دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

گروه سلامت: سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته در گزارشی خواستار توجه مسئولان کشورها به افزایش عرضه داروی مناسب برای درمان کودکان بیمار شد.

 این گزارش همزمان با آغاز به کار برنامه‌ای آموزشی و تبلیغاتی با هدف افزایش میزان آگاهی و دسترسی والدین و دولت‌ها به داروهای مورد نیاز کودکان، در لندن و ژنو منتشر شد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، هدف از این برنامه که «دارو به اندازه کودکان» نام گرفته، فراهم آوردن هر چه بیشتر داروهای اساسی و ضروری از قبیل انواع آنتی بیوتیک، داروهای آسم و آرام بخش برای کودکان با توجه به نیازها و شرایط ویژه کودکان اعلام شده است.

 سازمان جهانی بهداشت همچنین خواستار تداوم تحقیقات برای یافتن داروهای ترکیبی و یا مستقل با تاثیرگذاری بیشتر به منظور درمان ایدز، سل و مالاریا و همچنین یافتن دارو و درمان مناسب برای برخی از بیماری‌های ناشناخته کودکان در مناطق استوایی شده است.

دکتر مارگارت چان، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در آیین رونمایی از گزارش جدید این سازمان، خواستار پر کردن فاصله بین نیازهای دارویی و درمانی کودکان در زمینه‌های دارای اولویت و داروهای مناسب برای این امر شد.

 این سازمان قصد دارد تازه‌ترین دستاوردهای دارویی و درمانی کودکان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن روی شبکه اینترنتی خود قرار دهد.

همچنین در ارتباط با طرحی که اعلام شد، سازمان جهانی بهداشت نخستین فهرست داروهای اساسی مورد نیاز کودکان در سراسر جهان را منتشر کرد.این فهرست شامل ۲۰۶قلم دارویی است که دسترسی به آن‌ها می‌تواند ضامن بهداشت و سلامتی اولیه هر کودک باشد.

 به عقیده دکتر هانس هوگرزیل، رئیس بخش کودکان سازمان بهداشت جهانی، آگاهی والدین و مسئولان بهداشتی از نیازهای دارویی کودکان بسیار مهم است.

وی گفت: در حال حاضر بیش از نیمی از داروهای ارایه شده به کودکان در جوامع صنعتی، داروهای مخصوص افراد بزرگسال است، حال آن که مشکل کودکان در کشورهای توسعه نیافته دسترسی نداشتن به داروهای اساسی است.

 بر پایه آمارهای منتشر شده، هر سال حدود 2 میلیون کودک زیر 5 سال در سراسر جهان بر اثر ابتلا به بیماری سینه‌پهلو (ذات الریه/ پنومونی) و دسترسی نداشتن به داروی مناسب برای مقابله جدی با آن جان خود را از دست می‌دهند.

همین آمار حکایت از مرگ سالانه بیش از ۳۳۰هزار کودک زیر سن ۱۵سال در کشورهای مختلف جهان به دلیل ابتلا به بیماری ایدز و دسترسی نداشتن به داروی مناسب برای کنترل و درمان این بیماری دارد. سازمان یادشده در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که حدود دو سوم از ۱۰میلیون کودک کم تر از 5 سال که در سال ۲۰۰۷ به کام مرگ فرورفتند، قابل علاج بوده‌اند.

در اطلاعیه اخیر سازمان جهانی بهداشت، آمده‌است که کودکان مانند افراد بالغ نمی‌توانند دارو مصرف کنند و آنها به شکل و مقدار متفاوتی از دارو نیاز دارند. از سوی دیگر هوارد زوکر، معاون مدیر کل سازمان بهداشت جهانی به خبرنگاران گفت که این مسئله در کشورهای در حال توسعه بسیار حاد است. در این کشورها کودکان سالم همچنان در معرض خطر مرگ براثر بیماری‌هایی قرار دارند که به سادگی قابل معالجه‌اند.

وی افزود که در این کشورها میلیون‌ها کودک همچنان براثر ابتلا به بیماری‌های ساده مانند اسهال جان خود را از دست می‌دهند. زوکر گفت: اسهال را با داروهای خوراکی ساده به راحتی می‌توان معالجه کرد اما شرکت‌های داروسازی به علت کم مصرف بودن آن در کشورهای پیشرفته، از تولید آن خودداری می‌کنند.

کد خبر 38754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز