همشهری آنلاین: کارشناس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هر سال حدود هزار هکتار از اراضی کشور به علت دفن غیراصولی زباله‌ها آلوده می‌شود.

زباله‌ها سالانه هزار هکتار از ایران را آلوده می‌کنند

به گزارش ایرنا، جواد نصیری روز چهارشنبه در نخستین همایش علمی و تخصصی نیروگاه‌های زباله‌سوز در بندر نوشهر افزود:‌ طبق آمارهای موجود از منابع رسمی هر روز به مقدار 49 هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که حاصل جمع‌آوری، حمل و دفن غیربهداشتی این مقدار زباله، چهار هزار و 900 مترمکعب شیرابه است.

وی اظهار داشت: چنین معضلی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند که باید برای برون‌رفت آن در کشور چاره‌جویی شود.

  • ساخت نیروگاه‌های زباله‌سوز راهکار اساسی حل معضل زباله

مدیر سابق دفتر انرژی زیست توده سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) گفت: امروز یکی از راهکارهای اساسی حل این معضل در کشور به ویژه استان‌های شمالی بهره‌گیری از توان بخش خصوصی و همکاری دیگر نهادها در ساخت نیروگاه‌های زباله‌سوز است.

نصیری با بیان این که دولت امسال لایحه‌ای با موضوع ساخت تعدادی نیروگاه‌های زباله‌سوز آماده و تقدیم مجلس کرده است،‌ افزود:‌ در این لایحه ساخت 19 نیروگاه مطرح شده که در صورت موافقت مجلس حدود 10 نیروگاه باید در استان‌های شمالی ساخته شود.

طبق آمار منابع رسمی، هم اکنون یک نیروگاه در تهران راه‌اندازی و سه نیروگاه دیگر در شهرهای نوشهر، ساری و رشت با ظرفیت حدود 15 مگاوات برق تولیدی و امحای مقدار هزار تن زباله در حال ساخت است.

وی اظهار داشت: در صورت تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی، دولت باید با بهره‌گیری از توان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ترجیحا چینی‌ها این نیروگاه‌ها را در کشور بسازد.

وی توضیح داد:‌ طبق این لایحه حدود 40 درصد سرمایه‌گذاری این نیروگاه‌ها باید از طرف خارجی‌ها و بقیه نیز از طرف دولت و با همکاری شهرداری‌ها تامین شود.

فرماندار نوشهر هم در این همایش گفت: حجم قابل توجهی از شیرابه‌های زباله نوشهر به داخل دریا می‌ریزد که بسیار نگران‌کننده است.

علی شادمان افزود: حدود 39 سال است که زباله‌های حوزه شهری و روستایی در منطقه پلنگ چال کاملا به شیوه سنتی و غیربهداشتی دفن می‌شود.

وی ادامه داد: نتیجه این اقدامات آن شد که متاسفانه شاهد آلودگی رودخانه ماشلک منتهی به دریا خزر و پیامدهای سوء زیست محیطی در این منطقه هستیم.

  • ساخت نیروگاه زباله‌سوز راهکار اساسی حل این معضل

فرماندار نوشهر گفت: یکی از راهکارهای اساسی برای برون‌رفت از این معضل دیرینه اجرای کامل نیروگاه زباله‌سوز نوشهر و بهره‌برداری از این طرح ملی است.

شادمان افزود: اکنون این طرح حدود 77 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ضمن این که بنای فیزیکی آن نیز طی 2 ماه آینده به پایان می‌رسد.

وی برای شتاب بخشی در روند نصب تجهیزات این نیروگاه خواستار همکاری همه جانبه در این شهرستان شد.

این همایش یک روزه با همکاری فرمانداری، شهرداری و بندر نوشهر برگزار شد که دست کم 100 نفر از کارشناسان و فروشندگان تجهیزات نیروگاه زباله‌سوز کشور چین، مسئولان حفاظت محیط زیست و آبفای شهری و روستایی و جمعی از مسئولان محلی شهرستان نوشهر حضور داشتند.

کد خبر 383059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha