دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: «باشگاه کارآفرینی تیوان، مؤسسه غیرانتفاعی مستقلی است که حدود ۶‌ماه است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و در پژوهشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف، آغاز به‌کار کرده.

باشگاه کارآفرینی غیرانتفاعی

اين باشگاه به نوعي يك پاتوق، براي افراد كارآفرين محسوب مي‌شود؛ چه آن دسته از كارآفرين‌هايي كه در ابتداي راه هستند و چه آن دسته از كارآفرين‌هايي كه چند سالي از فعاليت آنها مي‌گذرد. كارآفرين‌هايي كه تازه كار خود را شروع كرده‌اند و اين فرصت را نداشته‌اند كه توسط شتاب‌دهنده‌ها و سرمايه‌گذاران شناسايي شوند، مي‌توانند با عضويت در اين باشگاه، ايده‌هاي تازه شكل‌گرفته را به رشد و شكوفايي برسانند.» مديرعامل باشگاه كارآفريني تيوان با اين جمله‌ها مجموعه‌شان را توصيف مي‌كند. از محمدرضا سبحان جزئيات بيشتري در مورد اين باشگاه كارآفريني پرسيده‌ايم.

  • تا‌كنون چند نفر عضو اين باشگاه شده‌اند، ضمن اينكه براي ورود به باشگاه چه شرايطي درنظر گرفته‌ايد؟

ظرفيت باشگاه 110نفر است كه تا‌كنون حدود 80نفر عضو اين باشگاه شده‌اند. شرايط ورود و عضويت در باشگاه چندان سخت نيست و يك ارزيابي ساده انجام مي‌شود. اهميت چنداني ندارد كه ايده فرد در چه مرحله‌اي باشد و الزامي براي اينكه افراد به‌صورت گروهي وارد باشگاه شوند و روي يك ايده كار كنند وجود ندارد.

  • به غير از تبادل تجربه و ايده‌پردازي، چه كارهاي ديگري به‌صورت كلي در باشگاه كارآفريني انجام مي‌شود؟

اين مجموعه با هزينه كم، اين فرصت را در اختيار كارآفرين‌ها قرارداده است تا يك ميز كار (براي 4نفر) يا يك صندلي كار داشته باشند و در اين فضا روي ايده‌هاي خود كار كنند؛ در واقع يك فضاي كار اشتراكي در باشگاه ايجاد شده است. علاوه بر اين مشاورين و افراد باتجربه در باشگاه حاضر مي‌شوند و به كارآفرين‌هايي كه تمايل به مشاوره دارند، خدماتي را ارائه مي‌دهند. البته دوره‌هايي هم براي بالا بردن مهارت كارآفرينان طراحي مي‌شود؛ مثلا هم‌اكنون يك دوره آموزشي يك ماهه با عنوان مدرسه كارآفريني داريم كه افراد مي‌توانند در ابتدا آموزش‌هاي لازم را در آن ببينند و پس از آن براي اجرايي كردن ايده خود اقدام كنند تا عملكرد بهتري داشته باشند و احتمال موفقيت آنها بالا برود. ضمن اينكه برخي از مشاوره‌ها كاملا رايگان هستند يا اينكه تخفيف بسيار زيادي براي مشاوره درنظر گرفته مي‌شود تا افراد از مشاوره در مسير رشد و پيشرفت خود بي‌بهره نمانند.

  • تحصيلات دانشگاهي جزو شرايط ورود به باشگاه محسوب مي‌شود؟

محدوديت خاصي براي عضويت و ورود به باشگاه كارآفريني درنظر گرفته نشده و به‌طور كلي تحصيلات دانشگاهي شاخص مؤثري براي كارآفريني نيست. هر فردي كه در حوزه‌هاي مرتبط با كارآفريني نوپا ايده‌اي داشته و آن ايده قابليت اجرايي شدن داشته باشد، مي‌تواند وارد باشگاه كارآفريني شود.

  • در باشگاه كارآفريني شما، روي ايده‌ها سرمايه‌گذاري هم صورت مي‌گيرد؟

در باشگاه كارآفريني سرمايه‌گذاري انجام نمي‌شود و از ايده‌هايي كه موفق مي‌شوند هم سهام يا امتيازي به باشگاه تعلق نمي‌گيرد و تنها فرصت رشد و تبادل تجربه در اختيار آنها قرار مي‌گيرد. البته ما همواره پذيراي سرمايه‌گذاران در رويدادها يا جلسه‌هاي مشاوره هستيم و طبيعتا اين احتمال وجود دارد كه به استارتاپي براي سرمايه‌گذاري علاقه‌مند شوند.

  • معمولا طي چه مدت زماني يك ايده كارآفرينانه به بازدهي مي‌رسد؟

اين مسئله به حوزه فعاليت و انگيزه خود افراد بسيار وابسته است و نمي‌توان براي آن زمان دقيقي درنظر گرفت. ولي براي مثال، تيمي كه با انگيزه در حوزه آي.تي (IT) كار كند، معمولا بايد طي 6‌ماه تا يك سال به نتيجه ابتدايي از ايده خود برسد و بتواند يك محصول اوليه قابل عرضه را ارائه بدهد.

  • اگر يك ايده به بازدهي نرسد، چه اتفاقي براي آن و ارائه‌دهنده ايده مي‌افتد؟

اگر يك ايده به نتيجه مطلوب نرسد بايد اشكال كار را پيدا كرد. در واقع در باشگاه كارآفريني، اين فرصت براي افراد وجود دارد كه بتوانند با كمترين ريسك طرح خود را براي آماده شدن در مراحل ابتدايي آماده كنند. گاهي بايد تيم دچار تغييراتي شود و گاهي هم بايد ايده به‌طور كلي تغيير كند و افراد روي ايده ديگري كار كنند كه طي كار، خودشان به اين مسئله مي‌رسند البته مي‌توانند از مشاورها و مربي‌ها نيز در مسير ايده‌پردازي خود كمك بگيرند.

  • باشگاه كارآفريني شما، غير از محيط فيزيكي مطلوب، چه مزيتي براي فعالان عضو ايجاد مي‌كند؟

تيم اجرايي كه كار مديريت باشگاه را بر عهده دارند، همگي جوان هستند و سعي كرده‌ايم مديريت و كار اجرايي به‌گونه‌اي انجام شود كه افراد احساس كنند باشگاه به‌خودشان تعلق دارد. به همين دليل فضاي باشگاه كارآفريني ما، پويا و پرنشاط است. نكته اينكه، در مرحله اول كارآفرينان به باشگاه وارد شدند و بعد از آن مربيان و مشاوران، تا برنامه‌هاي آموزشي و مشاوره‌ها در باشگاه رونق بگيرد. هم‌اكنون در حال مذاكره با سرمايه‌گذاران براي ورود به باشگاه و رصد تيم‌هاي بااستعداد و سرمايه‌گذاري روي آنها هستيم.

  • بيشترين ايده‌هاي كارآفريني‌اي كه در باشگاه شما مطرح شده است، در كدام حوزه تخصصي است؟

بيشتر افراد، در حوزه آي.تي (IT) و آي.سي.تي (ICT) مشغول فعاليت هستند و اميدواريم افرادي كه در حوزه‌هاي ديگر مثل نانو يا بايو فعاليت دارند هم به جمع ما بپيوندند. چون هر چه تنوع حوزه‌هاي فعاليت بيشتر باشد، قطعا به رشد بيشتر تيم‌ها كمك خواهد كرد و باعث پويا‌تر شدن باشگاه مي‌شود.

  • بسياري به‌دليل اينكه مي‌ترسند ايده آنها را فرد ديگري به مرحله اجرا دربياورد، از مشاوره يا حضور در چنين فضاهايي اجتناب مي‌كنند. اين تصميم چقدر با واقعيت انطباق دارد؟

اگر افراد پيش از شروع هر كاري در وهله اول از يك مشاور يا فرد باتجربه كمك بگيرند، احتمال شكست آنها پايين خواهد آمد. متأسفانه بسياري از افراد به‌دليل نگراني از مسائلي مانند دزديده شدن ايده‌شان از بازگو كردن آن هراس دارند، اما بيان‌نكردن ايده مضرات بيشتري دارد؛ مثلا خطاهاي كار خود را متوجه نمي‌شوند، بازخوردي از مشتري نمي‌گيرند و با ريسك خيلي بالاتري مواجه خواهند شد.

واقعيت اين است كه قطعا يك نفر نمي‌تواند همه كارها را بلد باشد. براي توليد يك محصول بايد يك تيم با دانش‌هاي مختلف در كنار يكديگر قرار بگيرند و كار گروهي در اين رابطه بسيار مهم و لازمه موفقيت است. زماني كه يك فرد به تنهايي بخواهد كاري را انجام بدهد، بر فرض اينكه موفق هم بشود، سرمايه‌گذار با او وارد مذاكره نخواهد شد چون كار گروهي براي سرمايه‌گذار ريسك كمتري دارد. در باشگاه اين مسئله خيلي موردتوجه است و سعي داريم با تمرين‌ها و آموزش‌هاي مرتبط، اين توانمندي را در تيم‌هايمان افزايش دهيم.

  • باشگاه كارآفريني صرفا براي افرادي كه مي‌خواهند يك كسب و كار را راه بيندازند كاربرد دارد؟

اينكه بيشتر افراد تصور مي‌كنند كه كارآفريني بدين معناست كه هر فردي بايد براي خودش يك كسب و كار راه بيندازد، باور نادرستي محسوب مي‌شود و حتي افرادي كه در يك مجموعه يا سازمان مشغول به‌كار هستند مي‌توانند يك كارآفرين باشند. اينكه يك نفر تلاش كند مشكلي را در محل كار خود حل كند، به نوعي كارآفريني به‌حساب مي‌آيد. حتي آن دسته از افرادي كه به باشگاه كارآفريني مي‌آيند تا كسب و كار مستقل داشته باشند ممكن است به هر دليل نتوانند كسب و كار خود را به سرانجام برسانند و در آينده جذب يك سازمان شوند، مهم اين است كه اين افراد نيز مي‌توانند نگرش كارآفرينانه خود را به سازمان منتقل كنند.

  • فعاليت‌هاي باشگاه كارآفريني فقط به تهران محدود مي‌شود؟

هدف باشگاه كارآفريني اين است كه فعاليت‌هايش تنها به تهران محدود نشود و قصد داريم كارآفريني به اين شكل را در همه‌جا گسترش بدهيم. هم‌اكنون نيز سعي مي‌كنيم برنامه‌ها و مباحث مختلفي را كه در باشگاه اتفاق مي‌افتد، به‌صورت زنده يا ضبط‌شده روي سايت باشگاه بگذاريم تا افرادي كه امكان حضور در باشگاه را ندارند، بتوانند از آن بهره ببرند. دوست داريم بتوانيم نقشي در نهادينه شدن روحيه كارآفريني در كشور داشته باشيم به‌گونه‌اي كه بحث كارآفريني از سنين نوجواني مطرح شود و افراد از سن كم بتوانند در اين زمينه به توانمندي‌هاي لازم دست پيدا كنند.

کد خبر 379806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha