همشهری آنلاین: سفیران آلمان، بریتانیا و فرانسه در کنار نماینده رسمی اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای با ایران به طور کامل حمایت کردند. آنها توصیه کردند تا وقتی ایران به برجام پایبند است، آمریکا هم باید به آن احترام بگذارد.

حمایت قوی سفیران کشورهای اروپایی در آمریکا از برجام

به گزارش دويچه وله، در واکنش به تردیدهایی که دونالد ترامپ نسبت به اعتبار برجام ابراز کرده است، چهار دیپلمات ارشد اروپایی در آمریکا بر اهمیت و ضرورت حفظ توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند.

سفیران آلمان، فرانسه، بریتانیا و همچنین نماینده اتحادیه اروپا در نشست "شورای آتلانتیک" در واشنگتن گفتند تا وقتی ایران به مفاد موافقت‌نامه برجام پایبند است، دولت‌های آنها نیز از آن حمایت می‌کنند.

دیوید اوسالیوان، نماینده اتحادیه اروپا در واشنگتن گفت: «ما اعتقاد داریم که لغو برجام، زیانی بزرگ خواهد بود.»

پتر ویتیگ، سفیر آلمان در واشنگتن، در این نشست اظهار داشت: «کسانی که خواهان خروج از این توافق هستند باید به پیامدهای زیان‌بخش آن توجه کنند، مانند خطر از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، رقابت اتمی در منطقه‌ای بی‌ثبات و تاثیر آن بر تلاش‌ها برای منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای.»

سفیر آلمان سؤال کرد: «چنین اقدامی [لغو برجام] چه پیامی برای دیگر کشورها مانند کره شمالی در بر خواهد داشت؟ پیام این خواهد بود‌‌‌‌‌‌: دیپلماسی قابل اتکا نیست، شما نباید به توافقات دیپلماتیک اعتماد کنید و فکر می‌کنم این موضوع بر اعتبار ما در غرب اثر خواهد گذاشت،‌ زیرا نشان می‌دهد ما به توافقی که ایران آن را نقض نکرده، احترام نمی‌گذاریم.»

ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا نیز از بیهوده بودن تجدید نظر در توافق برجام سخن گفت و یادآور شد: «روسیه، چین و ایران، سه کشوری که این توافق را امضا کرده‌اند، به روشنی مخالف مذاکره مجدد در خصوص این توافق هستند.»

کیم داروچ، سفیر بریتانیا در واشنگتن نیز در همین راستا گفت: «ما فکر می‌کنیم این توافق امنیت بریتانیا را افزایش داده و به همین دلیل به حمایت از این توافق ادامه خواهیم داد.»
"یک توافق ننگین"

نگرانی دیپلمات‌های اروپایی نسبت به سرنوشت برجام در شرایطی بالا می‌گیرد که دونالد ترامپ چندین بار نظراتی منفی در خصوص برجام اظهار داشته است. رئیس جمهوری آمریکا، برجام را بدترین قرارداد تاریخ دیپلماسی آمریکا و انعقاد آن را یک "ننگ" برای کشورش دانسته است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، خواهان بازنگری در برجام شده است. او ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) در گفت‌وگویی با شبکه فاکس‌نیوز تصریح کرد: «اگر قرار است به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بمانیم، باید تغییراتی در آن داده شود».

ترامپ به تازگی اظهار داشت که تصمیم خود را درباره برجام گرفته است. تحلیلگران احتمال می‌دهند که او قصد دارد نیمه ماه اکتبر خروج ایالات متحده را از تعهدات برجام اعلام کند

کد خبر 383563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha