سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

با اتمام بازرسی‌های ارزیابان یونسکو از محور ساسانی فارس حالا نوبت به ارزیابی کارشناسان یونسکو از ارسباران در سفر آنها به ایران تا ۱۰روز آینده رسیده است

تا گزارش نهایی این دو پرونده باستانی و طبیعی ایران به یونسکو ارسال شود، دو پرونده ثبت جهانی ایران سال آینده به رأی اعضای یونسکو گذاشته شده و روند ثبت جهانی این دو اثر ایرانی در فهرست جهانی یونسکو تکمیل شود.

شوراي جهاني بناها و محوطه‌هاي تاريخي اما سؤالاتي درخصوص محور ساساني فارس از معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي كه همراه با ارزيابان يونسكو براي ثبت جهاني محور ساساني به استان فارس سفر كرده بود، مطرح كرده است.

با طرح اين سؤالات معاونت ميراث‌فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي نيز بايد در گام نخست برنامه خود براي آينده‌ شهر تاريخي گور و اينكه چرا محور ساساني فارس را در قالب يك پهنه و نه يك پرونده‌ زنجيره‌اي براي ثبت جهاني مطرح كرده است، به ايكوموس جهاني ارسال كند.

محور باستان‌شناسي ساساني در استان فارس قرار است تير‌ماه سال۱۳۹۷ براي ثبت جهاني به رأي يونسكو گذاشته شود. محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي با اعلام پرسش‌هاي ايكوموس از ايران به ايسنا گفت: ارزياب يونسكو وضعيت ميداني و مجموعه محور ساساني در فيروزآباد، بيشابور، تنگه چوگان و غار شاپور را مشاهده كرد و گزارشي از وضعيت موجود و آنچه در پرونده اوليه مطرح بود را تنظيم كرد. او با بيان اينكه ارزياب يونسكو پس از بازديد از محوطه‌ها، مدارك و گزارش‌هاي مفصل‌تري از آنچه در پرونده ارائه شده بود درخصوص مرمت، ساماندهي و كاوش‌هاي باستان‌شناسي در بيشابور و آنچه در فيروزآباد اتفاق افتاده است درخواست كرد، افزود: درخواست‌هاي ارزياب يونسكو روزهاي آينده ترجمه و ارسال مي‌شود. وي گفت: ايكوموس نيز پرسش‌هايي در ارتباط با بحث زلزله در منطقه و حفاظت از بناهاي تاريخي و مطالعات انجام شده مطرح كرده است. به گفته طالبيان، پرسش ديگر ايكوموس توضيح درباره برنامه آينده ميراث‌فرهنگي براي شهر گور و برنامه‌هاي باستان‌شناسي آن است كه قرار شد توضيحات مفصل‌تري از آنچه در پرونده است، ارائه شود.

طالبيان همچنين، پرسش ديگر ايكوموس و ارزياب يونسكو را چرايي طرح پرونده منظر باستان‌شناسي ساساني فارس كه به محور ساساني فارس معروف است در قالب يك پهنه و نه يك پرونده زنجيره‌اي اعلام كرد و گفت: بيشابور ادامه فيروزآباد و سير تحول معماري است. از سوي ديگر گنبدسازي از قلعه‌دختر آغاز مي‌شود و به آتشكده وكاخ سروستان ساسان مي‌رسد. شهرسازي نيز از قلعه دختر آغاز و به بيشابور رسيده است. طالبيان با تأكيد بر اينكه توضيحات به ايكوموس بايد تا ۹ اسفندماه فرستاده شود، گفت: پرونده منظر باستان‌شناسي ساساني فارس به‌عنوان پرونده تاريخي و پرونده منطقه حفاظت‌شده جنگل‌هاي ارسباران به‌عنوان پرونده طبيعي از سوي ايران در چهل‌ودومين اجلاس يونسكو در تيرماه سال آينده بررسي مي‌شود. به گفته مسئول تدوين پرونده‌هاي ثبت جهاني ايران تا ۱۰ روز آينده نيز ارزيابان يونسكو براي بررسي محوطه ارسباران به ايران سفر مي‌كنند.

کد خبر 384001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha