ارزیابان اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) صبح دیروز با هدف بررسی سایت‌های طبیعی منطقه حفاظت شده ارسباران وارد تبریز شدند تا آنطور که معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرده است، همزمان با بازدید از منطقه حفاظت شده ارسباران با مسئولان محلی و جوامع بومی نیز دیدار و گفت‌وگو کنند.

ارسباران

 بازديد ارزيابان يونسكو و اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت از جنگل‌هاي ارسباران به اين دليل انجام شده است كه ثبت جهاني منطقه ارسباران به‌عنوان دومين پرونده ميراث طبيعي ايران براي ثبت در فهرست جهاني به يونسكو رفته و قرار است تيرماه سال آينده در چهل و دومين اجلاس يونسكو مطرح شود. تدوين پرونده ثبت جهاني ارسباران 3سال به طول انجاميد و در اين مدت سازمان جنگل‌ها، سازمان حفاظت محيط‌زيست و جامعه محلي همكاري خوبي براي نهايي شدن اين پرونده با سازمان ميراث فرهنگي داشتند.

به گزارش همشهري، محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور كه هيأت بازديد‌كننده اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت را در اين بازديد همراهي مي‌كند اعلام كرد كه پس از برگزاري يك نشست تخصصي با حضور ارزيابان پرونده و مسئولان استاني و سازمان‌هاي مرتبط، قرار شد هيأت بازديد‌كننده با حركت به سمت منطقه كليبر بازديد از سايت‌هاي مختلف ارسباران را آغاز كنند. به گفته طالبيان، وضع موجود منطقه حفاظت شده ارسباران و برنامه مديريتي جنگل‌هاي ارسباران اهميت بسيار دارد. معاون ميراث فرهنگي كشور افزود: پس از آنكه ارزيابان از نزديك ويژگي‌هاي منطقه ارسباران و گونه‌هاي منحصر به فرد را مشاهده كردند، سؤالات مختلفي دارند كه در اين ميان موضوع ارزش‌هاي منطقه حفاظت شده ارسباران و مديريت پرونده نيز بسيار حائز اهميت است.

وي افزود: ارزيابان اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت به‌عنوان نمايندگان يونسكو در سفر به منطقه ارسباران نه‌تنها عرصه پيشنهادي به يونسكو و خطوط عرصه و حريم مرزها را مورد بررسي قرار مي‌دهند كه به‌طور مستقيم با جامعه محلي نيز صحبت مي‌كنند. طالبيان گفت: ورود ارزيابان (IUCN) بخشي از فرايند پرونده است كه پس از اتمام بازديدها، گزارش آنها به اتحاديه بين‌المللي حفاظت از طبيعت (IUCN) ارسال مي‌شود و پس از آن نيز، پنل‌ها و پرسش‌هاي مختلفي طرح مي‌شود كه بايد متخصصان و كارشناسان پرونده از آن دفاع كنند. او گفت: نتيجه گزارش‌ها فروردين و ارديبهشت سال 97به يونسكو ارائه مي‌شود تا در چهل و دومين اجلاس تيرماه سال آينده، اين پرونده به‌عنوان دومين ميراث طبيعي ايران پس از تأييد اعضاي يونسكو به ثبت جهاني برسد.

کد خبر 385101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha