شهرداری تهران در ۱۵سال گذشته به‌منظور ساماندهی هیئت‌های عزاداری مناطق ۲۲گانه شهر تهران و همچنین تأمین بعضی از نیازها و اقلام مورد استفاده در هیئت‌ها، تکایا، مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌های دانشجویی و دانش‌آموزی در ماه‌های محرم و صفر اقدام به برگزاری نمایشگاه ویژه‌ای با نام «نمایشگاه فرهنگی عطر سیب» می‌کند که طی آن، تولیدکنندگان براساس مصوبه شورای شهر تهران فقط ظروف یکبار مصرف گیاهی را در غرفه‌های خود عرضه می‌کنند.

درخواست از عزاداران حسینی  برای حذف ظروف پلاستیکی یکبار مصرف

امسال نيز پانزدهمين «نمايشگاه فرهنگي عطر سيب» از 19 الي 29شهريور‌ماه در بوستان ولايت، در فضاي وسيعي كه توسط معاونت اجتماعي و اداره كل فرهنگي شهرداري تهران درنظر گرفته شده بود، برگزارشد.

حسين عبيري گلپايگاني از فعالاني كه طي 15سال گذشته به‌طور مستمر كوشيده است در كنار ساير فعالان محيط‌زيست، ظروف پلاستيكي تجديدناپذير را از چرخه استفاده عزاداران حسيني حذف كند، در اين‌باره به همشهري گفت:‌از سال 1387كه طرح حذف ظروف يكبار مصرف پلاستيكي تجديدناپذير از مراسم عزاداران حسيني توسط فعالان محيط‌زيست به كميته محيط‌زيست شوراي اسلامي شهر تهران ارائه شد و شوراي اسلامي شهر تهران هم اين طر ح را تصويب و براي اجرا به شهرداري ابلاغ كرد، فعالان محيط‌زيست هر سال با هدف نهادينه شدن اين مصوبه در نمايشگاه عطر سيب حاضر مي‌شوند.

اين فعال محيط‌زيست افزود: با توجه به اينكه هيئت‌ها، مساجد و تكاياي مذهبي در هنگام توزيع نذورات طي‌ماه محرم و صفر از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي استفاده مي‌كنند، فعالان محيط‌زيست با حضور در نمايشگاه عطر سيب طي سال‌هاي گذشته و امسال كوشيدند ضمن معرفي ظروف گياهي يكبار مصرف به جاي ظروف پلاستيكي يكبار مصرف به‌دست‌اندركاران مراسم عزاداري، ‌آنها را از مشكلات زيست‌محيطي و بهداشتي اين ظروف و آثار سوء‌ آن بر سلامت شهروندان آگاه كنند. البته ايده‌آل آن است كه به‌تدريج ظروف يكبار مصرف اعم از گياهي و غيرگياهي دراين مراسم حذف شود اما رسيدن به اين هدف نيازمند فرهنگسازي و اهتمام همه دستگاه‌ها به‌ويژه صدا وسيما، رسانه‌ها و به‌خصوص روحانيون و سخنرانان در اين مراسم است.

عبيري گلپايگاني با اشاره به تأكيد كارشناسان بهداشت مبني بر مضربودن استفاده از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي تجديدناپذير گفت: از نظر بهداشتي نبايد براي مواد غذايي گرم از اين ظروف استفاده شود زيرا اين ظروف از مواد نفتي ساخته شده و مواد نفتي در دماي بالا به مواد غذايي وارد و منجر به بيماري مي‌شود. علاوه براين، ظروف پلاستيكي تجديد‌ناپذير اگر در طبيعت رها شوند باعث آلودگي منابع طبيعي و خاك‌هاي كشاورزي مي‌شوند. براين اساس از دست‌اندركاران مراسم عزاداري، انتظار مي‌رود ظروف يكبار مصرف پلاستيكي را از چرخه مصرف حذف و از ظروف يكبار مصرف گياهي استفاده كنند.

کد خبر 383043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha