همشهری‌آنلاین: مردم قرقیزستان امروز یکشنبه ۲۳ مهر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در حالی به پای صندوق رای رفتند که گمان نمی‌رود هیچ یک از نامزدها بتوانند اکثریت آراء را به دست آورند. ناظران پیش‌بینی می‌کنند دور دوم رای‌گیری میان دو نامزد حامی روسیه باشد که یکی از آنها مورد حمایت رهبر در حال کناره‌گیری قرقیزستان است.

"قرقیزستان" این کشور فقیر آسیای میانه که میزبان پایگاه هوایی ارتش روسیه است، ید طولایی در ناآرامی سیاسی دارد خصوصا آن‌که دو رئیس‌جمهور پیشین آن با شورش‌های خشونت‌آمیز سرنگون شدند.

این کشور عمدتا مسلمان با جمعیت شش میلیونی یکی از متحدان نزدیک مسکو است و میزبان یک پایگاه نظامی روسیه است.

قرقیزستان بر خلاف همسایگانش در آسیای میانه که بيشتر حاکمان خودکامه دارند، یک دموکراسی پر شور دارد که غالبا تغییر رهبری آن هرج و مرج‌هایی ایجاد می‌کند.

المازبیک آتامبایف، رهبر کنونی قرقیزستان که بیشکک را در طول شش سال حکومتداری خود وارد مدار روسیه کرد، آماده کناره‌گیری از قدرت است چرا که قانون اساسی به او اجازه نمی‌دهد برای دومین دوره سکان هدایت این کشور شش میلیونی را در انتخابات ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) به دست بگیرد. با این وجود حزب سوسیال دموکراتیک آتامبایف که رهبری ائتلاف پارلمانی را در دست دارد، از متحد او "سورونبای جینبکف" ۵۸ ساله، نخست‌وزیر سابق قرقیزستان حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، آتامبایف سال گذشته اختیارات اجرایی را با ایجاد تغییرهايی در قانون اساسی از طریق رفراندوم تقویت کرد. همچنین ائتلاف میان جناح‌های پارلمانی وضعیت خوبی دارد و این بدین معناست که رهبر جدید به آسانی مي‌تواند ائتلافی حول خودش ایجاد کند. چنانچه جینبکف در انتخابات پیروز شود این مساله به آتامبایف اجازه می‌دهد تا به عنوان چهره‌ای پرنفوذ باقی بماند.

حزب سوسیال دموکراتیک آتامبایف و جینبکف بزرگ‌ترین جناح را در پارلمان داشته و بر کابینه ائتلافی سلطه دارند. اما آنها با مخالفت سرسختانه عمربک بابانف ۴۷ ساله از قانونگذاران ثروتمند اپوزیسیون روبه‌رو هستند که حزبش دومین جناح بزرگ پارلمانی است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد او و جینبکف در دور دوم رقابتی شانه به شانه هم پيش خواهند رفت.

حوزه‌های رای‌گیری ساعت هشت شب به وقت محلی بسته می‌شوند و نتایج اولیه احتمالا چند ساعت پس از آن اعلام می‌شود. هنوز تاریخی برای برگزاری دور دوم انتخابات تعیین نشده است. دور دوم در صورتی برگزار می‌شود که هیچ یک از نامزدها نتوانند بیش از ۵۰ درصد رای به دست آورند.

کد خبر 385105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha