حدود یک‌ماه پیش با خاکریزی در تالاب استیل عملیات عمرانی برای ایجاد پیست دوچرخه‌سواری آغازشد که با انتقاد مردم محلی و فعالان محیط‌زیست مواجه شد.

 تالاب استیل

يگان حفاظت محيط‌زيست نيز بلافاصله با ورود به موضوع توقف جاده‌سازي در ميان تالاب استيل مانع از ادامه عمليات تخريب در تالاب استيل شد. مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست تأكيد كرد: تعرض و تغيير در تالاب استيل توسط هر دستگاهي كه صورت بگيرد خلاف قانون است و تخلف محسوب مي‌شود.

حميد گشتاسب‌ميگوني در مورد تخريب صورت گرفته در تالاب استيل به ايسنا گفت: دو هفته پيش از طريق گزارش مردمي از تخريب صورت گرفته در تالاب استيل مطلع شدم. بلافاصله با اداره كل محيط‌زيست استان گيلان مكاتبه كردم و دستور ارائه گزارش در مورد وضعيت تالاب استيل را دادم. وي افزود: براساس گزارش ارائه شده از سوي اداره كل محيط‌زيست گيلان، تالاب استيل بر اثر اقدام يكسويه دچار تخريب شده كه محيط‌زيست استان به محض اطلاع، كار را متوقف كرده است.

گشتاسب‌ميگوني در پاسخ به اين پرسش كه چرا اداره كل محيط‌زيست گيلان و به‌ويژه محيط‌زيست آستارا متوجه تغييرات و تخريب در تالاب استيل نشده و قبل از آغاز تصرفات، اقدام قانوني انجام نداده است، گفت: انتقاد و اعتراض دارم كه چرا اداره كل محيط‌زيست مستقر در منطقه قبل از خاكريزي در تالاب، دست به مقابله نزده و از اين كار جلوگيري نكرده است؟ از همين رو دفاتر ذيربط در سازمان محيط‌زيست نظير دفتر بازرسي عملكرد بايد پيگير عدم‌ورود بموقع مسئولان و مأموران محيط‌زيست در ممانعت از تخريب تالاب استيل باشند.

مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به لايحه 5ماده‌اي حفاظت از تالاب‌ها كه اخيرا به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد، گفت: براساس ماده يك‌لايحه حفاظت از تالاب‌ها، هرگونه اقدام تخريبي در تالاب‌هاي كشور ممنوع است و تشخيص اقدامات تخريبي بر عهده سازمان محيط‌زيست گذاشته شده است و ادارات كل محيط‌زيست استان‌ها موظف به اجراي اين قانون هستند.

اگرچه هنوز نگراني‌هايي در مورد تخريب تالاب استيل به‌منظور ساخت پيست دوچرخه‌سواري از سوي شهروندان پابرجاست، ولي قربانعلي محمدپور مديركل حفاظت محيط‌زيست استان گيلان تأكيد دارد كه عمليات عمراني در تالاب استيل به‌طور كامل متوقف و شن‌هاي ريخته شده در تالاب جمع‌آوري شده است.

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان گيلان با اشاره به جزئيات تخريب تالاب استيل اظهار كرد: حدود يك‌ماه پيش بدون داشتن مجوز به تالاب استيل ورود كردند و عمليات عمراني براي ساخت مسير دوچرخه‌سواري در اين تالاب آغاز شد. وي در پاسخ به اين پرسش كه چه زماني مأموران حفاظت محيط‌زيست متوجه انجام عمليات عمراني در تالاب استيل شدند، گفت: مجري اين عمليات در آستارا ۱۰ روز قبل از انجام كار عمراني در تالاب استيل، استعلامي از اداره كل محيط‌زيست گيلان داشت كه اعلام كرديم اظهارنظر در مورد طرح گردشگري منوط به ارسال طرح به اداره محيط‌زيست استان است، ولي آنها از ارسال طرح اجتناب و بدون داشتن مجوز، كار عمراني را در تالاب استيل شروع كردند.

محمدپورافزود: حدود يك‌ماه پيش يك روز پنجشنبه بعد از ساعت كاري خبر انجام كارهاي عمراني در تالاب استيل به ما رسيد كه همكاران يگان حفاظت محيط‌زيست بلافاصله نسبت به توقف كار اقدام كردند و توانستند طي يكي، دو ساعت ماشين‌آلات آنها را توقيف كنند.

  • رأي شوراي تأمين به توقف خاكبرداري

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان گيلان با اشاره به مطرح شدن موضوع تالاب استيل در شوراي تأمين آستارا اظهار كرد: در اين جلسه شهردارآستارا موظف شد نسبت به توقف خاكبرداري مسير ۱۵۰ تا ۱۷۰متري داخل تالاب استيل كه جاده‌سازي كرده بودند، اقدام كند. محمدپور در مورد شرايط كنوني تالاب استيل گفت: چند روز بعد از توقف كار عمراني در تالاب استيل، شهرداري آستارا نسبت به جمع‌آوري شن و ماسه ريخته شده اقدام كرد. هم‌اكنون شهرداري همه كارهاي عمراني انجام شده در تالاب استيل و خاكريزي‌ها را به حالت اول برگردانده و شن و ماسه‌اي را كه ريخته شده بود جمع كرده است. وي افزود: براساس نامه‌اي كه براي فرماندار آستارا ارسال كرديم، تقاضا كرديم جاده‌ ۱۵۰ متري كه قبل از سال ۹۱ در تالاب استيل ايجاد شده، برداشته شود.

کد خبر 378928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha