همشهری‌آنلاین: پس از یکسری اعتراض از سوی قانونگذاران و مقام‌های محلی بر سر استفاده مسلمانان از فضای عمومی برای اقامه نماز، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد این اقدام مسلمانان را که در خیابانی در شمال پاریس انجام می‌شود، ممنوع می‌کند.

 ژرار کولوم، وزیر کشور فرانسه گفت: آنها نباید در خیابان اقدام به برگزاری نماز کنند. ما این کار را ممنوع می‌کنیم.

نمازگزاران در خیابانی واقع در حومه پاریس روز جمعه 26 آبان اقدام به برگزاری نماز جمعه کردند. این اقدام از سوی نمازگزاران هر جمعه از مارس سال جاری میلادی و در اعتراض به بستن یک مسجد محلی مشهور که در ساختمانی دولتی فعال بود، انجام مي‌شود.

نمازگزاران، مقام‌های فرانسوی را به نقض حقوق خود برای برگزاری نماز در مسجد اعلام کرده و گفتند مسئولان زمین مناسبی را برای ساخت مسجد جدید پیشنهاد نداده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،این در حالی است که وزیر کشور فرانسه اذعان کرده که باید یک قطعه زمین جدید برای ساخت مسجد در نظر گرفته شود و ادامه داد: مسلمانان باید مکانی برای نمازگزاری داشته باشند و ما این مساله را تضمین می‌کنیم که این مناقشه را ظرف چند هفته آینده حل کنیم.

یکی از انجمن‌های محلی مسلمانان نیز اعلام کرد که تمایل دارد نمازگزاران جمعه هفته آینده در مرکز شهر نماز جمعه را برپا کنند.

تنش بر سر یافتن مکان برای برپایی نماز مسلمانان فرانسه تا جایی پیش رفت که در 10 نوامبر(19 آبان) سال جاری میلادی حدود ۱۰۰ تن از مقام‌های محلی فرانسه تلاش کردند تا با خواندن سرود ملی فرانسه اقدام به بر هم زدن نماز کنند.

فرانسه حدود پنج میلیون مسلمان دارد. رهبران مذهبی مسلمانان نیز از این مساله شکایت دارند که فضای کافی در دسترس مسلمانان برای حضور در مراسم مذهبي‌شان وجود ندارد.

در سال ۲۰۱۱ نیز مارین لوپن، رهبر ملی‌گرای فرانسه برپایی نماز در خیابان‌ها را با اشغال فرانسه توسط نازی‌ها در جنگ جهانی دوم شبیه دانست و این مساله باعث شد تا به خاطر این صحبت‌ها تحت پیگرد قرار بگیرد.

کد خبر 389982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha