دکترحمیدرضا آصفی*: بنا بر نظر بسیاری از صاحب‌نظران یکی از مهم‌ترین رموز پیروزی و بقای انقلاب اسلامی برخورداری از رهبری واحد و مقتدر و بهره‌مندی از جناح‌ها و اندیشه‌های متنوع تحت همان رهبری واحد بوده است.

تاریخ معاصر نشان داده است که فقدان هر یک از 2 عامل فوق نتایج بسیار زیانباری داشته است. یادآوری تجارب تلخ ایرانیان در تاریخ معاصر یکی از شیوه‌های مؤثر در ممانعت از تضعیف اتحاد ملی است که مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت از نمونه‌های بارز و تجربه‌های دردناک تاریخ معاصر در تضعیف وحدت ملی و انحراف از مسیر صحیح در رسیدن به آرمان‌های مردم ایران‌زمین است.

انسجام اسلامی

به اعتراف بسیاری از کارشناسان، خاورمیانه در یکی از حساس‌ترین شرایط تاریخ معاصر قرار گرفته است. ناکامی آمریکا در کنترل شرایط پس از اشغال افغانستان و عراق، شکست اسرائیل در جنگ با حزب‌الله لبنان، ناتوانی آمریکا و اسرائیل در حل مشکلات ناشی از انتفاضه، به‌قدرت رسیدن دولت اسلامی در ترکیه، بن‌بست آمریکا در تصمیم‌گیری درخصوص آینده عراق، رفتارهای منطقه‌ای روسیه و تلاش پیدا و پنهان آن کشور در کنار چین برای ممانعت از گسترش سیطره آمریکا در منطقه، شکست آمریکا در طرح خاورمیانه بزرگ، تشکیک جدی در کارآمد بودن جبهه به‌اصطلاح کشورهای معتدل و... دلایل واضحی بر آغاز خزان امپراطوری آمریکا محسوب می‌شود. در این میان حفظ هوشیاری و شناخت خطوط عملیاتی دشمنان بیش از گذشته ضروری است.

حج، تبلور انسجام اسلامی

اکنون در آستانه مراسم پرشکوه حج، این آیین الهی قرار داریم.  بدون تردید حج ابراهیمی از عوامل مؤثر وحدت و انسجام اسلامی است و فرصت مناسبی را برای همبستگی امت اسلامی فراروی جوامع اسلامی قرار داده است.

در این مراسم باید تلاش شود به مشکلات اساسی مسلمانان پرداخته شود و  ریشه‌های بحران در کشورها و جوامع اسلامی برای مسلمان جهان بازگو شود. در این صورت است که می‌توان انتظار داشت، از حج در جهت تأمین منافع مسلمانان جهان و ارتقای جایگاه آنان در عرصه روابط بین‌الملل بهترین استفاده را به‌عمل آورد.

بدون شک، برهه کنونی بوته آزمایشی برای جهان اسلام و دولتمردان کشورهای اسلامی است که تنها در پرتو همدلی و همبستگی و دفاع از ارزش‌های مشترک اسلامی می‌توان از آن سربلند بیرون آمد.

* سفیر ایران در امارات متحده عربی

کد خبر 38540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز