شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: قرقاول‌های بلژیکی تنها در آب و هوای مرطوب رشد می‌کنند و اگر دمای طبیعی محیط‌شان به طور ناگهانی بالا و پایین شود دچار عفونت‌های خونی شدید می‌شوند

قرقاول

اين روزها بازار فروش قرقاول بلژيكي، بسيار داغ است به همين مناسبت گروه كارستان سراغ يك پرورش دهنده‌ي جوان در اين زمينه رفته تا فوت و فن‌هاي راه‌اندازي اين شغل بي دردسر را از او سوال كند.

پرورش قرقاول‌ بلژيكي فقط به كمي زمان و يك محيط سرسبز نياز دارد و البته هفت ميليون تومان سرمايه‌ي اوليه‌ كه هر ماه بيش از دو ميليون تومان سوددهي دارد.

اين شغل هنوز آن‌طور كه بايد شناخته نشده و افرادي كه مي‌خواهند يك كسب و كار بكر در اين زمينه داشته باشند لازم است كمي عجله كنند.

  • پرورش قرقاول بلژيكي چه تفاوت‌هايي با پرورش قرقاول معمولي يا آمريكايي دارد؟

قرقاول‌هاي بلژيكي جثه‌ي كوچك‌تر و بدن زيباتري نسبت به قرقاول‌هاي ديگر دارند. به علاوه اين حيوانات از نظر جسماني بسيار ضعيف هستند.

بنابراين محيطي كه قرار است براي زندگي‌شان فراهم كنيم بايد هواي متعادلي داشته باشد. از اين رو پرورش دهندگان اين جانور در فصول سرد سال، آن‌ها را درون سالن‌هاي سرپوشيده قرار مي‌دهند و در بهار و تابستان فضاي آزاد را در اختيارشان مي‌گذارند.

  • محيط سرپوشيده و رو بازي كه براي پرورش قرقاول بلژيكي آماده مي‌شود بايد چه تجهيزاتي داشته باشد؟

ظروف مخصوص آب‌خوري و دان خوري از تجهيزات ضروري براي پرورش قرقاول بلژيكي است. به علاوه در محيط زندگي اين پرندگان بايد چند نردبان كار گذاشته شود چرا كه آن‌ها عادت دارند روي بلندي بنشينند و استراحت كنند.

اين پرندگان قدرت پرواز كردن دارند و اگر دور تا دور محيط رو بازي را كه در اختيارشان قرار مي‌دهيد حفاظ نكشيد از دست‌تان فرار خواهند كرد.

از طرفي محيطي كه به پرورش قرقاول‌هاي بلژيكي اختصاص مي‌دهيد لازم است سرسبز بوده و به دور از سر و صداي زندگي شهري باشد.

  • با اين تفاسير،‌ قرقاول بلژيكي براي رشد كردن به آب و هواي خاصي نياز دارد؟

بله. راستش را بخواهيد قرقاول‌هاي بلژيكي تنها در آب و هواي مرطوب رشد مي‌كنند و اگر دماي طبيعي محيط‌شان به طور ناگهاني بالا و پايين شود دچار عفونت‌هاي خوني شديد مي‌شوند. در اين صورت نه مي‌توانيد تخم نطفه‌دار از آن‌ها تهيه كنيد و نه خودشان را بفروشيد.

  • پرورش‌دهندگان تازه واردي كه مي‌خواهند از راه جوجه كشي يا فروش تخم نطفه‌دار قرقاول بلژيكي سود كنند به چند جفت نر و ماده نياز دارند؟

دست كم 15 جفت نر و ماده در كنار هم سود متوسطي به پرورش دهندگان مي‌دهد.

  • جفت‌هاي مولد اين پرنده لازم است حتما از خارج از كشور وارد ايران شود؟

تا چند سال پيش كه ايراني‌ها با اين پرنده نا آشنا بودند بله. اما اين روزها خيلي‌ها در ايران جفت مولد قرقاول بلژيكي مي‌فروشند.

  • قيمت هر جفت از اين پرنده به صورت تقريبي چقدر است؟

قيمت قرقاول‌هاي بلژيكي بستگي به رنگ پرهاي‌شان دارد. يك جفت با كيفيت از اين پرنده به قيمت 500 هزار تا يك ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود.

  • گرفتن جوجه از جفت‌هاي مولد به روش سنتي انجام مي‌شود يا به وسيله دستگاه؟

براي جوجه‌كشي انبوه حتما بايد از دستگاه استفاده كنيم. گرفتن جوجه از قرقاول بلژيكي شبيه مرغ و ديگر پرندگان است. 20 روز طول مي‌كشد كه تخم‌هاي نطفه‌دار به جوجه تبديل شوند.

در اين مدت اگر تخم‌ها را از زير قرقاول ماده برنداريم تا سال بعد جفتگيري نمي‌كند اما اگر تخم‌ها را داخل دستگاه بگذاريم اين حيوانات ماهيانه 30 تا 40 تخم نطفه‌دار به ما مي‌دهند.

  • فروش تخم‌هاي نطفه‌دار سودآور است؟

بله ما هر كدام از اين تخم‌ها را به قيمت 50 هزار تومان مي‌فروشيم و تعدادي از آن‌ها را داخل دستگاه مي‌گذاريم تا تبديل به قرقاول‌هاي زيبا و پروار شوند.

  • قرقاول‌هايي كه براي بزرگ‌شدن‌شان زحمت زيادي را متحمل مي‌شويد چه زماني به شما سود مي‌دهند؟

قرقاول‌هايي كه براي‌شان در طول سال زحمت كشيده‌ايم اوايل پاييز بايد فروخته شوند. اما هر پرورش دهنده‌ي عاقلي براي سال بعدش حداقل 50 ماده و 15 نر نگه مي‌دارد. ما در طول سال براي هر جفت تقريبا 500 هزار تومان هزينه مي‌كنيم و در بهار از آن‌ها 90 تخم نطفه‌دار تهيه كرده و سال بعد هر كدام را به قيمت يك ميليون تومان مي‌فروشيم. با تمام اين اوصاف متوجه شده‌ايد كه فروش قرقاول بلژيكي 50 درصد سود دارد و ماهيانه از فروش تنها تخم نطفه‌دار اين حيوان بيش از يك ميليون تومان سود خواهيم كرد.

  • در نهايت مشتريان اين نوع پرنده چه قشري از جامعه هستند؟

افرادي كه خانه‌هاي بزرگ و باغ دارند براي خريد چندين جفت از اين قرقاول‌ها سراغ ما مي‌آيند. معمولا اين پرنده به خاطر زيبايي و جذابيتي كه دارد مورد استقبال قرار مي‌گيرد. از طرفي قرقاول‌هاي بلژيكي پرندگان كثيفي نيستند و مانند ديگر طيور بوي نامطبوع نمي‌دهند. از اين جهت، نگهداري از آن‌ها زياد سخت نيست.

منبع:همشهري سرنخ

کد خبر 387215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha