یکی از اتفاق‌های خجسته هنرهای تجسمی در دهه گذشته بررسی خاستگاه‌های هنر و نقاشی مدرن ایران است.

نقاشی

بررسي كارنامه نقاشاني كه هر كدام گامي در پيشرفت هنر مدرن ايران برداشتند و آن را به جلو بردند؛ نقاشاني كه بسياري‌ از آنها در سال‌هاي اخير يا خلوت‌گزيده بودند يا جلاي وطن كرده بودند و يا درگذشته بودند. گردآوري آثار پراكنده اين نقاشان از موزه‌ها و مجموعه‌هاي شخصي و خانوادگي فرصتي را براي تماشاي دوباره مجموعه آثار آنها فراهم مي‌كند كه نبايد از دست داد. دو نمايشگاه از اين هفته آغاز شده است كه به مرور آثار 2 تن از نقاشان تأثيرگذار معاصر از 2 نسل مي‌پردازد؛ هوشنگ پزشك‌نيا و اصغر محمدي.

هوشنگ پزشك‌نيا در كنار نقاشاني مثل محمود جوادي‌پور، حسين كاظمي، جليل ضياء‌پور و... از نسل اول نقاشان مدرن ايراني محسوب مي‌شود. به‌عبارتي نسل پس از كمال‌الملك كه تلاش كردند تا همگام با تحولات هنر مدرن دنيا پيش بروند و نمونه‌هايي بومي از نقاشي مدرن خلق كنند. بيشتر فعاليت پزشك‌نيا در سال‌هاي دهه‌هاي 30و 40 شمسي بود. پزشك‌نيا در سال1351 درگذشت. كارهاي پزشك‌نيا چه در سال‌هاي حيات او و چه پس از درگذشتش آنقدرها كه بايد مورد توجه قرار نگرفت و تأثير او در نقاشي مدرن ايران كمتر بررسي شد. نمايشگاه آثار هوشنگ پزشك‌نيا به‌مدت يك‌ماه در گالري شهريور برپاست.

اصغر محمدي هنرمندي است كه در دهه‌هاي 40 و 50 تجربه‌هاي گوناگون در هنرهاي تجسمي دارد و در نمايشگاه‌هاي گوناگوني در داخل و خارج از ايران شركت كرده اما نام او با آموزش هنر در ايران پيوند خورده است، چه در سال‌هايي كه به تدريس رشته‌هاي تازه تاسيس در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشي مشغول بود، چه زماني كه متوجه آموزش نقاشي به كودكان شد، چه سال‌هايي كه مديريت هنرستان تجسمي پسران را عهده‌دار شد و چه زماني كه كتاب روش تدريس هنرهاي تجسمي را تاليف كرد. از اين جهت او نقشي انكارناپذير در آموزش هنر در ايران دارد.

حالا 33سال پس از درگذشت او مجموعه نقاشي‌ها و مجسمه‌هاي او در گالري ويستا به نمايش درآمده است. نمايشگاه آثار اصغر محمدي در گالري ويستا برپا شده است و نمايشگاه آثار پزشك‌نيا به‌مدت يك‌ماه در گالري شهريور برقرار است.

کد خبر 384428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha