مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: از آنجایی به لطف کاوشگرهای مریخی که قرار است تا سال ۲۰۲۰ راهی سیاره سرخ شوند تمامی توجه دانشمندان به مریخ معطوف شده،‌قمر کوچک این سیاره، فوبوس نادیده گرفته شده‌است.

فوبوس

براساس گزارش گيزمگ، ناسا به تازگي دوربين THEMIS را كه روي مدارگرد اوديسه مريخي‌اشنصب شده، به سوي اين قمر چرخانده تا ببيند يك روز اين قمر در طيف نوري فروسرخ چه ويژگي‌هايي دارد.

مدارگرد اوديسه تا سال 2015 توانست 60 هزار بار به دور در مدار مريخ بچرخد و همچنان در مدار اين سياره در گردش است از اين رو به عنوان طولاني‌ترين ماموريت درحال اجراي ناسا در سياره مريخ شناخته مي‌شود. اگرچه اين مدارگرد از سال 2001 تاكنون تصاوير، و داده‌هاي تركيبي و حرارتي زيادي در اختيار ناسا قرار داده‌است، تاكنون هرگز به سمت يكي از قمرهاي سياره مريخ نشانه گرفته نشده‌بود.

فوبوس

اين شرايط در 29 سپتامبر 2017 تغيير كرد و دوربين اين مدارگرد كه THEMIS نام دارد براي اولين‌بار به سمت فوبوس چرخيد، قمري مستطيلي شكل كه قطري برابر 22 كيلومتر دارد.

THEMIS كه مخفف سيستم تصويربرداري حرارتي است، دوربيني است كه در 5 كانال تصوير بصري و 10 كانال فروسرخ عكسبرداري مي‌كند. با تركيب تصاوير اين دو كانال محققان آزمايشگاه پيش‌ران جت ناسا توانستند تصويري از دماي سطحي قمر را ايجاد كنند. اين تصوير روند تغيير دما در طول يك روز از قمر فوبوس را نمايش مي‌دهد. در اين تصوير مي‌توان قسمت چپ قمر را در وضعيت پيش از طلوع و قسمت سمت راست قمر را در غرق در نور خورشيد مشاهده كرد.

به گفته دانشمندان گنجاندن منطقه پيش از طلوع در محدوده رصد از آن رو كاربردي است كه تمامي گرماي ناشي از نور خورشيد روز گذشته در اين منطقه به حداقل خود رسيده‌است و با حركت از اين منطقه به سمت روشنايي روز مي‌توان تغيير رفتار دما در سطح قمر را به خوبي مشاهده كرد.

ناسا مي‌گويد اين تصوير مي‌تواند به درك بهتر سرعت بالاي گرم و سرد شدن قمر فوبوس كمك كند و اطلاعاتي را درباره بافت و تركيبات قمر در اختيار دانشمندان قرار دهد. از آنجايي كه ممكن است قمر فوبوس در آينده به ايستگاه توقفي كوتاه براي فضانورداني تبديل شود كه راهي سياره مريخ هستند، مطالعه روي آن از اهميت بالايي برخوردار است.

کد خبر 384484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha