پس از گذشت ۸۴روز از آغاز به‌کار دولت دوازدهم، دکتر منصور غلامی، که پیش از این رئیس دانشگاه بوعلی همدان بود پس از کسب رأی اعتماد از نمایندگان مجلس و با حکم رئیس‌جمهور، به‌عنوان وزیر علوم دیروز وارد ساختمان وزارت علوم و تحقیقات در شهرک غرب شد.

آقای دکتر غلامی

باوجود اينكه در دعوتنامه ارسالي روابط عمومي وزارت علوم براي رسانه‌ها «آيين استقبال از دكتر غلامي» ساعت 9/15 صبح يكشنبه 8آبان درج شده بود، ولي برخي كاركنان وزارت علوم ساعتي زودتر و با تجمع در طبقه همكف ساختمان اين وزارتخانه به پيشواز مراسم آمده بودند. البته بنرهاي خوش‌آمد‌گويي ‌هم نصب شده بود.

وزير علوم در ميان استقبال كاركنان و مديران وزارت علوم و دود اسپند وارد ساختمان شهرك غرب شد. غلامي با همراهي سرپرست سابق وزارت علوم، پس از خوش و بش با برخي كاركنان و مديران وزارت علوم براي ايراد سخنراني پشت تريبوني كه در راهروي طبقه همكف وزارتخانه تعبيه شده قرار گرفت و گفت: در برنامه‌هايي كه به مجلس ارائه دادم، آنچه چراغ پيشبرد راه است فرمايشات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري است كه به‌طور ويژه اجرا مي‌شود. منصور غلامي با قدرداني از حسن ظن و نظر رئيس‌جمهور در معرفي‌اش به‌عنوان وزير علوم به مجلس و همچنين از نمايندگان مجلس به‌خاطر دادن رأي اعتماد، ‌اظهار اميدواري كرد تا توفيق خدمت به خانواده آموزش عالي را داشته باشد. وي در ادامه با قدرداني از همه بزرگان به‌خصوص مسئولان دولت يازدهم و دكتر محمد فرهادي كه در سال‌هاي گذشته هدايت مجموعه وزارت علوم را برعهده داشتند اينطور گفت: تلاش مي‌كنم برنامه‌هايي كه به مجلس ارائه كردم و همه برگرفته از برنامه‌هاي بالادستي است را به نحو احسن اجرا كنم. وزير علوم توضيح داد كه يكي از تكيه‌گاه‌هايش مجموعه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و روساي اين مجموعه‌هاست و از نظرات آنها استفاده خواهد كرد.

  • چالشي با دانشگاه آزاد نداريم

وزير علوم سپس با حضور در ميان خبرنگاران به آنان وعده داد كه درهاي وزارت علوم به روي خبرنگاران باز است و تعامل خوبي ميان مسئولان وزارت علوم و خبرنگاران رسانه‌ها برقرار خواهد شد. دكتر غلامي درباره چالشي كه بين وزارت علوم و دانشگاه آزاد درخصوص رشته‌هاي بدون مجوز ايجاد شده بود اينگونه پاسخ داد: «هيچ چالشي بين دانشگاه آزاد و وزارت علوم وجود ندارد.» وي اضافه كرد: دانشگاه آزاد يكي از مجموعه‌هاي آموزش عالي است و از اين پس بين وزارت علوم و دانشگاه آزاد، تعامل بيشتري برقرار خواهد شد. وزير علوم درباره سند اسلامي شدن دانشگاه‌ها نيز گفت: اسلامي شدن دانشگاه‌ها جزو برنامه‌هاي مصوب فرادستي است و تلاش مي‌كنيم آن چيزي كه در دانشگاه‌ها و وزارت علوم در جريان بوده را پيش ببريم و با سرعت و دقت برنامه‌هاي موجود اجرايي شود. وزير علوم درباره ارتباط با رسانه‌ها كه مورد انتقاد برخي خبرنگاران است، تصريح كرد: من از ارتباط با رسانه‌ها استقبال مي‌كنم و از رسانه‌ها تقاضا دارم كه مطالب را با دقت و صحت منتقل كنند. غلامي درباره نگراني برخي دانشجويان درخصوص احتمال محدود شدن فعاليت‌هاي دانشجويي نيز اينگونه توضيح داد: من در اين‌باره در مجلس هم توضيح دادم، مجموعه‌هاي دانشجويي به شرط فعاليت در چارچوب مقررات و قوانين دچار هيچ‌گونه محدوديت و مشكلي نخواهند شد. وي درباره ديپلماسي علمي و اجراي آن تصريح كرد: ديپلماسي علمي يكي از تأكيدات مقام معظم رهبري است، ما در اين زمينه برنامه خود را ارائه داده‌ايم، ازجمله اولويت‌هاي اين برنامه مي‌توان به افزايش جمعيت دانشجويي خارج از كشور، همكاري علمي مشترك بين دانشگاه‌هاي داخل و خارج، اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي مشترك و مبادله استاد و دانشجو اشاره كرد. سپس دكتر غلامي با همراهي برخي معاونان و كاركنان وزارت علوم، به اتاق وزير در طبقه شانزدهم ساختمان شهرك غرب رفت و رسما كار خود را به‌عنوان وزير علوم دولت دوازدهم آغاز كرد.

  • خوشحالي از بسامان شدن وزارت علوم

سيدضيا هاشمي، سرپرست سابق وزارت علوم نيز در اين مراسم گفت: خوشحاليم كه آموزش عالي هم بسامان رسيد و ما هم وزيردار شديم، البته معتقديم وزارت علوم نبايد آخرين وزارتخانه باشد كه وزيرش مشخص مي‌شود. وي توضيح داد: اگرچه وزارت علوم مملو از افراد فرهيخته و مسئول است و در اين مجموعه بزرگ مشكلي نداريم ولي حواشي‌اي كه از بيرون متوجه اين وزارتخانه است مي‌تواند آسيب‌زا باشد. هاشمي تصريح كرد: اگر تأخيري در اين مراسم بوده مشكل از درون نبوده و بدنه وزارت علوم با همه استاداني كه براي تصدي پست وزارت مطرح شدند همراهي كردند.

  • آغاز گمانه‌زني‌ها

با انتصاب غلامي به‌عنوان وزير علوم، شايعه جابه‌جايي معاونان و مديران نيز دهان به‌دهان مي‌چرخد، برخي به نبودن معاونان آموزشي و پژوهشي وزارت علوم اشاره مي‌كردند. برخي هم از احتمال جابه‌جايي مديران و برخي روساي دانشگاه‌ها سخن مي‌گفتند، البته همه در حد گمانه‌زني است و براي صحت و سقم اين گمانه‌زني‌ها بايد چند روز يا چند هفته منتظر بمانيم.

کد خبر 386849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha