گروه سلامت: 3 سال از تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در کشور می‌گذرد ولی به‌رغم اینکه ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که چنین قانونی دارد، باید اعتراف کرد که در اجرای این قانون و احترام عملی به حقوق معلولان، کشور ما به هیچ وجه از پیشگامان به شمار نمی‌رود.

در این میان شهرداری یکی از ارگان‌هایی است که این قانون چند وظیفه اساسی بر عهده‌‌اش گذاشته است.

معلولان باید از برابری فرصت برخوردار باشند و امکان استفاده از تمام امکانات شهر را داشته باشند.

دکتر امیری معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران، با بیان این مطلب به همشهری می‌گوید: در مدیریت جدید شهرداری تهران این تغییر نگرش ایجاد شده است و دی‌ماه 84 دکتر قالیباف شهردار تهران دستوری مبنی بر مناسب‌سازی تمامی اماکن عمومی و فرهنگی تحت پوشش به کلیه واحد‌های مختلف شهرداری تهران ابلاغ کرده است.

با ابلاغ این دستور فصل جدیدی از فعالیت‌های شهرداری برای مناسب‌سازی امکانات شهری آغاز شده است. تشکیل «کانون‌های معلولان محلات» از جمله فعالیت‌هایی است که در اداره کل سلامت شهرداری انجام می‌شود. دکتر امینی در این زمینه می‌گوید: حمایت فرهنگی از معلولان یکی از جدی‌ترین برنامه‌هایی است که در معاونت اجتماعی پیگیری می‌شود و به همین منظور ما تشکیل کانون معلولان را در کنار خانه سلامت محلات در دستور کار داریم.

به گفته دکتر امیری برای تشکیل این کانون، نماینده‌ای از انجمن دفاع از حقوق معلولان با همکاری خانه سلامت هر محله فعالیت می‌کند و پس از تشکیل کانون، فعالیت‌هایی چون برگزاری دوره‌های فرهنگی و آموزشی، استفاده از پتانسیل بهداشتی و درمانی خانه سلامت و... در این مکان انجام می‌شود.

اما یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در این مراکز انجام می‌شود شناسایی معلولان سطح محله و ایجاد ارتباط میان آنها و کانون است.

خجسته، مشاور امور معلولان شهرداری منطقه 13 در این زمینه می‌گوید: برای شروع یک حرکت شناسایی کانونی فرد و خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به همین منظور پس از شناسایی این افراد، احتیاجات بضاعتی و بهداشتی افراد سنجیده ‌شده  و در حد بضاعت شهرداری این نیاز‌ها برآورده می‌شوند.

استفاده از نظرات اعضای عضو کانون معلولان محلات در رفع موانع ترددی و مشکلات یک محله از دیگر فعالیت‌هایی است که به واسطه ایجاد کانون معلولان محلات انجام می‌شود.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که معلولان در جامعه ایران با آن دست به گریبان هستند، آشنا نبودن قانونگذاران و مسئولان شهری با مشکلات این شهروندان است. به همین دلیل از سال پیش و مصادف با روز جهانی معلولان ( 12 آذر)، شهرداران مناطق 22 گانه تهران موظف شدند تا مشاوری برای امور معلولان در منطقه داشته باشند.

به گفته دکتر امیری این مشاوران از پرسنل شهرداری هستند و بیشتر آنها یا از معلولان هستند یا از مشکلات این عزیزان از نزدیک آگاهند.رفع عوامل تردد معلولان در سطح منطقه، ایجاد سرویس‌های بهداشتی مناسب، هم‌سطح‌سازی‌ پیاده‌رو‌ها و تقاطع‌ها برای عبور و مرور ویلچر، مناسب‌سازی اماکن عمومی برای استفاده معلولان و... از جمله فعالیت‌هایی است که از سال پیش با مشاوره این مشاوران اجرا می‌شود.

افتتاح خانه معلولان در منطقه 6 تهران مژده‌ای است که دکتر امیری برای معلولان دارد: تمام خانه‌های سلامت ما در طول سال پذیرای معلولان هستند اما خانه منطقه 6 که در این هفته افتتاح می‌شود، مخصوص این عزیزان است.

کتابخانه مخصوص نابینایان، امکان استفاده از اینترنت برای نابینایان و همچنین سالن ورزش با امکانات ورزشی برای استفاده تمام معلولان، امکاناتی است که این مرکز ارائه می‌کند. 

کد خبر 38599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز