با گذشت کمتر از ۱۰‌ماه از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، بسیاری از دوستان او به منتقدانش تبدیل شده و برخی از هم‌حزبی‌هایش از او روی برگردانده‌اند

سناتور جمهوریخواه باب کورکر

و حالا یکی از متحدان سابق ترامپ نسبت به افتادن این کشور به ورطه «جنگ‌جهانی سوم» به‌دست رئیس‌جمهور بی‌تجربه آمریکا هشدار داده است.

سناتور جمهوريخواه باب كوركر، رئيس كميته روابط خارجي سنا و يكي از بانفوذترين چهره‌هاي سياست در آمريكا در مصاحبه‌اي با روزنامه نيويورك‌تايمز از نگراني‌هايش در مورد عملكرد دونالد ترامپ گفت. او در سخناني بي‌سابقه هم‌حزبي‌اش را متهم كرد كه با اقدامات نسنجيده‌اش در تهديد ديگر كشورها، آمريكا را به سمت جنگ جهاني سوم مي‌كشاند. كوركر گفت كه دونالد ترامپ آمريكا را به‌گونه‌اي اداره مي‌كند كه گويي در حال اجراي يك «شوي تلويزيوني» است. كوركر گفت: «او مرا واقعا نگران مي‌كند؛ او هركسي را كه اين كشور برايش مهم است نگران مي‌كند.»

اين جمله‌هاي رئيس كميته روابط خارجي سنا، پايان‌بخش يك روز پر‌تنش ديگر در صحنه سياسي اين روزهاي آمريكا بود؛ روزي كه البته با پست‌هاي توييتري جنجالي ترامپ آغاز شد. دونالد ترامپ كه طي روزهاي گذشته دنيا را بار ديگر با سخنانش عليه توافق هسته‌اي ايران به هم ريخته، كوركر را مسئول همراهي كنگره با اين توافق مي‌داند؛ توافقي كه از نظر او «بدترين توافق تاريخ آمريكا»‌ست. او در پستي نوشت: «كوركر توافق هسته‌اي با ايران را به ما تحميل كرد و اين همه ماجراست.» ترامپ در پستي ديگر نوشت: «كوركر به من التماس كرد از او در دور بعدي انتخابات حمايت كنم و من گفتم نه.» ترامپ باز هم در پست ديگري نوشت: «كوركر از من خواهش كرد پست وزارت خارجه را به او بدهم و من گفتم نه، ممنونم. او مسئول توافق وحشتناك با ايران است.»

درگيري لفظي ميان ترامپ و باب كوركر در حالي بالا گرفته كه رئيس‌جمهور آمريكا بايد تا چند روز ديگر تكليف ماندن يا نماندن آمريكا در توافق هسته‌اي با ايران را مشخص كند. درصورت عدم‌تأييد اقدامات ايران در چارچوب اين توافق از سوي ترامپ، توافق هسته‌اي به كنگره ارجاع داده مي‌شود. هرگونه اقدام بعدي از سوي ترامپ در كنگره منوط به همراهي اعضاي بانفود حزب جمهوريخواه خواهد بود؛ به‌ويژه باب كوركر كه به‌عنوان رئيس كميته روابط خارجي سنا در اين رابطه نقش كليدي خواهد داشت.

كوركر اما در واكنش به سخنان دونالد ترامپ، او را به‌خاطر عملكردش به‌عنوان رئيس‌جمهور آمريكا به باد انتقاد گرفت و در توييتر نوشت: «واقعا باعث شرمساري است كه كاخ سفيد به مهدكودكي براي آدم بزرگ‌ها تبديل شده است». او به نيويورك تايمز گفت كه خبر دارد در كاخ سفيد كار عده‌اي اين است كه «دائما جلوي رئيس‌جمهور را بگيرند كه مبادا خطاي بزرگي از او سر بزند». كوركر هفته گذشته هم در جمع خبرنگاران حاضر در كنگره گفته بود كه ترامپ آمريكا را به سمت يك «آشفته بازار بزرگ» سوق مي‌دهد. او گفت: «به اعتقاد من اين اقدامات وزير خارجه، وزير دفاع و رئيس ستاد مشترك ارتش است كه مانع مي‌شود آمريكا به سمت هرج‌ومرج تمام‌عيار پيش برود.»

  • ادامه تنش با كره‌شمالي

مخالفت ترامپ با توافق هسته‌اي ايران تنها موضوعي نيست كه طي روزهاي اخير انتقادهاي گسترده‌اي را عليه رئيس‌جمهور آمريكا به راه انداخته است. دعواي لفظي بي‌سابقه او با رهبر كره‌شمالي طي 3‌ماه گذشته، 2كشور را در مرز ورود به يك جنگ تمام‌عيار هسته‌اي قرار داده است. سناتور دمكرات برايان اسكاتز هم ديروز در يك سري پست توييتري با حمايت از سخنان كوركر نسبت به آغاز جنگ ميان آمريكا و كره‌شمالي هشدار داد و گفت:‌«حواشي امروز را فراموش كنيد؛ به هشدار سناتور كوركر در مورد احتمال وقوع جنگ توجه كنيد.»

اسكاتز به‌احتمال بروز يك جنگ ناگهاني در شبه جزيره كره با دخالت آمريكا اشاره كرد و گفت:‌ «جنگ در شبه‌جزيره كره مي‌تواند مرگ ميليون‌ها انسان را رقم بزند.» هشدار اسكاتز در حالي مطرح مي‌شود كه حملات دونالد ترامپ عليه كره‌شمالي و رهبر اين كشور، حتي در سكوت طرف مقابل هم ادامه دارد. او روز يكشنبه در يك پست توييتري نوشت كه 25سال رويكرد ديپلماتيك آمريكا در قبال كره‌شمالي به نتيجه نرسيده و «‌پيونگ‌يانگ آمريكا را مسخره كرده است.» و در ادامه نوشت: «متأسفم، اما فقط يك چيز جواب مي‌دهد.» اين جمله ترامپ بسياري را در جهان نسبت به‌احتمال يك حمله پيشدستانه از سوي آمريكا به كره‌شمالي نگران كرده است.

باب كوركر هم در گفت‌وگوي ديروزش با نيويورك تايمز به تقابل بي‌سابقه ميان آمريكا و كره‌شمالي اشاره كرد و گفت: «ترامپ بارها و بارها تلاش‌هاي ديپلماتيك آمريكا را با اشاره انگشتي در توييتر به باد داده است.» او ادامه داد: «من خبر دارم كه توييت‌هاي او در چندين مرحله تمام مذاكرات ما با كره‌اي‌ها را به هم زد.» رئيس كميته روابط خارجي سنا كه خود در طول مبارزات انتخاباتي سال گذشته در آمريكا، يكي از متحدان نزديك ترامپ بود، همچنين به فضاي حاكم بر كنگره اشاره كرد و گفت: «غير از چند نفر، تقريبا همه اعضاي كنگره نگران اقدامات ترامپ هستند.» دونالد ترامپ اكنون با شرايط بي‌سابقه‌اي در طول تاريخ سياسي آمريكا روبه‌روست.

کد خبر 384685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha