دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

حمیدرضا آصفی: با وجود مخالفت‌های گسترده با همه‌پرسی در اقلیم کردستان، این همه‌پرسی بالاخره برگزار شد. برای تحلیل دقیق‌تر این موضوع لازم است تحولات منطقه با دقت بیشتر و همه‌جانبه‌نگری بررسی و قضاوت شود.

حمیدرضا آصفی

تحولات در كشورهاي اسلامي پس از بيداري اسلامي، آمريكا را در شوك حيرت‌آوري فرو برد و درصدد برآمد به مديريت اين تحولات بپردازد. انتقال اين تحولات به سوريه و درگير كردن مترقي‌ترين كشورعربي با برنامه‌ريزي آمريكا صورت گرفت تا علاوه برآنكه رژيم صهيونيستي در آرامش باشد، از بروز ناآرامي در كشورهاي مرتجع منطقه نيز جلوگيري كند.

با شكست آمريكا و متحدانش در سوريه و سركوب داعش، كه توسط آمريكا به‌وجود آمده بود، ايجاد غائله‌اي ديگر و درگيركردن يك كشور مهم و تأثير‌گذاري مثل عراق به مسئله تجزيه، ماموريت جديدي است كه براي جبران شكست داعش درنظر گرفته شده است. اين موضوع زير نقاب رياكارانه خودمختاري كردستان پيگيري شده است.اصولا سياست رژيم صهيونيستي، با حمايت آمريكا در كوچك‌تركردن كشورهاي اسلامي و به‌دنبال كم‌كردن قدرت آنها بوده است.

موضوع همه‌پرسي در كردستان عراق بايد در چارچوب همين سياست ارزيابي شود. اتفاقي كه در كردستان عراق افتاد، قبل از آنكه يك طراحي دروني باشد، يك هدايت بيروني است. بي‌جهت نيست كه رژيم صهيونيستي علنا از اين اقدام حمايت كرده است. تجزيه كشورهاي اسلامي در خدمت منافع رژيم صهيونيستي است و جنس مخالفت ايران با اين همه‌پرسي يك مخالفت مبنايي است. گذشته از آنكه روابط ما و دولت عراق براساس قانون اساسي و تماميت ارضي بنا نهاده شده، مسئولان كرد بايد بدانند كه اين همه‌پرسي مخالف منافع كردستان عراق است.

سرزميني كه اصطلاحا «لند لاك» است و با همه همسايگان خود مشكل دارد، دشوار است بتواند دوام بياورد. مسئولان ترك نيز اعلام كرده‌اند كه براساس معاهده‌هاي بين‌المللي تجزيه عراق و فروپاشي آن را مخالف منافع خود دانسته‌اند و حق خود را براي مداخله مشروع شمرده‌اند. ايران نيز از زبان دبير شوراي‌عالي امنيت ملي اعلام كرده كه همه قراردادهاي ما با اقليم به اعتبار دولت مركزي عراق معتبر است و پس از آن ايران در شرايط متفاوت عملكرد متفاوت خواهد داشت؛

چراكه ما قانون اساسي عراق را به رسميت مي‌شناسيم. شايد آقاي مسعود بارزاني تصور مي‌كند، از اين اتفاق به‌صورت يك قهرمان خارج مي‌شود اما لازم است با مطالعه منطقه و ماجراجويي‌هاي رژيم صهيونيستي پاي خود را از روي پوست خربزه بردارد اين مسيري نيست كه سعادت و امنيت كردستان را به همراه داشته باشد. ايران بر تماميت ارضي و حاكميت ملي عراق تأكيد كرده و آن را موجب صلح و ثبات و جلوگيري از فتنه‌هاي ماجراجوياني چون رژيم صهيونيستي مي‌داند. گفت‌وگوهاي قدرت‌هاي منطقه‌اي، سفر آتي اردوغان به ايران و همكاري كشورهاي تأثير‌گذار در منطقه، همچون روسيه ضامن منافع كشورهاي منطقه و ثبات و امنيت آن است.

  • سخنگوي پيشين وزارت خارجه
کد خبر 383466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha