مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمانی که فرودگر این‌سایت (InSight) ناسا در نوامبر سال ۲۰۱۸ روی سطح سیاره مریخ فرود بیاید، محموله‌ای عجیب و متفاوت به همراه خواهد داشت.

مریخ

براساس گزارش نيواطلس، اگرچه بيشتر دارگرد‌هاي ميان سياره‌اي تجهيزات ارتباطاتي با خود حمل مي‌كنند، اين‌سايت به همراه خود ريزتراشه‌اي را به مريخ مي‌برد كه نام دو ميليون و 429 هزار و 807 نفر روي آن نوشته شده‌است،‌نام‌هايي كه در يك كمپين عمومي گرد‌آوري شده‌اند.

لابراتوار JPL ناسا مي‌گويد اين دومين دور از گردآوري نام افراد است كه براي ارسال به مريخ اجرا شده‌است و در سال 2015 نيز 826 هزار و 923 نام طي 22 روز از آگوست تا سپتامبر گرد‌آوري شدند. اين نام‌ها روي صفحه ريزتراشه سيليكوني 0.8 سانتيمتر مربعي با استفاده از پرتوهاي الكتروني حك خواهند شد، به اين شكل خطوط حاوي نام‌ها باريك‌تر از يك هزارم قطر يك تار موي انسان خواهند داشت.

تراشه در نهايت به بالاي بدنه فرودگر كه قرار است در ماه مي 2018 به سمت مريخ پرتاب شود، نصب خواهدشد. اگرچه اين تكنيك حكاكي در اصل براي توليد تجهيزات دقيق نانويي ابداع شده‌بود،‌ اما در نهايت از آن براي حكاكي نام‌ روي تراشه‌ كاوشگر‌هاي ناسا مورد استفاده قرار گرفت.

فرودگر جديد اولين ماموريت ناسا براي بررسي لايه زيرين مريخ خواهد بود، زيرا قرار است با گوش دادن به لرزه‌هاي مريخي بخش‌هاي داخلي‌تر سياره را مورد بررسي قرار دهد. اين مريخ‌لرزه‌ها از ميان سازه‌هاي دروني سياره با سرعت‌هاي متفاوت عبور مي‌كنند و نشانه‌هايي از تركيبات سازنده و ساختارهاي دروني مريخ را در اختيار دانشمندان قرار مي‌دهند. 

کد خبر 387684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha