالان صنفي، رشد قيمت اين خودروها توسط خودروسازان طي‌ اسفند95 تا ابتداي آبان‌ماه امسال به‌مراتب بيش از ميزان اعلام شده آنهاست و اين افزايش قيمت در برخي خودروهاي داخلي به يك تا 4ميليون تومان مي‌رسد.

از سوي ديگر واگذاري مديريت عرضه خودرو به شركت‌هاي خودروسازي براي مقابله با عرضه دو نرخي و حذف قيمت‌هاي حاشيه بازار شرايطي رقم زده است كه اختلاف قيمت برخي خودروهاي توليد‌مشترك جديد مانند ساندرو استپ وي، پژو 2008 به 7 تا 17ميليون تومان برسد.

  • گراني واقعي خودروهاي داخلي

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان اتومبيل تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزايش قيمت خودروهاي داخلي طي ماه‌هاي گذشته را به‌مراتب بيش از ارقام اعلام شده توسط شوراي رقابت و خودروسازان تلقي و اعلام كرد: بررسي قيمت خودروهاي داخلي از اسفند‌ماه سال گذشته تا ابتداي آبان‌ماه امسال نشان مي‌دهد كه قيمت فروش كارخانه خودروهاي داخلي از 700هزار تا 14ميليون تومان افزايش يافته است.

سعيد مؤتمني افزود: قيمت سوزوكي گراند ويتارا در آبان‌ماه امسال نسبت به اسفند‌ماه سال گذشته 12ميليون، رنو كپچر14ميليون، تندر ‌اي‌دو ايران خودرو 2ميليون، سورن توربو 2ميليون، رانا يك ميليون و 200هزار، سمند ال ايكس‌اي اف سون يك ميليون و 500هزار، سمند اس‌اي يك ميليون و 500،

پژو206صندوقدار وي8 يك ميليون و 500هزار، پژو206 تيپ2 حدود 700هزار، پژو پارس ال‌ايكس تي‌يو‌فايو 2ميليون، پژو پارس معمولي يك ميليون و 600هزار، پژو405 اس‌ال‌ايكس 600هزار، پژو405 جي‌ال‌ايكس حدود 900هزار و نوع دوگانه سوز آن حدود 2ميليون و وانت آريسان 4ميليون تومان (از 24 به 28ميليون تومان) توسط ايران خودرو افزايش يافته است.

وي افزود: به تبع اين افزايش قيمت‌ها نرخ انواع محصولات ايران خودرو در بازار نيز با نوسان همراه بوده و دربرخي خودروها به بيش از قيمت كارخانه و در برخي ديگر كمتر از آن رسيده است. همچنين قيمت تمام محصولات سايپا مانند پرايد 111، پرايد 131، تيبا دو، سراتو و... نيز طي بيش از 6‌ماه گذشته افزايش يافته است.

  • بازي با قيمت خودرو

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان اتومبيل تهران با بيان اينكه مديريت بازار خودرو توسط شركت‌هاي خودروسازي موجب شده تا آنها از ترس كاهش قيمت محصولاتشان به پايين‌تر از نرخ مصوب كارخانه، اين خودروها را به‌گونه‌اي در بازار عرضه كنند كه همواره شاهد شكل‌گيري حاشيه بازار و عرضه دو يا چند نرخي آن باشيم افزود:

اين موضوع در مورد برخي خودروهاي توليد مشترك جديد بيشتر مصداق دارد. جايي كه عرضه قطره‌چكاني اين خودروها و عدم‌تناسب آن با تقاضاي موجود در بازار موجب اختلاف قيمت چندين ميليون توماني آن از كارخانه تا بازار آزاد شده است. مؤتمني افزود: درصورتي كه دخالت شركت‌هاي خودروسازي از طريق مديريت عرضه در بازار خودرو را شاهد نبوديم تا‌كنون قيمت اغلب اين خودروها در حاشيه بازار به كمتر از نرخ مصوب خودروسازان كاهش يافته بود.

  • كسب و كار فعالان بازار خودرو قفل شده است

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان اتومبيل تهران اعلام كرد، به‌دليل نوسان عرضه و رشد بي‌رويه قيمت‌ها، اكنون كسب و كار فعالان بازار خودرو تعطيل شده و مي‌توان گفت بازار خريد و فروش خودرو قفل شده است. مؤتمني افزود: اكنون تنها كساني كه نياز واقعي به‌خودرو داشته باشند نيز به‌دليل تأخير خودروسازان در تحويل خودروها، نسبت به خريد نقدي اقدام مي‌كنند.

وي گفت: طي يك سال گذشته افرادي كه پيش از اين براي استفاده از سود، به پيش خريد خودرو اقدام مي‌كنند(مگر در مورد برخي خودروهاي توليد مشترك جديد) اكنون از بازار خودرو خارج شده‌اند. مؤتمني گفت: با كاهش نرخ سود سپرده‌ها به 15درصد توسط بانك مركزي اين افراد به سمت خريد خودروهايي مانند پژو 207رفتند كه قيمت ثبت نامي آن 47ميليون اما قيمت فروش آن در حاشيه بازار 55ميليون تومان بود و سود 8ميليون توماني را براي عرضه‌كنندگان اين خودرو در بازار تأمين مي‌كرد كه پس از ثبت نام قيمت اين خودرو در بازار آزاد به 52ميليون تومان كاهش يافت اما خودروسازان همچنان به‌دنبال جذب منابع مالي از طريق پيش فروش خودرو هستند.

کد خبر 387768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار