شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: این ارگ دو هزار ساله با حدود ۲۰ هزار مترمربع مساحت شناخته‌شده‌ترین اثر دیدنی شهر راین است

ارگ

اگر بخواهيد اسم چند ارگ تاريخي ايران را فهرست كنيد، قطعا ارگ بم يكي از نخستين‌ها در اين فهرست خواهد بود

بنايي كه بزرگ‌ترين بناي خشتي جهان محسوب مي‌شود و در سال 1382 هم در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد، اما شايد ندانيد كه استان كرمان يك ارگ زيبا و سالم دارد كه تقريبا تا 150 سال پيش هم مسكوني بوده.

ارگ راين كه بعد از ارگ بم، بزرگ‌‌ترين ارگ خشتي جهان است، بر اساس اسناد تاریخی راین در زمان ساسانيان ساخته شده است و طي سال‌ها سكونت در آن، دائما مرمت شده است.

هم شهر بم و هم شهر راين، غير از اين دو ارگ زيباي‌شان طي سال‌ها سابقه سكونت، آثار ارزشمند فراواني دارند. مسيرپيشنهادي سفر از راين شروع مي‌شود و به بم ختم مي‌شود.

از كرمان تا راين 100 كيلومتر و از راين تا بم هم حدود 136 كيلومتر راه داريد كه اگر اين مسير را مستقيم و بدون توقف برويد، حدود يك ساعت‌ونيم در راه خواهيد بود.

در ارگ‌‌هاي خشتي

  • ارگ

براي رسيدن به ارگ راين از سمت كرمان كه وارد راين شويد، ابتدا به ميدان آزادي مي‌رسيد. در اين ميدان به سمت چپ بپيچيد تا وارد خيابان امام(ره) شويد، بعد دو ميدان ديگر را هم رد كنيد تا در تقاطع بعدي، ارگ بزرگ راين را در سمت راست خود ببينيد.

  • مسجد جامع و چنارهاي قديمي

در راین، تماشای چنارهاي هزارساله در كنار مسجد جامع و همین‌طور سرو 400 ساله‌‌ای را که روبه‌روي حرم امامزاده زيد(ع) این شهر است نيز از دست ندهید.

علاوه بر این، راین یک بافت تاریخی هم دارد که در محدوده خیابان 17 شهریور قرار دارد و می‌توانید در آن گردش کنید.

اگر از راين به سمت «ساردوئيه» و جيرفت حركت كنيد، 25 كيلومتر بعد از راين، روستاهاي «قلعه حسنعلي»، «قلعه حيدر» و «توتك» را در سمت چپ خود مي‌بينيد كه در آن‌‌ها 15 دهانه آتش‌فشانی بزرگ وجود دارد.

  • آبشار راين

كوهپيمايي در دامنه‌هاي زيباي «كوه هزار» را از دست ندهيد. همچنين آبشار راين در 15 كيلومتري اين شهر پذيراي شماست.

براي رسيدن به آبشار بايد از جاده خروجي در غرب شهر، به سمت «خالق‌آباد» و روستاي «ظهرود» رفته، هفت كيلومتر بعد از اين روستا خودرو را پارك كرده تا بعد از نيم ساعت پيمايش شيب تند، به آبشار برسيد.

  • روستاي ابارق

حدود 35 كيلومتر مانده به شهر بم، از روستاي كويري و زيباي «اَبارق» خواهيد گذشت. يك چشمه آب معدني در خارج از روستا و بقاياي يك قلعه كوچك و برج ديده‌باني‌اش هم از ديدني‌هاي اين روستاي خوش آب و هواست.

  • ارگ بم

برای رسیدن به ارگ باید به میدان مهدویت (ارگ) برسید و بعد از میدان امام(ره)، چهارراه بوعلی و چهارراه ارگ به خود ارگ برسید.

  • قیصریه زرتشتیان

این مجموعه در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار ساخته شده و شامل چند رشته بازار، حمام، آب انبار، کاروانسرا، مسجد و بازار است. برای رسیدن به این اثر که کنار بقعه امامزاده اسیری است، باید به خیابان کاشانی برويد.

  • ارگ جدید

مجموعه‌ای صنعتی، تفریحی و گردشگری ارگ جدید حدود20سال سن دارد و یکی از بهترین نقاط برای تفریح در بم است.

باشگاه سوارکاری، استخر، زمین فوتبال، سالن بیلیارد، فوتسال، دریاچه مصنوعی، پیست دوچرخه‌سواری و شهربازی از تفریحاتی است که می‌توانید در این‌جا تجربه کنید.

ارگ جدید در 10 کیلومتری جاده بم ـ زاهدان و در نزدیکی شهر «بروات» است. براي اطلاعات بیشتر به نشانی argejadid.ir سر بزنید.

منبع:همشهري سرزمين من

کد خبر 386463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha