همشهری آنلاین: وزیر خارجه با اعلام آمار اتباع خارجی غیر مجاز در ایران گفت، اشتغال اتباع بیگانه بخ سیاست‌های وزارت کار مربوط نیست و نمی‌توان یک نسخه واحد برای نیروی کار خارجی نوشت.

ربیعی

به گزارش  ایلنا، علی ربیعی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال حسینعلی حاجی دلیگانی در باره علت اینکه بازار کشور و فرصت‌های کشور در اختیار اتباع بیگانه است، گفت: این سوال، از مواردی است که به سیاست‌های وزارت کار مربوط نیست بلکه جنبه‌های مختلفی را شامل می‌شود. آقای حاجی دلیگانی درباره اشتغال اتباع بیگانه و عملکرد وزارتخانه سوال کردند.

  • نمی‌توانیم یک نسخه واحد برای نیروی کار خارجی، بنویسیم

وی با بیان اینکه ما در کنوانسیو‌ن‌های جهانی که حق کار را برای پناهندگان شامل می‌شود، عضویت داریم، اظهار داشت: موضوع حضور اتباع بیگانه در کشور مربوط به وزارتخانه ما نیست. ما ماموریت خود را در استان‌های هدف اجرا کردیم. ما یک نسخه واحد برای نیروی کار خارجی نمی‌توانیم، بنویسیم.

وزیر کار با اشاره به تجربه جهانی تصریح کرد: حضور نیروی کار خارجی در برخی از رشته‌ها می‌تواند در دنیا مزیت شناخته شود. از طرفی با منویات استراتژیکی روبه‌رو هستیم که نمونه آن حضور ۵۰۰ هزار پناهنده در کشور و تحصیل آنها در کشور و دادن شناسنامه با فرزندان مادر ایرانی هستیم که این موضوع اخیر در مجلس و شورای نگهبان در حال رسیدگی است.

  • چهار دهه است که حضور اتباع بیگانه را در کشور تجربه می‌کنیم

ربیعی ادامه داد: سه رویکرد در جهان درخصوص پناهندگان وجود دارد؛ رویکرد اول، اقامت در کمپ‌ها است. کشورهای خارجی اروپایی این رویکرد را دارند. رویکرد دوم، اقامت محدود است و رویکرد سوم میزبانی مهاجران در جامعه است.

وی با بیان اینکه ما چهار دهه است که حضور اتباع بیگانه را در کشور تجربه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: سیاست ما دادن فرصت‌های محدود در کشور است اما با شناسنامه دادن و اجازه اشتغال عملا در حال حرکت به سمت سیاست میزبانی هستیم.

  • ۴۲ هزار اتباع خارجی غیرمجاز شناسایی شده‌اند

این عضو دولت تدبیر و امید افزود: من به عنوان وزیر کار بیشترین نگرانی را در این باره دارم که فرصت‌های کار توسط دیگران پر شود و به همین خاطر با همه توان از سال ۹۲ تا به امروز، ۸۲ هزار بازرسی را دنبال کردم. ۴۲ هزار اتباع خارجی غیرمجاز شناسایی شده‌اند و ۹ هزار و ۳۵۵ کارفرما متخلف را در یکسال و حدود ۴۰ هزار در چهار سال را به مراجع قضایی معرفی کردیم و ۸۰ هزار نیروی کار ایرانی را به اجبار به آنها معرفی کردیم.

ربیعی با تاکید بر اینکه ما درخصوص وظایف خودمان کوتاهی نکردیم بلکه سوال شما معطوف به سیاست‌های کلانی است که کشور آنها را اجرا می‌کند، ابراز داشت: به غیر از برخی از مشاغل که فرهنگ کار ایرانی نمی‌خواهد آن را قبول کند، شاید اجازه کار بدهیم ولی درخصوص مشاغل دیگر با شما هم‌نظر هستیم.

  • عملکرد ما در وزارت کار تنها ابراز همدردی نیست

ربیعی در قسمت دوم پاسخ خود به حاجی‌دلیگانی بیان کرد: عملکرد ما در وزارت کار تنها ابراز همدردی نیست بلکه ما فعالیت‌های زیربنایی برای تولید اشتغال انجام می‌دهیم در صورتی که این موضوع تماماً به وزارتخانه ما مرتبط نیست.

وی ادامه داد: کدام وزیر کار تاکنون آمده است در صحن علنی مجلس در حالی که وظیفه این وزارتخانه نیست و همچنین تولید هم در حوزه اختیارات ما قرار ندارد قول بهبود وضعیت کار را داده است.

  • ۷۰۰ هزار کارگر غیرمجاز در ایران داریم

وزیر کار اضافه کرد: ایجاد ۲۳۰ هزار شغل از ایده‌های ما بوده و یکی از شائبه‌های وزارتخانه کار این است که این وزارتخانه متعلق به بیکاران نیز هست. اما در این بین در پاسخ به انتقادات باید بگوییم که بیایید بسنجید که سهم ما برای این کار چه بوده است. اگر ما برای وضعیت بیکاری کشور برنامه‌ریزی نمی‌کردیم اکنون وضعیت بدتر از این نیز بود.

ربیعی با اشاره به تعداد کارگران غیرمجاز یادآور شد: با توجه به آمارها، ما در ایران ۷۰۰ هزار کارگر غیرمجاز داریم و احتمال این هم داده می‌شود که ۷۰۰ هزار کارگر غیرمجاز دیگر هم در ایران مشغول به کار باشند اما مسئولیت کارگران غیرمجاز در حیطه اختیارات ما نیست.

  • ۱۹۷ هزار نفر کارگر غیرمجاز را اخراج کردیم

وی ادامه داد: از ۷۰۰ هزار کارگر غیرمجاز ما ۱۹۷ هزار نفر را اخراج کردیم و کارگران ایرانی را جایگزین آنها کردیم.

وزیر کار با اشاره به موضوع قاچاق نیروی انسانی عنوان کرد: قاچاق نیروی انسانی از لب مرز تا محل سکونت در ۲۴ ساعت انجام می‌پذیرد و این نیروها در مسیر مرز تا محل سکونت مشغول به کار می‌شوند. ما باید ابتدا چارچوب این موضوع را بشناسیم و همه چیز را با برنامه‌ریزی به جلو ببریم.

  • ۷۸۰ بازرس در زمینه‌های ایمنی کار و حقوق کار داریم

ربیعی در مورد بازرسی‌های وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی گفت: ما تنها ۷۸۰ بازرس که در زمینه‌های ایمنی کار و حقوق کار تا موضوع اتباع خارجی در حال رصد وضعیت هستند، داریم اما باید به این نکته نیز باید توجه کرد که ساماندهی نیروهای کار جزو وظایف ما نیست و با توجه به این تعداد من از عملکرد آنها دفاع می‌کنم.

وی در پایان دفاعیات خود اظهار داشت: ما از دوستان قدیمی و مورد اعتماد خود برای افزایش ظرفیت‌های نظارتی استفاده کردیم. اما باید برای بهبود وضعیت کنونی جلسه‌ای با کمیسیون اجتماعی و امنیت ملی برگزار کنیم و در همین راستا تصمیمات درستی بگیریم. ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کوتاهی نمی‌کنیم، اگر دوستان کوتاهی‌ای دیدند به ما تذکر دهند.

کد خبر 384198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha