همشهری آنلاین: پس از وقوع زمین لرزه مرگبار در منطقه‌ای نزدیک مرز ایران و عراق که جان صدها تن از هموطنان را گرفت، سران و مقامات کشورها و سازمان‌های مختلف جهان همدردی خود را با زلزله زدگان اعلام کرده‌اند.

استمرار ابراز همدردی جهانیان با زلزله زدگان ایران و عراق

به گزارش ايرنا برخي از موارد ابراز همدري به شرح زير است:

  • دبیر کل سازمان جهانی گمرک با ابراز تسلیت جان باختن جمعی از هموطنانمان در زلزله غرب کشور، این حادثه را به دولت و ملت ایران و بازماندگان آن تسلیت گفت.

'کونیو میکوریا' روز سه شنبه در سخنان خود در هشتمین اجلاس منطقه ای روسای گمرک سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) در اسلام آباد پاکستان، با بازماندگان زلزله ویرانگر در غرب ایران که بر اثر آن جمعی از هموطنانمان کشته و یا زخمی شدند، ابراز همدردی کرد.

  • معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسلوونی در پیامی جان ‌باختن تعدادی از هموطنانمان در زلزله غرب کشور را تسلیت گفتند.

کارل اریاتس در این پیام که در صفحه توئیتر خود منتشر کرده است، نوشت: جان باختن شماری از شهروندان در زلزله اخیر را به وزرای امور خارجه ایران و عراق و مردم دو کشور تسلیت می گویم.

  • صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن در پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، جان باختن شماری از شهروندان ایرانی را در زلزله اخیر غرب کشور تسلیت گفت.
  •  شرکت بزرگ دارویی «جی اس ک» GSK انگلیس ضمن اعلام همدردی با بازماندگان زلزله دلخراش غرب ایران، آمادگی خود را برای ارسال دارو و ملزومات پزشکی مورد نیاز مناطق زلزله‌زده اعلام نمود.

این شرکت انگلیسی اعلام کرده که از طریق دفتر خود در تهران در حال هماهنگی با مسئولین ذیربط داخلی می‌باشد تا بر اساس نیازهای اعلام شده از سوی طرف ایرانی، کمک های داروئی مورد نیاز زلزله زدگان را تامین نماید.

  • میشل عون رئیس جمهوری و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان روز سه شنبه در پیام های جداگانه ای به «حسن روحانی» و فواد معصوم» همتایان ایرانی و عراقی خود جان باختن شهروندان 2 کشور در زلزله اخیر را تسلیت گفتند.
  • در پی حادثه ناگوار زلزله اخیر در غرب ایران، جمعی از مقامات ارشد پاکستان در تماس با سفارت ایران در اسلام آباد مراتب تسلیت و همدردی خود را ابراز کردند.

پس از وقوع زلزله در شمال غرب ایران، دادستان کل پاکستان، جمعی از مقامات عالیرتبه حزبی ، نظامی ، سیاسی ، پارلمانی و شخصیت های فرهنگی و هنری و جمعی از سفیران دیگر کشورها مقیم اسلام آباد در تماس تلفنی با مهدی هنردوست سفیر ایران در پاکستان این حادثه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

نخست وزیر و رئیس جمهوری پاکستان، وزارت امور خارجه پاکستان نیز در پی این حادثه پیام تسلیت صادر کرده و شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب که از او به عنوان نخست وزیر آینده یاد می شود، این حادثه را به مردم و دولت ایران تسلیت گفتند.

  • ولید جنبلاط رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان، در پیام هایی جداگانه به حضرت آیت الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران جان باختن شماری از شهروندان ایرانی در زلزله غرب کشور را تسلیت گفت.
  • 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین با ارسال پیامی برای همتایان ایرانی و عراقی خود با ابراز تاسف از وقوع زمین لرزه در مرزهای دو کشور، جان باختن شماری از هموطنانمان در این حادثه را تسلیت گفت.

وی در این پیام که رسانه های جمعی چین از جمله تلویزیون و خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرده اند آورده است کشورش آماده ارایه هر کمکی به مصیبت دیدگان است.

  • به دنبال وقوع زمین لرزه شدید در ایران که شمار زیادی از هموطنانمان را به کام مرگ برد و تلفات سنگینی برجا گذاشت کره جنوبی روز سه شنبه این حادثه را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه ای که خبرگزاری یونهاپ از این کشور منتشر کرده از بروز این حادثه که تلفات زیادی داشته ابراز تاسف کرده است.

  • وزارت بازرگانی چین امروز با انتشار بیانیه ای ضمن تسلیت به مناسبت کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم در زمین لرزه ایران و عراق برای کمک به مصیبت دیدگان این واقعه اعلام آمادگی کرد.
  • «محمد ولد عبدالعزیز » رئیس جمهوری موریتانی با ارسال پیامی برای «حسن روحانی »رئیس جمهوری ایران، جان باختن شماری از شهروندان ایرانی را در زلزله غرب کشور تسلیت گفت.
  • امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان در پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران قربانیان حادثه زمین لرزه غرب کشورمان را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.
  • 'مایکل هیگینز' رئیس جمهوری ایرلند روز سه شنبه در پیامی، ضمن ابراز تاسف از وقوع زلزله اخیر در غرب ایران با آسیب دیدگان این حادثه دلخراش ابراز همدردی کرد.
  • نخست وزیر و رئیس پارلمان مجارستان در پیام های جداگانه ای حادثه زلزله در ایران را به همتایان خود تسلیت گفتند.

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در پیام تسلیت به عنوان آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری، تاسف عمیق خود را از حادثه زلزله در مناطق غربی ایران ابراز داشت.

  • شاهین مصطفی اف، رئیس آذری کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران - آذربایجان در تماس تلفنی با جواد جهانگیر زاده ، سفیر کشورمان در باکو، ضمن ابراز همدردی حادثه وقوع زلزله را تسلیت گفت.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران قربانیان حادثه زمین لرزه غرب کشورمان را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

  • رئیس العلما جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین طی پیامی جان ‌باختن تعدادی از ایرانیان در زلزله غرب کشورمان را تسلیت گفت.

«حسین افندی کاوازوویچ» رئیس العلما و رئیس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین در پیامی به سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو، جان ‌باختن هموطنان مان در زلزله غرب کشور را تسلیت گفت.

  • مقامات ارشد سیاسی ترکیه اعم از مقامات دولت، مجلس، احزاب و شخصیت های مشهور ترکیه ضمن ابراز تسلیت و همدردی با ملت و دولت ایران و خانواده قربانیان حادثه زلزله، بر آمادکی این کشور برای ارسال کمک های امدادی به زلزله زدگان تاکید کردند.

برخی مقامات و شخصیت های ترکیه که با ارسال پیام کتبی، تماس تلفنی، مراجعه به سفارت و انجام مصاحبه و گفت و گو با اصحاب رسانه مراتب همدردی خود را ابراز کرده اند، به شرح ذیل است؛
- ابراز همدردی اردوغان رئیس جمهوری ترکیه
- تماس تلفنی بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه با اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری ایران
- تماس تلفنی مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه
- ابراز تسلیت تمل کارموللا اوغلو رهبر حزب سعادت ترکیه
- پیام وزیر بهداشت ترکیه
- پیام سازمان مدیریت بلایای طبیعی و مدیریت بحران ترکیه
- پیام گروه امداد و نجات بانک گارانتی
- پیام گروه امداد و نجات GEA
- پیام گروه امداد و نجات جان سویو
- پیام جمعی از نمایندگان مجلس ملی ترکیه
- پیام ریاست سازمان دیانت ترکیه
- پیام تلفنی قائم مقام وزیر کشور ترکیه
- مراجعه و ابلاغ پیامهای گسترده مردمی، شرکت های ترکیه و کارفرمایان بخش های مختلف اقتصادی
- پیام سفیر و نماینده اتحادیه اروپا در آنکارا
- پیام و تماس های تلفنی جمعی از سفرا و نمایندگان خارجی و دیپلماتهای مقیم آنکارا با سفیر و سایر دیپلماتها و مسئولان دفاتر ایرانی کشورمان در ترکیه

  • مرکز اسلامی انگلیس عصر سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از خسارت‌ها و تلفات ناشی از زمین‌لرزه دل‌خراش غرب ایران، آمادگی خود را برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی مسلمانان مقیم انگلیس در این رابطه اعلام کرد.
  • دولت یونان سه شنبه شب با انتشار بیانیه ای به دولت ایران و بازماندگان زمین لرزه تسلیت گفت.

وزارت امورخارجه یونان با انتشار بیانیه ضمن اعلام همدردی با خانواده های بازماندگان زمین لرزه در غرب کشورمان اعلام کرد: در این لحظه حساس ملت و دولت یونان در کنار ملت و دولت دوست ایران می باشد و با خانواده های بازماندگان این حادثه دلخراش اعلام همدردی می کند.

  • چان دای گوآنگ' رئیس جمهوری ویتنام روز چهارشنبه در پی وقوع زلزله غرب ایران که بر اثر آن دستکم 432 تن جان خود را از دست دادند در پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری، ضمن ابراز تسلیت، با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کرد.
  • وزارت خزانه داری آمریکا از طریق 'دفتر کنترل دارایی های خارجی' خود موسوم به (OFAC) و در پی وقوع زمین لرزه یکشنبه گذشته در غرب ایران، راه کارهایی را برای ارسال کمک های بشردوستانه آمریکا به ایران باتوجه به وجود تحریم های تجاری موجود را ارائه کرد.

این دستور العمل و راهکار OFAC که بر روی تارنمای خبری سفارتخانه های مجازی آمریکا (USEMBASSY.GOV) قرار گرفته آمده است: چگونه آمریکایی ها می توانند کمک های بشردوستانه خود را برای مردم ایران فراهم کنند.

زلزله 7.3 ریشتری که یکشنبه شب در استان کرمانشاه اتفاق افتاد به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرد.

در جریان این زلزله 12 هزار واحد مسکونی به کلی تخریب شده و بیش از 15هزار واحد دیگر نیز آسیب دیده است.

کد خبر 388626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha