همشهری‌آنلاین: انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان بدون هیچ تنشی به پایان رسید و طبق نتایج اولیه از میان ۱۲ نامزد، سورونبای ژئن‌بیکف از حزب سوسیال دموکرات با حدود ۵۵ درصد آرا به احتمال قوی رئیس‌ جمهور بعدی این کشور خواهد بود.

رسانه‌های محلی قرقیزستان از جمله سایت «آکی پرس» گزارش داده‌اند که برخی از نامزدهای انتخابات برای عرض تبریک نزد ژئن‌بیکوف رفته‌اند تا پیروزی او را جشن بگیرند.

کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان اعلام کرد، از حدود سه میلیون و ۲۶ هزار نفر واجد شرایط ثبت شده، حدود ۵۶ درصد به پای صندوق‌های رأی رفتند.

به گزارش ایسنا، نورژان شایلده بیکوا، رئیس این کمیسیون یکشنبه شب در نشستی خبری گفت: انتخابات را می‌توان تمام شده تلقی کرد. انتخابات در فضای آرام برگزار شد. موارد بسیار اندکی از تخلف ثبت شده است.

نتایج اولیه حاکی از آن است که ژئن بیکف با کسب ۵۴.۲۲ درصد آرای شمارش شده از ۹۷ درصد صندوق‌های رای، پیشتاز است و عمر بیک بابانف، رقیب اصلی ژئن بیکف ۳۳.۴۷ در صد آرا را به‌دست آورده است.

این در حالی است که نظرسنجی‌های پیش از انتخابات حاکی از آن بود هیچ کدام از نامزدها ۵۰ درصد آرا را کسب نخواهند کرد و انتخابات احتمالا به دور دوم کشیده خواهد شد.

ژئن‌بیکف متولد ۱۹۵۸ در ولایت اوش، در جنوب قرقیزستان است که از آوریل ۲۰۱۶ تا اوت ۲۰۱۷ سمت نخست‌وزیر این کشور را بر عهده داشت. او سمت‌های مختلف دولتی، از جمله استاندار ولایت اوش، وزیر کشاورزی، آب و صنایع داشته و عضو پارلمان قرقیزستان بوده‌است.

پس از ژئن‌بیکف، عمربیک بابانف بیشترین رأی را به دست آورد. او رهبر حزب آتا ژورت است و از دسامبر ۲۰۱۱ تا سپتامبر ۲۰۱۲ نخست‌وزیر بوده‌است.

این اولین بار است که انتقال قدرت در قرقیزستان بدون خشونت یا اعتراض‌هاي گسترده انجام مي‌شود.

کد خبر 385273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha