مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

نام سرطان لرزه بر اندام خانواده‌ها می‌اندازد چرا که اکثر مبتلایان در مراحل ۳ و ۴ بیماری که شانس درمان کاهش چشمگیری یافته به پزشک مراجعه می‌کنند.

کودک -بیمار-سرطان

هم‌اكنون سرطان در برخي از استان‌هاي كشور به‌عنوان دومين عامل مرگ‌ومير و در برخي ديگر سومين عامل مرگ محسوب مي‌شود. محمدهادي ايازي، معاون اجتماعي وزارت بهداشت با بيان اينكه 350هزار بيمار سرطاني در كشور وجود دارد و هر سال 100هزار نفر به اين جمعيت افزوده مي‌شود، گفت: سرطان به‌عنوان يكي از بيماري‌هايي است كه علاوه بر تبعات روحي، رواني و اجتماعي، هزينه‌هاي زيادي را بر حوزه سلامت كشور تحميل مي‌كند.

ميزان ابتلا به سرطان در ايران نسبت به ساير كشورهاي توسعه يافته كمتر است ولي با افزايش جمعيت سالمندي و اميد به زندگي، شيوع اين بيماري در كشور يك تهديد محسوب مي‌شود. وي با تأكيد بر نقش مهم اصلاح سبك زندگي براي پيشگيري از سرطان گفت: هم‌اكنون بيش از 80درصد مرگ‌وميرها در كشور ناشي از بيماري‌هاي غيرواگير است كه بخش عمده آن با اصلاح رفتار مردم برطرف مي‌شود.

سرطان از علل عمده مرگ‌ومير و ناتواني در جوامع مختلف است. به گفته دكتر عبدالله فضل عليزاده، نايب‌رئيس انجمن سرطان ايران بنا به دلايل متعدد خصوصاً در سال‌هاي اخير با افزايش شيوع و كاهش سن ابتلا به اين بيماري در كشور مواجه هستيم. وي افزود: هرچه سن جمعيت كشور افزايش يابد تغييرات و جهش‌هاي ژنتيك بيشتري ايجاد مي‌كند كه اين امر زمينه را براي ابتلا به سرطان آماده مي‌سازد. در واقع با هرم سني كه در كشور وجود دارد انتظار افزايش سرطان در جمعيت كشور وجود دارد. تنها كاري كه مي‌توان براي مبارزه، كنترل و كاهش سرطان انجام داد بالا بردن سطح آگاهي و اطلاعات مردم براي شناخت عوامل بروز سرطان و تقويت راه‌هاي پيشگيري از آن است.

عليزاده اضافه كرد: براي پيشگيري در سطوح مختلف فردي، اجتماعي و كشوري نيازمند به سرمايه‌گذاري، حمايت‌ها و همكاري بخش‌هاي مختلف حوزه سلامت در كشور هستيم. 40درصد سرطان‌ها در كشور را مي‌توان پيشگيري كرد و با اصلاح برخي رفتارها و دوري از عوامل خطر و تغيير سبك زندگي مي‌توانيم عوامل زمينه‌ساز و ابتلا به سرطان را كنترل كنيم.

طبق پيش‌بيني سازمان بهداشت جهاني آمار سرطان از 14ميليون مورد در سال2012 به رقم 27ميليون مورد در سال2030 خواهد رسيد و اين رقم در تمامي سطوح جامعه بشري كشورهاي مختلف اتفاق خواهد افتاد.
سازمان بهداشت جهاني طي سال‌هاي اخير سرطان را از نظر ميزان بروز و شيوع رتبه‌بندي كرده است كه در اين رتبه‌بندي ايران در رده چهارم قرار دارد. دكتر محمدرضا مير، عضو هيأت مديره هيأت انجمن سرطان ايران و رئيس بخش جراحي سرطان بيمارستان امام خميني(ره) در گفت‌وگو با همشهري گفت: در ايران سالانه 90 تا 95هزار مورد جديد سرطان ثبت مي‌شود.

دليل شيوع بالاي سرطان در ايران نسبت به كشوري مانند آمريكا تشخيص ديرهنگام آن است. اين در حالي است كه در اين كشور علاوه بر تشخيص به موقع به‌خصوص در مراحل صفر و يك، درمان بهتر و مؤثرتر و مراقبت تسكيني بيشتري نصيب بيماران مي‌شود؛ در نتيجه تعداد بيشتري از افراد مي‌توانند با سرطان زندگي طولاني‌تري داشته باشند. ما هنوز بيش از 50درصد بروز سرطان سينه در ايران را در استيج‌هاي 3، 4 و 50درصد در استيج يك و 2 تشخيص مي‌دهيم ولي در آمريكا 70درصد تشخيص‌هاي سرطان سينه در استيج يك و 2 انجام مي‌شود.

به اعتقاد اين متخصص، در ايران بايد روي اين بخش تمركز و برنامه‌ريزي بيشتري شود. دكتر محمدرضا مير افزود: اطلاع‌رساني به مردم از سوي پزشكان و رسانه‌ها مي‌تواند به مرحله تشخيص زودهنگام كمك كرده، در ميزان بروز سرطان مؤثر بوده و به افزايش عمر بيماران بينجامد.

کد خبر 390074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha