علی اصغر محمدی: در زلزله ۴ روز پیش در استان کرمانشاه بسیاری از مدارس این استان آسیب دیده و قابل استفاده‌ نیستند و به گفته مسئولان آموزش و پرورش ۷۰ مدرسه نیز کاملا تخریب شده‌است.

به اين ترتيب امكان بازگشايي مدارس و تشكيل كلاس‌هاي درس طي هفته آينده نيز وجود ندارد. معاون عمراني وزير آموزش و پرورش حين بازديد از مناطق زلزله‌زده ثلاث باباجاني در استان كرمانشاه به خبرنگار همشهري گفت: با توجه به بررسي‌هاي ميداني، 37باب از مدارس تخريب شده در مناطق شهري و 33باب در مناطق روستايي بوده است. محمدتقي نظرپور با بيان اينكه 70مدرسه تخريب شده شامل۴۰۰ كلاس درس است، توضيح داد:

براي ساخت و ترميم مدارس آسيب ديده استان كرمانشاه به 110تا 120ميليارد تومان اعتبار نياز داريم. مصمم هستيم كار ساخت و ترميم مدارس تخريب شده و آسيب ديده را هر چه زودتر شروع كنيم. با توجه به تهيه نقشه 5مدرسه روستايي، كار ساخت آنها از هفته آينده آغاز مي‌شود.

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور در پاسخ به اينكه آيا تا زمان آماده شدن مدارس آسيب ديده يا تخريب شده دانش‌آموزان بايد در كانكس‌ها درس بخوانند، اظهار كرد: براي ادامه تحصيل دانش‌آموزان قرار شده كانكس در نزديكي مدارس مستقر شود.

او توضيح داد: خيرين اعلام كرده‌اند كه 100 دستگاه كانكس به‌صورت اماني تا زمان ساخت مدارس در اختيار سازمان نوسازي قرار مي‌دهند تا براي تشكيل كلاس‌هاي درس مناطق زلزله‌زده استفاده شود. اين تعداد كانكس بخشي از نيازهاي ما در مناطق زلزله‌زده راتأمين مي‌كند. وي افزود: تعدادي كانكس نيز از سوي سازمان نوسازي مدارس كشور براي اين منظور به منطقه ارسال خواهدشد تا وقفه كمتري در امر آموزش و پرورش دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده ايجاد شود.

نظرپور در پاسخ به اينكه آيا اعتبار خاصي براي ساخت و مرمت مدارس آسيب‌ديده پيش‌بيني‌شده، گفت: بخشي از نيازها از محل اعتبارات ملي و بخشي هم از طريق اعتبارات استاني تأمين خواهدشد. البته عمر مدارس تخريب شده بر اثر زلزله بالاي 25سال بوده كه همگي در نوبت تخريب و نوسازي بودند تا درصورت تأمين اعتبار لازم تخريب و نوسازي شوند.

معاون عمراني وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اينكه بنياد بركت هم كار ساخت بخشي از مدارس تخريب شده را متقبل شده، توضيح داد: مذاكراتي با مديرعامل بنياد بركت انجام شده كه پس از امضاي تفاهمنامه كار ساخت مدارس توسط اين بنياد شروع خواهد شد.

  • مشاركت بنياد بركت در ساخت مدارس تخريب شده

مديرعامل بنياد بركت،وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) نيز در گفت‌وگو با همشهري درخصوص مشاركت اين بنياد در ساخت مدارس تخريب شده استان كرمانشاه اينگونه توضيح داد: بنياد بركت ساخت تعدادي از مدارس تخريب شده بر اثر زلزله اخير كرمانشاه را متقبل شده است. عارف نوروزي با بيان اينكه مدارس احداثي بنياد بركت در مناطق زلزله‌زده، كمتر آسيب ديده‌اند گفت: در نخستين فرصت پس اتمام عمليات آواربرداري و امدادرساني اوليه، عمليات ساخت مدارس با هماهنگي دستگاه‌هاي ذيربط ازجمله آموزش وپرورش شروع خواهدشد.

  • امكان تشكيل كلاس درس وجود ندارد

براساس گزارش‌هاي رسيده در بسياري از مناطق زلزله‌زده ازجمله سرپل ذهاب و ثلاث ‌باباجاني احتمال تشكيل كلاس‌هاي درس طي دستكم هفته آينده وجود ندارد. مدير آموزش و پرورش شهرستان سرپل ذهاب درباره زمان تشكيل كلاس‌هاي درس در اين شهرستان زلزله‌زده به همشهري گفت: با توجه به وضعيت منطقه و ميزان آسيب‌هاي وارده امكان برگزاري كلاس‌هاي درس در هفته آينده به هيچ وجه وجود ندارد.

روح‌الله عباسيان گفت: حدود 70درصد مدارس شهرستان سرپل ذهاب تخريب شده و به فرض آمادگي آموزش و پرورش براي تشكيل كلاس‌هاي درس، وضعيت منطقه و تألمات روحي به‌گونه‌اي است كه دانش‌آموزان توان حضور در كلاس را ندارند. بسياري از دانش‌آموزان هم به دلايل مختلف ازجمله مصدوميت و ازدست‌دادن عزيزانشان در منطقه نيستند. 75درصد مدارس كشور ناايمن هستند، با اين حال دانش‌آموزان هر روز وارد اين مدارس مي‌شوند بدون اينكه از خطرات احتمالي كه در كمين‌شان است مطلع باشند. مسئولان تصميم‌ساز نيز بدون توجه به اين امر مهم و حياتي به‌كار روزمره‌شان ادامه مي‌دهند و فقط در مواقع بروز بحران وعده‌هاي تكراري مي‌دهند.

کد خبر 388675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha