برخی از تشکل‌های گردشگری در نخستین دیدار رسمی با سرپرست معاونت گردشگری با یادآوری دوران گذشته مدیریت گردشگری، از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخواست کردند که سیاست‌های این سازمان را با توجه به تغییرات احتمالی رئیس سازمان در کابینه جدید به صراحت اعلام کند.

جمشيد حمزه‌زاده، رئيس هيأت مديره جامعه هتلداران در اين نشست گفت: گردشگري در قانون برنامه ششم توسعه لحاظ نشده بود كه با حمايت رومياني و احمدي‌پور به اين قانون اضافه شد.

ابراهيم پورفرج، رئيس جامعه تورگردانان ايران نيز اعلام كرد: بخش خصوصي هيچ‌وقت نمي‌خواست در تقابل با دولت باشد؛ چراكه با اتكا به توانايي‌ها توانسته صنعت گردشگري را رونق بخشد. وي افزود: گردشگري در ايران صنعت ضعيفي بود كه مدتي است وضعيت بهتري پيدا كرده است.

محسن اسلامي، رئيس انجمن مؤسسات آموزشي گردشگري اما در اين نشست گفته است كه مديريت گذشته گردشگري، برگ سياهي رقم زد كه هنوز گرفتار آن هستيم. او گفت: خوشحال مي‌شويم بدانيم سازمان به كدام سمت مي‌رود؛ چراكه كارهاي زمين مانده زياد داريم. وي افزود: بخش خصوصي دنبال طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه در مجلس است؛ هرچند كه بدنه سازمان به‌شدت مخالف است، چون هر كار مي‌خواهند انجام مي‌دهند، بدون اينكه پاسخگو باشند.

به گفته اسلامي، نگرش سازمان همواره در تقابل با بخش خصوصي بوده و به سمت تضعيف، زمينگير و تحقير كردن بخش خصوصي پيش رفت و آيين‌نامه‌هايي نيز در اين راستا به تصويب رساند.وي افزود: برخي بخش‌نامه‌ها و آيين‌نامه‌ها كه در ارتباط با گردشگري ابلاغ شد و اخيرا به امضا رسيد، سخيف بود و تشكل‌هاي گردشگري را به هم ريخت كه اميدواريم در اين زمان حتي اگر موقت باشد، گره‌ها باز شود.

اسلامي تأكيد كرد: در شرايط فعلي با سازماني متزلزل و بدنه‌اي ژله‌اي روبه‌رو هستيم و كارشناسان اين سازمان نيز متحير مانده و نمي‌دانند چه كار كنند. بخش خصوصي نيز همچنان نيم‌‌خيز مانده است.

اسلامي گفت: صراحتا از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مي‌خواهيم سياست‌هاي خود را اعلام كند و سياست‌هاي شخصي و سليقه‌اي اعمال نكند.

بهروز كماليان، رئيس انجمن دفاتر خدمات زيارتي ايران نيز در اين نشست، با انتقاد به اعتبار يكساله دفاتر خدمات گردشگري و ساير تاسيسات اين حوزه كه مشكلات عمده‌اي براي فعالان اين حوزه پديد آورده است، گفت: اميدواريم در اين فرصت كم، به حل نواقص كمك شود و انجام آن به تعويق نيفتد.

مسعود عبداللهي، رئيس هيأت مديره جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي هم در سخناني به مشكلات راهنمايان ازجمله بيمه و قرارداد اشاره كرد و افزود: راهنماهاي گردشگري هنوز جزو بسته سفر نيستند و سؤال اين است كه چرا وقتي تفاهم‌هاي خوبي بين دو تشكل مورد تأييد اين سازمان مي‌شود، به‌خود زحمت نمي‌دهند آن را همگاني كنند. شاهرخ محمدزاده، رئيس اتحاديه مهمان‌پذيران نيز از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درخواست كرد مسئوليت‌هاي بخش خصوصي را واگذار كند و خود به‌عنوان ناظر ظاهر شود.

ولي تيموري، مديركل نظارت و ارزيابي خدمات در معاونت گردشگري نيز در پاسخ به انتقادات تشكل‌هاي بخش خصوصي گفت: از همان ابتدا گردشگري جزو احكام برنامه ششم توسعه بود. هرچند نقطه ظريف تحريفي در احكام وجود داشت و اين سازمان مكلف شده بود در دور اول اجراي اين برنامه، نظام جامع گردشگري را تدوين كند كه بعدها اين برنامه به سند راهبردي تبديل شد.

وي افزود: مؤسسه‌هاي گردشگري به موجب آيين‌نامه ايجاد، اصلاح، درجه‌بندي هيچ‌وقت جزو تاسيسات گردشگري نبودند كه در زمان اصلاح اين آيين‌نامه پيشنهاد شد و تا كميسيون اقتصادي پيش رفت اما با مخالفت وزراي اقتصاد و آموزش روبه‌رو شد. با اين حال مؤسسات آموزشي در آيين‌نامه اجرايي توسعه صنعت گردشگري وجود دارد.

تيموري درباره اعتبار يكساله مجوزهاي دفاتر و تاسيسات گردشگري گفت: در سال ۸۰ اين موضوع در آيين‌نامه دولت لحاظ شد كه اگر بخواهيم آن را تغيير دهيم بايد آيين‌نامه را اصلاح كنيم. 2سال است اين موضوع را دنبال مي‌كنيم تا سرانجام در هيأت مقررات‌زدايي آن را تأييد كردند، نه‌تنها اين موضوع را بلكه تجميع مجوزهاي هواپيمايي، زيارتي و گردشگري را نيز پذيرفتند.

مديركل نظارت و ارزيابي خدمات گردشگري با اشاره به نقدي كه درباره همگاني نشدن قراردادهاي راهنمايان و آژانس‌هاي گردشگري مطرح شد، گفت: 2 جلسه با جامعه تورگردانان و راهنمايان داشتيم و اين قرارداد را تا مرحله‌اي پيش برديم كه يكباره گروهي در تهران خودشان مستقلا تفاهم كردند كه وقتي اين اتفاق افتاد صلاح ديديم وارد نشويم.

در ادامه‌ اين نشست، جمشيد حمزه‌زاده، رئيس هيأت مديره جامعه هتلداران ايران نيز با طرح اين پرسش كه چه اتفاقي در 3سال اخير در سازمان ميراث فرهنگي رخ داده كه تمام تشكل‌ها را در تقابل قرار داده است. گفت: ۲۵ درصد آيين‌نامه‌هايي كه بازنگري شدند براي تضعيف بخش خصوصي بود.

رومياني، سرپرست جديد معاونت گردشگري نيز با تأكيد بر لزوم آسيب‌شناسي اتفاقات رخ داده اعلام كرد: به‌زودي از ۶۰۰ ماده قانوني مرتبط با گردشگري رونمايي مي‌شود. وي گفت: معضلات گردشگري ناشي از نبود قانون در اسناد بالادستي است و هم‌اكنون نيز ۳۲‌آيين‌نامه، بخشنامه و دستورالعمل گردشگري وجود دارد كه شفاف نيستند و براي اصلاح آنها گام‌هايي برداشته شده است.

وي همچنين درباره‌ رونمايي از ۶۰۰ ماده قانون گردشگري گفت: اين ماده‌ها در تعريف تاسيسات گردشگري، گردشگر، حقوق گردشگر، نحوه تعامل با بخش‌خصوصي، نحوه نظارت بر آنها، حقوق بخش خصوصي، نحوه حمايت از گردشگري در حوزه‌هاي قضايي و امنيتي و استفاده حداكثري از بخش خصوصي است كه در روزهاي آينده پس از اصلاح، رونمايي مي‌شود.

رومياني گفت: وظيفه‌اي كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي بر‌عهده من گذاشته است تغيير فضاي سلبي، ممنوع و محدودكننده‌اي بود كه در دوره گذشته ايجاد شده است.وي با بيان اينكه گردشگري به الزامات و اقدامات اورژانسي نياز دارد، خطاب به بخش خصوصي گفت: ‌دست ياري به سمت شما كه تجربه‌هاي زيادي را پشت سر گذاشته‌ايد، دراز مي‌كنم تا چرخ گردشگري را توأم با پيشرفت به حركت درآوريم و در ماه‌هاي آينده شاهد رشد كيفي و آماري گردشگري باشيم.

  • اجراي تئاتر سياوش به زبان انگليسي براي گردشگران خارجي در يزد

نمايش «سياوش» كه از سوگ سياوش تا تعزيه است، با حضور مديركل و معاونان اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد به زبان انگليسي و در بافت شهر جهاني يزد رسما فعاليت خود را آغاز كرد.

به گزارش ايسنا، محمدرضا نصيري، سرپرست معاونت گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان عنوان كرد: با توجه به ثبت جهاني شهر تاريخي يزد و ورود بيشتر گردشگران خارجي به استان، فعاليت‌هاي فرهنگي در دستور كار اين معاونت قرار گرفته است.

وي افزود: هدف از اين كار معرفي فرهنگ اصيل يزدي و نيز معرفي استان‌ها و فرهنگ اصيل ايراني و حماسي جهت معرفي به گردشگران خارجي است و نمايش «سياوش» از نخستين فعاليت‌هاي فرهنگي است كه در اين رابطه شروع شده است.

اين مقام مسئول تصريح كرد: در اجراي اين نمايش از شيوه‌هاي نمايش ايراني استفاده شده است و از بخشي از حركات ورزش باستاني ايراني كه ريشه كهن دارد و همراه با موسيقي خاص خود است، بهره‌برداري شده است.

نصيري خاطرنشان كرد: نمايش «سياوش» به زبان انگليسي و جهت بازديد و استفاده گردشگران خارجي از نيمه مردادماه لغايت مهرماه در مجموعه خانه تاريخي حيران در مركز بافت تاريخي شهر روي صحنه مي‌رود. گفتني است؛ اين برنامه توسط بخش خصوصي و با همكاري معاونت گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان و انجمن صنفي راهنمايان گردشگري برگزار مي‌شود.

  • «منظر فرهنگي اورامان»، مهمان يونسكو در ۲۰۱۸

قدم‌هاي آخر كارشناسان ثبت جهاني براي تكميل پرونده‌ «منظر فرهنگي اورامان» در كردستان برداشته مي‌شود تا اين محوطه‌ تاريخي به‌عنوان يك پرونده فرهنگي تاريخي در يونسكو مطرح شود. سيدمحسن علوي، مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان كردستان در گفت‌وگو با ايسنا با اعلام اين خبر گفت: كارشناسان تدوين پرونده ثبت جهاني منطقه اورامان در كردستان كار خود را براي تكميل اين پرونده آغاز كرده‌اند و براساس صحبت‌هاي مطرح شده با سازمان ميراث فرهنگي، قرار است پرونده ثبت جهاني «منظر فرهنگي منطقه اورامان» تا پايان شهريور در استان كردستان تكميل شود و سپس به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي تكميل فرستاده شود.

او با اشاره به ملحق شدن استان كرمانشاه به‌عنوان يكي از تهيه‌كنندگان اين پرونده براي ثبت جهاني، اظهار كرد: اين پرونده در 2بخش تهيه مي‌شود؛ يكي بخش مقدماتي كه بايد در استان تهيه شود و بخش دوم كه در دفتر ثبت آثار جهاني در سازمان ميراث فرهنگي تكميل و سپس به يونسكو فرستاده مي‌شود؛ بنابراين قرار است پرونده «منظر فرهنگي اورامان» در ۲۰۱۸ جزو پرونده‌هاي فرهنگي تاريخي ايران و به‌عنوان يك منظر فرهنگي به يونسكو فرستاده شود.

وي در توضيح معيارهايي كه براساس آن اين پرونده در دست تكميل است، گفت: مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه در اين منطقه انسان به بهترين شيوه از طبيعت براي زندگي خود استفاده كرده و شيوه سنتي زندگي در يك محيط كمتر دچار تغييرات شده است، به طوري كه حس مي‌شود لايه‌هاي زندگي صنعتي روزانه در آنجا نيز نفوذ كرده است؛ حتي اگر يك روستا باشد. اما در نقاطي كه دچار كمترين تغييرات شده و انسان به همان شيوه قبلي با طبيعت سازش كرده است و از محيط طبيعي خود براي زندگي كردن بهره مي‌برد. اين يكي از مهم‌ترين موارد است.

او تأكيد كرد: اين گروه پس از تكميل پرونده اورامان قرار است چند روستا كه داراي بافت تاريخي باارزش هستند را نيز براي ثبت در فهرست آثار ملي بررسي و پرونده آنها را تهيه كند.

کد خبر 378699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha