گروه اقتصادی: مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس از حضور وزرای بازرگانی، اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی در مجلس به منظور بررسی دلایل گرانی‌های اخیر خبر داد.

طی چند هفته اخیر، قیمت برخی اقلام اساسی همچون مرغ، گوشت قرمز، روغن نباتی، تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی با افزایش زیادی مواجه شده و همین امر، واکنش نمایندگان مجلس برای بررسی علل گرانی‌های گاه‌ و بیگاه و اتخاذ نکردن سیاست‌های صحیح از سوی مسئولان اقتصادی دولت را به دنبال داشته است.

سیدکاظم دلخوش مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس، در این ارتباط به خبرنگار ما گفت: امروز بعدازظهر، گرانی‌های اخیر با حضور وزرای بازرگانی،  اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی و اعضای کمسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس بررسی خواهد شد.

وی افزود: به دنبال نوسانات قیمت ارزاق عمومی و کالاهای اساسی در چند هفته اخیر، اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس اقدام به بررسی این موضوع کردند و در همین رابطه 2 هفته پیش از مسئولان اقتصادی دولت جهت حضور در نشست مشترکی در این باره دعوت به عمل آمد که به علت همزمانی  این نشست با جلسه هیأت دولت، تنها رئیس‌کل بانک مرکزی به عنوان نماینده کابینه در این نشست حضور پیدا کرد.

به گفته دلخوش، با هماهنگی‌های صورت گرفته مقرر شده که بعدازظهر روز سه شنبه 20 آذر، در نشست مشترکی با حضور نمایندگان عضو کمیسیون‌های برنامه و بودجه و کمیسیون اقتصادی مجلس و وزرای بازرگانی، اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

مخبر کمیسیون‌ اقتصادی مجلس، مهم‌ترین مباحث مطرح درباره بانک مرکزی در نشست  امروز را جابه‌جایی یورو و دلار در مبادلات کشور و تاثیر آن بر افزایش قیمت‌ها، سبد کالای مصرف خانوارها و علل و چگونگی تغییر اقلام آن، علت کاهش پرداخت تسهیلات از سوی شبکه بانکی در هفته‌های اخیر و افزایش نقدینگی و ناتوانی دولت در کنترل آن عنوان کرد.

ایرج ندیمی- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس- نیز علت حضور طهماسب مظاهری را در نشست امروز بعدازظهر، نگرانی‌ نمایندگان در خصوص سیاست‌های پولی و مالی که موجبات نارضایی مردم به خصوص دهک‌های پایین جامعه را در قالب گرانی فراهم کرده، عنوان کرد.

وی در گفت‌وگو با فارس افزود: گرانی یک بحث چندپایه‌ای و چندبعدی است که باید ابعاد و آثار پولی آن در ارتباط با مسائل مختلف کشور اعم از سیاست‌های پولی و مالی، سرمایه‌گذاری، واردات و صادرات، قوانین حاکم بر نظام صنفی، کنترل صنوف، بی‌ثباتی‌های مربوط به نقدینگی و ... مورد تحلیل قرار گیرد.

کد خبر 38817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز