مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

زهرا رفیعی: طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی، تعداد بیماران مبتلا به سرطان تا سال ۲۰۳۰به ۲۷میلیون نفر می‌رسد، این سازمان کشور‌ها را از نظر رتبه بروز سرطان تقسیم‌بندی کرده و ایران را در رده چهارم از پنج رده قرار داده است.

بیماری سرطان

دكتر عبدالله فضل‌علي‌زاده، نايب‌رئيس انجمن سرطان ايران گفت: در درجه اول توجه به پيشگيري از طريق آگاه‌سازي‌ مردم از عوامل خطرزا در ايجاد سرطان و همچنين يادآوري عوامل محافظ در برابر سرطان براي مبارزه با اين بيماري اهميت دارد. در درجه دوم، ثبت سرطان بايد مدنظر قرار گيرد تا با آگاهي دقيق‌تر از ميزان ابتلا به انواع سرطان‌ها براساس جنس در نواحي مختلف و ساير عوامل اپيدميولوژيك از قبيل عادت‌هاي محلي، تغذيه، آب و هوا و... بتوان عوامل دخيل در ايجاد سرطان را شناسايي و براي رفع آنها اقدام كرد.

افزايش چشمگير سرطان طي سال‌هاي اخير در تمام كشورها به‌طوري است كه سازمان بهداشت جهاني پيش‌بيني كرده آمار 14ميليون مبتلا به سرطان در سال 2012به 27ميليون در سال 2030خواهد رسيد. به گفته‌ دكتر عبدالله فضل‌علي‌زاده رتبه ايران در رده چهارم قرار دارد و اين يعني سرطان در ايران نسبت به كشورهاي ديگر رقم بالايي ندارد. با وجود اين وظيفه ما اين است كه براي بيماري‌اي مانند سرطان كه سركش و رو به افزايش است، استراتژي و پلان‌هاي متفاوتي را داشته باشيم.

  • بروز و شيوع سرطان با هم فرق مي‌كند

دكتر محمدرضا مير، عضو هيأت مديره هيأت انجمن سرطان ايران و رئيس بخش جراحي سرطان بيمارستان امام خميني در گفت‌وگو با همشهري گفت: بروز و شيوع بيماري سرطان با هم متفاوت است. «بروز» سالانه سرطان پستان در ايران 10هزار مورد است. كتاب سرطاني كه انستيتو كانسر ايران هر چند سال يك‌بار منتشر مي‌كند، اين رقم را تأييد مي‌كند، اما تعدادي زيادي از افراد مبتلا به سرطان‌هاي پستان در كشور وجود دارند كه درمان شده و در حال زندگي معمول خود هستند و مشكلي هم ندارند؛ به اين تعداد زياد، «شيوع» سرطان مي‌گويند. در هر كشوري، هرچه سرطان‌ها بيشتر قابل درمان باشند و بهتر به درمان پاسخ دهند و زودتر تشخيص داده شوند، تعداد كساني كه به سرطان مبتلا مي‌شوند، شيوع بيشتري دارد.

وي با اشاره به اينكه بروز سرطان در ايران سالانه 90تا 95هزار مورد جديد است، گفت: اين آمار نسبت به كشور‌هاي غربي بسيار كمتر است. به‌طور مثال در آمريكا با جمعيت 320ميليون نفري خود، ميزان بروز سالانه سرطان مهاجم پستان 250هزار مورد است. اگر آمارها بخواهد در ايران 80ميليون نفري مثل آنجا باشد، ميزان بروز سرطان بايد حدود 60هزار مورد باشد ولي اين رقم در ايران با احتساب 10تا 15درصد خطا، 10هزار مورد جديد است.

اما وقتي قرار است ميزان شيوع را در 2كشور مقايسه كنيم تفاوت‌‌ها خود را نشان مي‌دهد. دكتر مير، رئيس بخش جراحي سرطان بيمارستان امام خميني گفت: دليل شيوع پايين‌تر سرطان در آمريكا، تشخيص بموقع، درمان بهتر و مؤثرتر و مراقبت تسكيني بيشتر است؛ در نتيجه تعداد بيشتري از افراد مي‌توانند با سرطان زندگي طولاني‌تري داشته باشند. ما هنوز بيش از 50درصد بروز سرطان پستان در ايران را در استيج‌هاي 3و 4و 50درصد در استيج 1و 2تشخيص مي‌دهيم ولي در آمريكا 70درصد تشخيص‌هاي سرطان پستان در استيج 1و 2انجام مي‌شود.

به گفته اين متخصص جراحي سرطان، جلوگيري از پيدايش سرطان، تشخيص زودرس، درمان بهتر و مراقبت از بيمار مبتلا به سرطان از مهم‌ترين فاكتور‌ها در «شيوع» سرطان است. در ايران بايد روي اين بخش تمركز و برنامه‌ريزي بيشتري شود تا اميد به زندگي در اين بيماران افزايش يابد.دكتر محمدرضا مير گفت: اطلاع‌رساني به مردم از سوي پزشكان و رسانه‌ها به مرحله تشخيص زودرس كمك كرده بر ميزان بروز سرطان مؤثر بوده و به افزايش عمر بيماران كمك مي‌كند.

  • 4سرطان شايع در ميان زنان و مردان ايراني

زنان: پستان - معده - روده بزرگ - ريه

مردان: معده و مري - روده - ريه - پروستات

کد خبر 381818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha