همشهری آنلاین: یک عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره موضوع آلودگی هوای تهران گفت: قربانیان آلودگی هوا در پایتخت ایران معادل سقوط یک ایرباس ۵۰۰ نفره در هر هفته است.

به گزارش همشهري آنلاين،  مجید فراهانی در هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با بيان اينكه انتظار این بود که امروز برنامه عملیاتی به شکل مدون توسط رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شود، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست موظف بود برابر قانون ظرف مدت 10 سال شرایط هوا را به کیفیت سالم و قابل تنفس می‌رساند.

وی به آمار سال 1384 اشاره كرد و گفت:  متاسفانه در تهران طي آن سال بیش از 10 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا کشته شده‌اند که در سال 1395 این رقم به بیش از دو برابر رسيده است. این بدین معناست که در تهرانی زندگی می‌کنیم که هفته‌ای یک ایرباس 500 نفره در آن سقوط می‌کند و کسی به آن توجهی ندارد. 

زهرا صدراعظم نوری هم  پس از سخنراني رییس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: اخیرا تفاهم‌نامه خوبی فی‌مابین سازمان محیط زیست و شهرداری انجام شده که امیدواریم این اکوپارک را حفظ کنیم ولي اگر در آینده مساله‌ای در پارک پردیسان ایجاد شود، سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد و نباید تقصیرات را به گردن شهرداری بیندازد و لازم است همه در قالب یک تیم هماهنگ باشند.

رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اظهار كرد: در مورد آلودگی هوا همگان می‌دانیم که آلاینده‌های متحرک دلیل 75 درصد آلودگی هوا هستند اما باید با همکاری دولت برای از رده خارج کردن خودروهای دیزلی و استفاده از فیلتر دوده برای خودروها اقدام کنیم.

  • حل آلودگي هوا در گرو توسعه مترو

رييس شوراي شهر تهران هم با بيان اينكه به اندازه کافی در حوزه محیط زیست قوانین داریم اما عملیاتی نمی‌شود، تاكيد كرد: الان وقت آن رسیده که اقدامات عملیاتی را در دستور کار قرار دهیم.

محسن هاشمي به افزايش روزهای پاک در سال جاری نسبت به سال گذشته، اشاره كرد و گفت: همچنان کیفیت هوای شهر تهران به نقطه مطلوب نرسیده و باید در راستای بهبود کیفیت هوای شهر تهران کارهای جدی‌تری انجام دهیم.

وی توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو را  یکی از موثرترین راهکارهای حل معضل آلودگی هوای شهر تهران، دانست و افزود: در حال حاضر 7 خط مترو داریم که البته برخی از خط‌ها تجهیز نیستند. بنابراین ابتدا باید آنها را تجهیز کنیم و در آینده تعداد خطوط مترو را افزایش دهیم.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر میزان سفرهای مترو کمتر از دو میلیون سفر است که باید این میزان افزایش پیدا کند.

  • توجه به آلودگي‌هاي خاص هر منطقه‌ تهران

احمد مسجد جامعي، عضو ديگر شوراي شهر تهران نيز درباره موضوع بحث امروز گفت: بايد  نقشه آلودگی‌های زیست محیطی شهر تهران تهيه شود چرا كه آلودگی‌های منطقه‌ای و ناحیه‌ای شهر تهران زیاد است اما همه آنها قابل حل هستند.

وي با بيان اينكه در گذشته بارها در خصوص فعالیت‌های زیست محیطی شعارهایی داده می‌شد، تصريح كرد: به طور مثال گفته می‌شد که ظرف شش ماه اگر اختیارات داده شود موضوع آلودگی هوا قابل حل است. بی تردید این معضل شش ماهه حل نخواهد شد و به یک تفکر ستادی که همه اجزای این معضل در آن دیده شود نیاز است.

عضو شوراي شهر ادامه داد: در مورد تهران نقشه آلودگی‌های زیست محیطی نشان می‌دهد در نقاط مختلف آلودگی‌های زیست محیطی یکسان نیست و حتی نوع آنها نیز متفاوت است. لذا باید با در نظر گرفتن مقتضیات تهران برای هر محله و ناحیه نسخه ویژه‌ای پیچیده شود و نمی‌توان کل تهران را به صورت واحد مورد بررسی قرار داد.

مسجد جامعی به آلودگي كارخانه سيمان تهران اشاره كرد و گفت: همچنين سبزیجاتی که با آب‌های آلوده آبیاری می‌شوند نیاز به توجه ویژه دارند. کارخانه‌های شن و ماسه، روغن نباتی و تولید لبنیات که بررسی هر یک از آنها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد باید مورد توجه قرار گیرد كه البته هر یک از آنها را که می‌خواهیم در چهارچوب قانون بیاوریم مقاومت‌های شدیدی انجام می‌شود.

  • متعهد به حل آلودگي هوا باشيم

همچنين بهاره آروین با بیان اینکه ساده لوح نیستم و می‌دانم که عواملی چند گانه و پیچیده در ایجاد این موضوع دخیلند، گفت: از کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل تا قیمت و میزان سوخت مصرفی، تردد آزادانه خودروهای دیزلی فرسوده، کمبود اعتبارات، موتورخانه‌ها و ... همگی کلاف سردرگم علل و عوامل موثر در آلودگی هوا هستند.

وی افزود: با تمام این موضوعات از تمام اعضای شورای شهر، شهردار تهران و تمام مسئولینی که صدایم را می شوند می‌خواهم که در طول چهار سال فعالیت‌شان متعهد به حل معضل آلودگی هوا باشند، بیایید خودمان را در حل معضل آلودگی هوا مسئول بدانیم.

کد خبر 386619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha