پرونده نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی با عنوان محور ساسانی فارس و میراث طبیعی ارسباران به کمیته میراث جهانی یونسکو و اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) ارسال شد.

2 معاون ميراث فرهنگي كشور با اعلام اين خبر گفت كه قرار است به‌زودي جزئيات برنامه ورود ارزيابان و بازديد آنها از محور ساساني و ارسباران نيز اعلام شود.

معاونت ميراث فرهنگي نيز اعلام كرد: اين دو پرونده قرار است در نشست كميته ميراث جهاني سال 2018 بررسي شوند.

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور ارسال پرونده ثبت جهاني منطقه حفاظت شده ارسباران را پس از 2 سال و نيم پيگيري كارشناسان و نمايندگان سازمان ميراث فرهنگي، سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها و مراتع ممكن خواند و گفت: 2پرونده ميراث فرهنگي و ميراث طبيعي ايران پس از آخرين اصلاحات به يونسكو ارسال شد.

طالبيان همچنين به بازديد ارزيابان 2پرونده محور ساساني فارس و ميراث طبيعي ارسباران اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون پرونده محور ساساني فارس به ايكوموس و پرونده ميراث طبيعي ارسباران به اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت ارسال شده است و ايكوموس و اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت بايد برنامه بازديد از اين دو اثر را به ايران اعلام كنند.

معاون ميراث فرهنگي كشور گفت: ارزيابان ايكوموس و اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت احتمالا در مرداد و شهريورماه سال‌ جاري براي بازديد از اين مناطق نامزد ثبت در فهرست جهاني وارد ايران مي‌شوند.

گفتني است؛ تكميل پرونده منظر باستان‌شناسي محور ساساني فارس 3سال به طول انجاميد. اين محور كه پرونده ثبت جهاني آن اكنون به يونسكو ارسال شده است، آثار دوره ساساني را در خود جاي داده است و از شهرستان فيروزآباد با برخورداري از آثار كاخ اردشير بابكان و قلعه‌دختر و نقش برجسته‌ها آغاز و تا كاخ ساساني سروستان و شهر تاريخي بيشاپور و تنگ چوگان در شهرستان كازرون ادامه مي‌يابد. استان فارس همچنين داراي بيشترين آثار دوره ساساني است كه با ارسال پرونده محور ساساني فارس به يونسكو بسياري از آثار تاريخي واقع در اين محور در فهرست ميراث جهاني قرار مي‌گيرد.

جنگل‌هاي ارسباران نيز با احتساب عرصه و حريم‌ها بيش از ۱۶۰ هزار هكتار وسعت داشته و در شمال استان آذربايجان شرقي قرار گرفته است. اين منطقه حفاظت‌شده علاوه بر جاذبه‌هاي شكارگاهي، اقتصادي، اجتماعي‌ و فرهنگي، زيستگاه گونه‌هاي گياهي و جانوري كمياب و داراي چشم‌اندازهاي بكر و وسيع است كه به‌دليل شكنندگي و آسيب‌پذيري بالا در سال‌هاي ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲ شمسي به‌عنوان منطقه ممنوعه و پس از آن منطقه حفاظت‌شده اعلام شد.

اين منطقه با وجود داشتن كمتر از 5صدم مساحت كشور بيش از ۱۳درصد پوشش گياهي ايران را در خود جاي داده و ۲۹درصد از پستانداران، ۴۴ درصد پرندگان ايران، ۳۲ درصد از دوزيستان، ۹درصد آبزيان و ۲۰ درصد خزندگان كشور در آن زيست مي‌كنند. در صورت رأي موافق يونسكو به اين پرونده، منطقه ارسباران نيز در فهرست ميراث طبيعي جهان قرار مي‌گيرد.

کد خبر 374782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha