مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

بسیاری ازما موقع رانندگی، پیاده‌روی، ورزش کردن، غذا خوردن و تماشای فیلم، مطالعه و حتی انجام کارهای خانه هدفون در گوشمان می‌گذاریم تا با آن صحبت کرده یا موسیقی گوش کنیم.

پیرچشمی

به اين موضوع گوش كردن موسيقي با صداي بلند را هم اضافه كنيد و همه اينها در حالي است كه با همين كارهاي به ظاهر ساده مي‌توانيم آسيب‌هاي جدي به گوشمان وارد كنيم. پس اگر جزو آن دسته از افرادي هستيد كه مدت زمان زيادي با هدفون يا هندزفري به موسيقي گوش مي‌دهيد، بهتر است در عادت خود تجديد نظر كرده و اين زمان را به حداقل برسانيد چرا كه متخصصان معتقدند اين كارها نه‌تنها خطر بروز كم شنوايي و پيرگوشي زودهنگام را تا حد قابل‌توجهي در ميان نوجوانان و جوانان گسترش داده بلكه به مرز هشدار نيز رسانده است.

شنيدن به اندازه ديدن براي انسان‌ها مهم است و دنياي بي‌صدا، دنياي خاموش است. بي‌شك كسي دوست ندارد گوش‌هايش نشنود يا وزوز كند. براي اين كار لازم است برخي عادت‌هاي نادرست را ترك كنيم، چون به سلامت گوش‌هايمان آسيب جدي مي‌زند. دكتر سعيد محموديان، رئيس اداره سلامت شنوايي و گوش وزارت بهداشت با بيان اين مطلب گفت: خطر افزايش روند پيرگوشي در ميان جوانان و نوجوانان نگران‌كننده ‌است چرا كه بدون توجه به حد صوتي مجاز، از وسايل صوتي يا هدفون‌ها و هندزفري‌هاي غيرمجاز استفاده مي‌كنند. اين موضوع نه‌تنها خطر بروز كم شنوايي و پيرگوشي زودهنگام را افزايش داده بلكه سن ابتلا را كه در گذشته در مرز 65سال بوده تا سنين نوجواني كاهش داده است، به همين سبب در تلاش هستيم كه توجه مردم را به سلامت شنوايي كه به‌عنوان دومين بيماري ناتوان‌كننده شناخته مي‌شود، جلب كنيم.

  • چگونه كم شنوا مي‌شويم؟

وزوز كردن گوش يا شنيدن صداي زنگ در گوش، مي‌تواند يك علامت خطر در زمينه بروز آسيب ديدگي شنوايي باشد. البته در ابتدا ممكن است فرد فقط در گوش خود صداي زنگ يك يا دوطرفه احساس كند و پس از اين مرحله، فرد به‌تدريج احساس مي‌كند كه شنوايي‌اش كم شده است. درصورتي كه اين كم شنوايي خيلي شديد شود، ممكن است مشكلاتي مانند سرگيجه و سردرد ايجاد شود. محموديان در ادامه افزود: افراد زير ۱۷ سال حساس‌تر بوده و گوش آنان نسبت به صدا آسيب پذيرتر است؛ ضمن اينكه آلودگي صوتي نه‌تنها موجب مشكلات شنوايي مي‌شود بلكه مشكلاتي را در سيستم عصبي مانند كج‌خلقي، حساسيت و كم‌طاقتي به‌وجود مي‌آورد.

  • كم‌شنوايي؛ اپيدمي خاموش

يك ميليارد نفر در سراسر جهان با درجات مختلفي از كم شنوايي روبه‌رو هستند يا به‌دليل بيماري، شرايط كاري و زندگي در معرض ابتلا به آن قرار دارند؛ هشداري كه سازمان بهداشت جهاني از آن به‌عنوان اپيدمي خاموش ياد مي‌كند. مردم كشور ما هم در اين زمينه سهم قابل‌توجهي دارند و سال گذشته نيز آمار تولد ۳.۷ درصدي از نوزادان مبتلا به مشكلات شنوايي در كشور به ثبت رسيد. اما نگراني از افزايش مشكلات شنوايي در سراسر جهان هم سبب شده تا سازمان بهداشت جهاني با ارائه آمار و ارقام مبتلايان و افرادي كه در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند، تأكيد كند كه زمان آغاز برنامه‌هاي سلامت شنوايي فرا رسيده است. هم‌اكنون كم شنوايي از نظر بار بيماري‌ كه به دولت و مردم وارد مي‌شود در جايگاه پانزدهم و از نظر ايجاد معلوليت در جايگاه دوم در ميان ساير بيماري‌ها قرار دارد؛ اين يعني كم شنوايي از بيماري‌هايي مانند آلزايمر، ديابت و مشكلات تنفسي، معلوليت بيشتري ايجاد مي‌كند. ايران نيز كه در زمره اين نگراني‌هاست، به‌دليل اجرا و ادغام برنامه‌هاي سلامت شنوايي در نظام سلامت، خود به‌عنوان عضو همكار سازمان بهداشت جهاني انتخاب شده است.

  • غربالگري شنوايي مواليد كشور

گفته مي‌شود كه يك‌ميليارد نفر در دنيا داراي كم‌شنوايي هستند كه حدود 360 ميليون نفر از آنها داراي كم‌شنوايي شديد و عميق تا سطح ناتواني هستند. البته ۳۲۸ ميليون نفر از اين تعداد را بزرگسالان و ۳۲ ميليون نفر را كودكان كمتر از ۱۵ سال تشكيل داده‌اند. در ميان جمعيت بزرگسالان نيز ۱۸۳ ميليون نفر مرد و ۱۴۵ ميليون نفر زن هستند. در ميان اين ۳۶۰ ميليون نفر، 5ميليون نفر دچار كم شنوايي عميق و سخت شنوا هستند. به همين سبب افزايش پوشش غربالگري مواليد كشور يكي از برنامه‌هاي وزارت بهداشت است. محموديان در توضيح اين برنامه گفت: به‌دنبال اجراي اين هدف و طبق آماري كه در سال ۹۵ گرفته شده، تعداد نوزاداني كه با همكاري سازمان بهزيستي غربالگري شدند حدود يك ميليون و ۳۰۰ هزار نوزاد، معادل ۷۶ درصد مواليد كشور بود. هدف ما اين است كه تا سال ۹۶ اين رقم به ۷۶ درصد و تا سال آينده به بالاي ۹۰ درصد برسد.

  • غربالگري شنوايي را جدي بگيريد

دكتر حميد جليلوند، دبير انجمن علمي شنوايي شناسي ايران و استاديار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: كم‌شنوايي در كودكان وضعيتي پنهان است ودرصورت اجرا نشدن برنامه‌هاي غربالگري شنوايي ممكن است كم شنوايي تا۱۸ماهگي پنهان بماند.كاهش شنوايي شايع‌ترين نقص مادرزادي است و ميزان شيوع كم شنوايي در زمان تولد بيش از دو برابر مجموع ديگر اختلالات قابل ارزيابي كودكان است.كودك از ماه‌هاي اوليه شروع به يادگيري زبان مي‌كند.افت شنوايي عاملي است كه اين فرايند را به خطر مي‌اندازد.كم شنوايي عوارض گسترده‌اي را با خود به همراه دارد و باعث آسيب‌هاي جدي در رشد طبيعي گفتار و زبان مي‌شود. به همين دليل آزمايش‌هاي غربالگري شنوايي بايد در بدو تولد حتما پيگيري شود. اين آزمايش‌ها ارزان، سريع و مؤثر هستند كه در خانه‌هاي بهداشت و مراكز تحت پوشش وزارت بهداشت اجرا مي‌شوند. همچنين غربالگري نوزادان بايد تا قبل از يك ماهگي، تشخيص قطعي تا قبل از 3ماهگي و آغاز درمان تا قبل از 6ماهگي انجام شود. كودكاني كه مشكلي نداشته باشند از سن 3تا 5 سالگي نيز دوباره در برنامه‌هاي غربالگري ارزيابي مي‌شوند. از سن 5 تا ۱۸ سال نيز دوباره اين برنامه‌هاي غربالگري ادامه دارد.

کد خبر 384152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha