همشهری‌آنلاین: المازبک آتامبایف،رئیس جمهور قرقیزستان دیدار برنامه‌ریزی شده این هفته خود از روسیه را به دلیل خطر بروز شورشی خشونت‌آمیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۵ اکتبر(۲۳ مهر) قرقیزستان، لغو کرد.

 طبق بیانیه دفتر المازبک آتامبایف، رئیس‌جمهور قرقیزستان، او قصد داشت تا در روزهای 11 و 12 اکتبر(19 و 20 مهر) با مقام‌هاي ارشد شوروی سابق دیداری داشته باشد.

ماه گذشته سرویس امنیتی دولتی قرقیزستان یک قانونگذار را که حامی نامزد حزب اپوزیسیون این کشور بود دستگیر و این عضو پارلمان را برای طرح شورش و کودتایی خشونت‌بار متهم کرد.

دفتر آتامبایف در بیانیه‌ای گفت: با در نظر گرفتن واقعیت‌های آشکار شورش‌های بزرگ با همکاری مجرمان، که توسط بعضی سیاستمداران برای ایجاد تشویش در روز انتخابات انجام مي‌شود، و با توجه به این‌که این سیاستمداران از جانب کشورهای خارجی حمایت مالی دریافت می‌کنند، رئیس جمهور تصمیم گرفته است دیدار پیش رو از روسیه را لغو کند تا شخصا از نظم و امنیت کشور مطمئن شود.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز،آتامبایف به نام کشوری که معتقد است رقبای او را حمایت می‌کند، اشاره‌ نکرد اما ماه گذشته دولت او قزاقستان را برای حمایت از عمربک بابانف، نامزد حزب اپوزیسیون و مداخله در امور داخلی داخلی قرقیزستان متهم کرد.

قزاقستان که بسیار بزرگ‌تر و ثروتمندتر از قرقیزستان است، این اتهام‌ها را تکذیب کرده است.

آتامبایف که در شش سال ریاست جمهوری خود، با روسیه هم‌سو بوده است، برای کناره‌گیری از مقام خود آماده می‌شود زیرا قانون اساسی قرقیزستان اداره کشور را تنها برای یک دوره در اختیار هر رئیس‌جمهور قرار می‌دهد.

حزب سوسیال دموکرات به رهبری آتامبایف که هم‌اکنون دولت ائتلافی این کشور را هدایت می‌کند، در رقابت‌های انتخاباتی حامی متحد خود، سورونبای جینبکف، نخست‌وزیر سابق این کشور است.

کد خبر 384669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha