یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا پیام توییتری تازه‌ای علیه کره شمالی منتشر کرده است. او که مذاکره با پیونگ‌یانگ را اتلاف وقت می‌داند، معتقد است که در قبال کره شمالی "فقط یک چیز مؤثر خواهد بود".

هشدار تازه توییتری ترامپ به کره شمالی

به گزارش ایرنا، ترامپ در توئیتر اعلام کرد: روسای جمهوری و دولت هایشان 25 سال با کره شمالی گفت وگو کردند، توافق هایی که حاصل شد و پول های هنگفتی که داده شد، کارساز نبود، توافق نامه ها پیش از آنکه جوهرشان خشک شود، نقض شد.

بنابه نوشته رئیس جمهوری آمریکا، «مذاکره کنندگان آمریکایی را دست انداختند. متاسفم. اما تنها یک چیز کارآمد خواهد بود».

ترامپ درباره اینکه دقیقا به چه چیزی اشاره می کند، جزئیاتی ارائه نکرد. رویترز نوشت که به نظر می رسد که اظهارات ترامپ اشاره ای به این باشد که وی به اقدام نظامی فکر می کند.

رئیس جمهوری آمریکا پیش تر گفته بود که اگر لازم باشد کره شمالی را «به طور کامل نابود» می کند.

همچنین ترامپ اواخر هفته گذشته در جریان جلسه ای با سران نظامی و همسرانشان به خبرنگاران گفت که این «آرامش قبل از طوفان» است. وی در پاسخ به این سووال که منظورش چیست، پاسخ داد: خواهید فهمید.

ترامپ بارها بی میلی خود به مذاکره با کره شمالی را نشان داده بود.

وی هفته گذشته توئیت کرد: ملاطفت با مرد موشکی در 25 سال گذشته کارساز نبوده است، حالا چگونه می تواند موثر باشد؟

وی در ادامه از عملکرد سه رئیس جمهوری پیش از خود یعنی، بیل کلینتون، جورج بوش و باراک اوباما در قبال کره شمالی انتقاد کرد: کلینتون شکست خورد، بوش شکست خورد، اوباما شکست خورد. من شکست نمی خورم.

ترامپ دو هفته قبل نیز در سخنانی در ایالت آلاباما با اشاره به بیل کلینتون و اوباما گفت: کلینتون باید مدتها قبل کره شمالی را مهار می کرد. از جمهوری خواهان حرف نمی زنم. اوباما باید با آن برخورد می کرد.

ترامپ ادامه داد: می خواهم با او برخورد کنم. مرد موشکی کوچک. ما این کار را می کنیم زیرا چاره دیگری نداریم.

ترامپ به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی لقب مرد موشکی کوچک داده است.

رهبره کره شمالی ترامپ را «پیر خرفت» خطاب کرده و «ری یونگ هو» وزیر امور خارجه کره شمالی هم تهدید کرده که در اقیانوس آرام بمب هیدروژنی آزمایش خواهد کرد.

تنش ها میان آمریکا و کره شمالی درحالی است که واشنگتن اعلام کرده است به دنبال گفت و گو با پیونگ یانگ است.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه در جریان سفری به چین فاش کرد که آمریکا در ارتباط مستقیم با کره شمالی است تا درباره برنامه هسته ای و موشکی آن کشور مذاکره کند اما پیونگ یانگ علاقه ای به گفت وگو ندارد.

تیلرسون روز شنبه هفته گذشته در جریان سفری به چین گفت که آمریکا چندین کانال مستقیم ارتباطی با پیونگ یانگ دارد و درحال بررسی تمایل کره شمالی برای گفت وگو است.

یک روز بعد ترامپ روز یکشنبه نوشت: به رکس تیلرسون وزیر امور خارجه شگفت انگیزمان گفتم که با تلاش برای مذاکره با مرد موشکی کوچک وقتش را تلف می کند.

هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز یکشنبه توئیت کرد: کانال های دیپلماتیک برای کیم جونگ اون باز است. این کانال ها تا ابد باز نخواهد بود.

به گفته نوئرت، کره شمالی علاقه ای به مذاکره درباره مسائل مرتبط با برنامه تسلیحات هسته ای خود نشان نداده است.

تنش ها میان واشنگتن و پیونگ یانگ در پی آزمایش های موشکی کره شمالی افزایش یافته است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در پاسخ به آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی سخت ترین تحریم ها را علیه این کشور وضع کرده که بیش از 90 درصد تبادلات اقتصادی پیونگ یانگ را هدف گرفته است.

علاوه بر برنامه موشکی و هسته ای، نگرانی هایی درباره سلاح های شیمیایی کره شمالی ابراز شده است.

سازمان منع سلاح های شیمیایی گفته سلاح های شیمیایی کره شمالی مایه «نگرانی برای صلح و ثبات» در شبه جزیره کره و فراتر از آن است.

«احمد اوزومجو» مدیرکل این سازمان با بیان این مطلب خواستار فشار بر کره شمالی برای کنار گذاشتن سلاح های شیمیایی شد.

اوزومجو گفت که طبق برآوردها کره شمالی سه تا پنج هزار تن سلاح شیمیایی در زرادخانه خود دارد. اما پیونگ یانگ می گوید که تسلیحات شیمیایی ندارد.

کد خبر 384523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha