مینا شهنی: تنها 15 درصد از کودکان سپرده شده به بهزیستی شانس فرزند خوانده شدن دارند.

این آماری است که از سوی مسئولین سازمان بهزیستی اعلام‌ شده‌است و مزاحمت تنگناهای قانونی را گوشزد می‌کند. قانون جدید فرزند خواندگی هفته آینده به تصویب دولت خواهد رسید.

نبی‌الله عشقی‌ثانی، قائم مقام معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی، در این باره گفت: 10 ماده از قانون 33 ماده‌ای فرزند خواندگی در کمیسیون اصلی دولت به تصویب رسیده‌است و پیش‌بینی می‌شود تا مواد باقی‌مانده هفته آینده تصویب شده و مراحل بعدی را طی کند.
می‌توان گفت که در  شرایط کنونی و  با وجود قوانین فعلی دست و پای  این سازمان  در واگذاری کودک بسته‌است.

 تعداد کودکانی که تحت نظارت و سرپرستی بهزیستی‌اند روز به روز بیشتر می‌شود از سوی دیگر با نگاهی به خیابان‌های شهر به‌نظر می‌رسد تعداد زیادی از کودکان کار و خیابان نیز نیازمند حمایت سازمان بهزیستی‌اند.

روشن است که نسخه‌های پیچیده شده برای کودکان کار و خیابان به بهبود اوضاع کمک چندانی نکرده‌است، چرا که درصورت ثمربخش بودن این نسخه می‌توانستیم شاهد کاهش تعداد کودکانی باشیم که همه روزه با گلفروشی و دست‌فروشی سعی دارند که درآمدی کسب کرده و گذران زندگی کنند. همچنین نمی‌توان پذیرفت که ۱۵۰مرکز دولتی و ۲۴۱ مرکز غیردولتی که هم‌اکنون به نگهداری از کودکان و نوجوانان مشغولند گزینه‌ای مناسب برای زندگی باشند.

در خوش‌بینانه‌ترین حالت حتی  اگر بپذیریم شرایط زندگی کودکان و نوجوانان در مراکز شبه خانواده در قد و قواره استانداردهای جهانی باشد باز هم نمی‌‌توان تفاوت‌های  کودکانی را که در خانواده زندگی کرده‌‌اند با کودکان ساکن در مراکز شبه خانواده مقایسه کرد.

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در واکنشی نسبت به این طرح گفته‌است: با توجه به حجم کار دولت، سازمان بهزیستی می‌تواند برای رسیدگی سریع‌تر به اصلاحیه قانون فرزندخواندگی درخواست ارائه طرح 2فوریتی به مجلس داشته باشد. در این صورت این طرح زودتر در دستور کار قرار گرفته و به تصویب می‌رسد و دیگر نیازی به لایحه دولت نیست.

قوانین کنونی اجازه گرفتن فرزند از سازمان بهزیستی را تنها به زوج‌‌هایی داده‌است که 5 سال از ازدواج‌شان گذشته باشد و بر اساس نظریه پزشکی نتوانند بچه‌دار شوند.
البته این‌ها شرایط اولیه است احراز توانایی زوج‌ها نیز شامل شرایط دشواری است که به هفت خوان رستم معروف شده‌‌است.

کد خبر 38413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز