همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری چین روز چهارشنبه با افتتاح نوزدهمین کنگره حزب حاکم کمونیست این کشور به ساخت یک "کشور مدرن سوسیالیستی که هرگز تقلیدی از سیستم‌های سیاسی دیگر کشورها نباشد و درهایش همچنان به روی جهانیان باز باشد" متعهد شد.

آغاز به کار نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در مراسم افتتاح کنگره یک هفته‌ای حزب کمونیست یک سخنرانی طولانی داشت و قرار است عمده برنامه‌های این نشست که هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود، پشت درهای بسته باشد و در نهایت هم یک خط‌مشی جدید برای هدایت پنج سال آتی این کشور ۱.۴ میلیارد نفری معرفی می‌شود.

رئیس‌جمهوری چین در جمع بیش از ۲۰۰۰ نماینده حاضر گفت: طی یک بازه زمانی طولانی از کار و فعالیت، سوسیالیسم با مولفه‌های چینی وارد یک دوره جدید شده است، این یک مسیر تاریخی جدید در توسعه کشورمان است. چین دسترسی به بازار برای سرمایه‌گذاری خارجی را تسهیل خواهد کرد و دسترسی به بخش خدماتی را گسترش می‌دهد و علاوه بر این، اصلاحات مبتنی بر بازار برای نرخ تبادلات و سیستم مالی را عمیق‌تر می‌کند و همزمان به تقویت شرکت‌های دولتی می‌پردازد. سیستم سیاسی چین گسترده‌ترین، واقعی‌ترین و موثرترین راه برای حفاظت از منافع اساسی مردم است. ما نباید تنها به صورت مکانیکی اقدام به تقلید سیستم‌های سیاسی دیگر کشورها کنیم.

اصطلاح "سوسیالیسم با خصوصیات چینی" از اواخر دهه ۱۹۷۰ به عنوان تحولی بنیادی در نگرش اقتصادی حکومت این کشور ابداع شد. تا پیش از آن، رهبری حزب کمونیست بر تبعیت ساختار و سازماندهی اقتصادی از ایدئولوژی و استنباط خاص خود تاکید داشت که در مواردی به بروز بحران‌های شدید اقتصادی منجر شده بود. "سوسیالیسم با خصوصیات چینی" که برخی آن را عقب نشینی کامل از اصول مورد نظر مائوتسه تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق دانسته‌اند، در دهه‌های بعد راه را برای ایجاد فضای باز فرهنگی و بازگشایی اقتصادی به خصوص به روی سرمایه خارجی هموار کرد.

رئیس جمهوری چین گفت که اجازه نخواهد داد در "نظام سوسیالیستی" این کشور خللی وارد شود و "با هر گفته و عملی که ارزش‌های موجود در این نظام را تضعیف کند" مقابله خواهد کرد.

شی جین پینگ همچنین قول داد تا سال 2035 مدرنیزه کردن نیروهای مسلح تکمیل خواهد شد و چین ارتشی به روز و قدرتمندتر از حال حاضر خواهد داشت.

رئیس‌جمهوری چین گفت که کشورش هرگز درهای خود را به روی دنیای خارج نخواهد بست بلکه مانند گذشته پذیرای مشتاق سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی با دیگر کشورهاست.

وی در حالی وعده افزایش همکاری با خارج را می‌دهد که برخی شرکت‌های غربی معتقدند که دولت چین هنوز هم بخش‌های مهمی از اقتصاد آن کشور را به روی سرمایه‌گذاری خارجی بسته است و دولت آمریکا نیز چین را به نادیده گرفتن ضوابط تجارت آزاد متهم می‌کند.

شی جین پینگ گفت که چین در خارج به یک قدرت عمده جهانی تبدیل شده و در داخل باید به تلاش برای مقابله با عواقب رشد اقتصادی مانند نابرابری، فقر و فساد ادامه دهد. رئیس جمهوری چین تاکید کرد که برای موفقیت در این زمینه‌ها، باید تمامی اعضای حزب و مردم از "نظام رهبری" کشور تحت هدایت حزب کمونیست حمایت کنند.

وی همچنین گفت که در مقابله با فساد از جمله در میان اعضای حزب در هر رده و مقام نباید هیچ کوتاهی صورت گیرد. حزب کموییست چین حدود ۹۰ میلیون عضو دارد. رهبر چین همچنین موفقیت‌های حزب کمونیست خصوصا در راستای مبارزه با فساد را ستود. او گفت: مبارزه علیه فساد یک موقعیت قاطع پیدا کرده و در بخش توسعه تقویت شده است.

شی جین پینگ در بخش دیگری از سخنانش گفت چین در پنج ساله گذشته قاطعانه با استقلال تایوان خودمختار از نظر چین مخالفت کرده و جلوی آن را گرفته است. او گفت: هرگز اجازه نمی‌دهیم هیچ کسی، هیچ سازمان یا هیچ نهاد سیاسی در هر زمان یا به هر شکل بخشی از خاک چین را جدا کند.

در حالی که این سخنرانی به تشریح آرزوهای بلندمدت اختصاص یافت و چندان شامل مسائل سیاسی نبود، اما لحن آن در راستای ارسال سیگنال‌ها و یا دستورالعمل‌های سیاسی از جمله در جهت اصلاحات در دومین اقتصاد بزرگ جهان، خواهد بود. تمرکز این کنگره روی این مساله است که طرح‌های شی جین پینگ چگونه اختیارات گسترده او را راهبردی خواهد کرد. مساله دیگری که در کانون توجه قرار دارد این است که آیا رئیس‌جمهوری چین اقدامی انجام می‌دهد که منجر ‌شود او پس از پایان دوره‌اش در ۲۰۲۲ ظرفیت رهبری خود را حفظ کند یا خیر. ممکن است این اقدام از طریق بازسازی موقعیت رئیس حزب کمونیست انجام شود؛ عنوانی که او را در حد مائو زدونگ بالا می‌برد. اگر چنین تحرکاتی مد نظر باشد، رسما در پایان هفته‌کاری کنگره اعلام می‌شود.

یک مولفه اصلی دیگر قدرت شی جین پینگ خواهد بود؛ اینکه آیا او موفق می‌شود نام خود را "به تنهایی" وارد اساسنامه حزبی کند و به سطح رهبران قبلی از جمله "اندیشه مائو زدونگ "و "نظریه دنگ ژیائوپینگ" ارتقا یابد یا خیر. پیشینیان شی جین پینگ شامل جیانگ زمین و هو جینتائو، هر دو اساسنامه حزبی را اصلاح کردند تا تفکرات خودشان را در آن بگنجانند اما بدون آنکه نامشان مستقیما به آن پیوند بخورد.

کد خبر 385609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha