یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

محمد باریکانی: مجمع جهانی اقتصاد با بررسی وضعیت امنیت ۱۳۶ کشور جهان برای گردشگران و بازرگانان نام ایران را در ردیف ۸۷ کشورهای امن جهان قرار داد و بدین ترتیب ایران نیز عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان برای گردشگران و بازرگانان را کسب کرد.

گردشگری

شبكه جهاني سي ان ان نيز در گزارشي اعتراف كرد كه تهديدهاي ترامپ تاكنون نتوانسته است در تصميم سرمايه‌گذاران اروپايي براي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران تأثير بگذارد.

براساس اذعان شبكه جهاني سي ان ان تعداد گردشگران خارجي بازديد‌كننده از ايران از ابتداي سال‌جاري ميلادي تا پايان مارس 2017بيش از 50درصد افزايش داشته و صنعت گردشگري ايران پس از توافق هسته‌اي به نقطه اوج ورودكرده است.
ايران توانسته است پس از توقف تحريم‌ها اين‌بار با صنعت گردشگري به عرصه جهاني بازگردد و به مقصد ارزانقيمت و محبوب حتي براي گردشگران جوان تبديل شود.

پائولا تامپسون، راهنماي تور از نيويورك آمريكا پيش‌تر در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرده بود كه علاقه آمريكايي‌ها و گردشگران جهاني براي سفر به ايران افزايش يافته است. او با تأكيد بر امنيت ايران براي گردشگران خارجي گفت: ايران كشوري ارزان براي گردشگران است و از جاذبه‌هاي طبيعي و فرهنگي خوبي نيز برخوردار است.

مايكل مورگن تال يكي ديگر از راهنمايان گردشگري از شهر نيويورك آمريكا نيز به همشهري گفته است كه وجود آثار تاريخي و طبيعي ثبت جهاني شده در ايران اين كشور را تبديل به مقصدي محبوب براي گردشگران خارجي كرده است.
به گفته او، امنيت ايران براي تمامي گردشگران خارجي بسيار خوب است و جاذبه‌هاي گردشگري ايران به همراه تنوع غذايي بالا مي‌تواند ‌اين كشور را تبديل به مقصد گردشگري مهم در جهان كند.

  • 6ميليون گردشگر ورودي

گزارش سي‌ان‌ان اذعان كرده كه ايران همزمان با توقف تحريم‌هاي بين‌المللي به‌عنوان مقصد گردشگري جهاني بار ديگر به عرصه اقتصاد جهان بازگشته است و تا پايان مارس 2017بيش از 6ميليون گردشگر خارجي از ايران ديدن كرده‌اند كه اين رقم در مقايسه با آمار گردشگري سال گذشته كشور دو برابر و در مقايسه با سال 2009نيز 3برابر شده است.

نتيجه افزايش ورود گردشگران خارجي به ايران در پي توافق هسته‌اي ميان تهران و قدرت‌هاي جهاني نيز موجب شده است برخي محدوديت‌ها براي ورود گردشگران خارجي به ايران برداشته شود. خطوط هواپيمايي اروپايي همچون بريتيش ايرويز و لوفتانزا پروازهاي مستقيم خود به ايران را از سر گرفته‌اند و مقامات ايران هم صدور ويزا براي گردشگران خارجي ورودي به كشورشان را تسهيل كرده‌اند.

سي ان ان همچنين از رغبت سرمايه‌گذاران خارجي براي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران خبر داد و اعلام كرد: هم‌اكنون با ورود تعداد زياد گردشگران به ايران تقاضا براي ايجاد اماكن اقامتي افزايش يافته و همين موضوع فرصت‌هاي جديدي در اختيار كارآفرينان و سرمايه‌گذاران خارجي اين بخش ايجاد كرده و برخلاف برخي شركت‌هاي غربي كه به‌دليل ترس از ترامپ هنوز تمايل به سرمايه‌گذاري در ايران ندارند، زنجيره هتل‌هاي بين‌المللي به سرعت به ايران وارد شده‌اند تا براي تأمين اتاق‌هاي بيشتر هتل‌ها با ايراني‌ها به توافق برسند.

  • افتتاح هتل‌هاي بين‌المللي در ايران

در اين گزارش آمده است: با رونق صنعت گردشگري در ايران گروه هتل‌هاي آكور فرانسه سال آينده نخستين هتل خود در ايران را افتتاح مي‌كند؛ همچنين گروه روتانا از امارات متحده عربي نيز تا چندماه ديگر نخستين هتل خود در ايران را افتتاح مي‌كند و 3پروژه ديگر را تا سال 2020در دستور كار قرار داده است. گروه ايزي هتل انگلستان نيز‌ماه جولاي 500اتاق هتل را براساس تعهدات خود به طرف ايراني تحويل مي‌دهد.

ايران جذب بيش از 20ميليون گردشگر تا پايان سال 2020 را در دستور كار قرار داده و سي‌ان‌ان نيز با اعلام اين مطلب به تمايل گردشگران جوان اروپايي و آسيايي براي سفر به ايران خبر داده و نوشته است: بسياري از گردشگران ورودي جديد به ايران جوانان اروپايي و آسيايي هستند كه براي بازديد از جاذبه‌هاي فرهنگي و تاريخي ايران به اين كشور سفر كرده‌اند.

اين گزارش افزوده است: مقاصد گردشگري عمومي ايران براي گردشگران جوان اروپايي و آسيايي شامل بناها و محوطه‌هاي تاريخي و باستاني اصفهان و شيراز است كه تخت‌جمشيد به‌عنوان يكي از آثار ثبت جهاني شده ايران در فهرست يونسكو را نيز شامل مي‌شود.

  • موانعي كه همچنان ادامه دارد

براساس اين گزارش، گردشگران خارجي براي سفر به ايران هنوز هم با برخي موانع مواجه هستند. گردشگران آمريكايي، انگليسي و كانادايي براي سفر به ايران نياز به ارائه درخواست ويزا دارند. در حالي كه اتباع بسياري از كشورهاي اروپايي مي‌توانند ويزاي خود را در بدو ورود به ايران دريافت كنند.

مشكلات بانكي و ناتواني در استفاده از كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي در شبكه بانكي ايران نيز يكي ديگر از موانع گردشگري است كه سي ان ان به آن پرداخته است. اين شبكه اعلام كرد: از آنجا كه برخي تحريم‌ها عليه ايران همچنان ادامه دارد، ايران ارتباط كمي با شبكه‌هاي بانكي بين‌المللي دارد و امكان استفاده از كارت‌هاي اعتباري بانكي كشورهاي غربي در ايران وجود ندارد. با اين اتفاق رزرو خدمات گردشگري در ايران هنوز هم دشوار است؛ اگرچه وبسايت‌هايي براي رزرو آنلاين خدمات گردشگري بدون نياز به پرداخت وجه از كشور مبدأ در ايران راه‌اندازي شده است.

  • ايران رتبه 87 امنيت بين 136 كشور جهان را كسب كرده‌است

مجمع جهاني اقتصاد در جديدترين گزارش خود در سال2017 امنيت در 136كشور جهان را بررسي كرده و به اين نتيجه رسيده است كه ۲۰ كشور جهان ناامن‌ترين نقاط روي زمين براي سفر و سرمايه‌گذاري است. مجمع جهاني اقتصاد در گزارش خود براي انتخاب 20كشور خطرناك جهان به برآورد سطح خطرات امنيتي عليه گردشگران و بازرگانان به‌ويژه از طريق خشونت و تروريسم پرداخته است.

به گزارش همشهري، نتيجه بررسي‌هاي مجمع جهاني اقتصاد در جدولي مشخص كرده است كه نبايد به 20كشور خطرناك جهان سفر كرد. براساس گزارش مجمع جهاني اقتصاد، كلمبيا در رديف 136جدول، يمن در رديف 135، السالوادور در رديف 134، پاكستان در رديف 133، نيجريه در رديف 132، ونزوئلا در رديف 131، مصر در رديف 130، كنيا در رديف 129، هندوراس در رديف 128، اوكراين در رديف 127، فيليپين در رديف 126، لبنان در رديف 125، مالي در رديف 124، بنگلادش در رديف 123، چاد در رديف 122، گواتمالا در رديف 121، آفريقاي‌جنوبي در رديف 120، جامائيكا در رديف 119، تايلند در رديف 118 و جمهوري دمكراتيك كنگو در رديف 117اين جدول است. ايران در امنيت جهاني براي گردشگران و سرمايه‌گذاران در رديف 87 گزارش مجمع جهاني اقتصاد قرار گرفته است.

براساس گزارش مجمع جهاني اقتصاد، رنكينگ گردشگري ايران در بين 136كشور جهان93 است. گردشگري ايران همچنين بنا به اعلام مجمع جهاني اقتصاد از سال 2015تاكنون با رشد 4درصدي مواجه شده و در سال 2017توانسته امتياز3.43 را كسب كند. امتياز ايران همچنين در خاورميانه و شمال آفريقا در امنيت اقتصاد گردشگري 5.2 است. مجمع جهاني اقتصاد همچنين مشخص كرده كه امتياز ايران در بخش حمل‌ونقل هوايي جهان 2/2 و در خدمات گردشگري جهاني نيز 2.5 است.

جاذبه‌هاي فرهنگي و اقتصاد گردشگري ايران نيز امتياز2.8 را در جهان كسب كرده است. ايران همچنين در رقابت قيمت گردشگري بين 136كشور جهان رتبه نخست را به‌دست آورده و ارزان‌ترين مقصد گردشگري جهان شناخته شده است. آنطور كه مجمع جهاني اقتصاد اشاره كرد، رتبه ايران در زيرساخت‌هاي خدمات گردشگري در بين 136كشور جهان 116است و در شاخص اولويت‌بخشي سفر و گردشگري نيز ايران توانسته رتبه 117 را كسب كند.

کد خبر 381510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha