مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

مهدی واعظی: از ابتدای هفته آینده دوباره شروع می‌شود؛ ماجرای ترافیک و راهبندان‌های ابتدای سال تحصیلی جدید. اتفاق تازه‌ای هم نیست، سال‌هاست که مردم شهرهای بزرگی مثل تهران به این تغییر اوضاع و احوال خیابان‌های شهرشان عادت کرده‌اند.

مدرسه

آمارهاي رسمي اعلام شده از سوي مسئولان ترافيكي پايتخت مي‌گويند كه حداقل در 2هفته ابتداي مهر، 30درصد به حجم ترافيكي شهر اضافه مي‌شود. حال و روز كلانشهرهاي ديگر كشورمان هم به همين صورت است. مسئولان هر سال راهكارهايي را براي درمان اين معضل در نظر مي‌گيرند كه امسال به پيشنهاد شناورشدن ساعت كاري كارمندان دولت تا ساعت 9 صبح منجر شده است. اما خود ما مردم عادي؛ چه آنها كه دانش‌آموز در خانه داريم و چه نداريم، مي‌توانيم كارهاي ساده‌اي را براي روان‌ترشدن ترافيك مهرماه و همچنين خلاصي خودمان از اين راهبندان‌ها انجام دهيم. اگر دنبال اين كارهاي ساده هستيد با ما همراه شويد.

  • شما هم شناور شويد

خيلي‌ها جزو كارمندان دولت نيستند تا ساعت كاري‌شان به شكل قانوني شناور شود، اما همين خيلي‌ها مي‌توانند ساعت رفت‌وآمد به محل كارشان را در 3-2 هفته آينده كمي تغيير دهند يا به قول معروف شناور كنند. ساعت پيك ترافيك صبحگاهي از ساعت 7تا 8 است، ترافيك عصرگاهي هم معمولا از ساعت 17 شروع مي‌شود و به مرور تا ساعت 20 كاهش مي‌يابد. شما مي‌توانيد برنامه‌ريزي ساده‌اي انجام دهيد كه اين چندهفته، كمي زودتر يا ديرتر به محل كارتان برسيد. باور كنيد نيم‌ساعت زودتر در محل كار حاضر شويد بهتر است از اينكه 2 ساعت در راهبندان گرفتار شويد. براي اين كار بايد كمي به‌خودتان زحمت بدهيد و زودتر از خواب بيدار شويد.

  • تنوعي جديد در زندگي

احساس نمي‌كنيد كه نياز به تنوعي در زندگي روزمره داريد؟ اين تنوع مي‌تواند استفاده‌نكردن از اتومبيل شخصي در روزهاي ابتدايي مهرماه باشد. اگر مسيرتان نزديك است كه مي‌توانيد پياده‌روي را به برنامه صبحگاهي‌تان اضافه كنيد، اگر هم دور است مي‌توانيد بخشي را پياده برويد و بخشي را هم با ناوگان حمل‌ونقل عمومي سفر كنيد. مطمئن باشيد كه همين كار باعث مي‌شود كه تجربه‌هاي جديدي كسب كنيد. شايد هم بعد از 3-2 هفته عادت كنيد و ديگر اتومبيل شخصي را براي سفرهاي معمول روزانه از پاركينگ خارج نكنيد. هم به ترافيك شهري كمك كرده‌ايد و هم در زندگي بي‌تحرك شهري، كمي تحرك به‌خودتان داده‌ايد. كلي هم كالري ‌سوزانده‌ايد.

  • استفاده از سرويس مدارس

قطعا بخشي از افزايش ترافيك مهرماه مربوط به اضافه‌شدن تردد دانش‌آموزان و دانشجويان در شهر است. خيلي از والدين ترجيح مي‌دهند خودشان بچه‌ها را به مراكز آموزشي ببرند. يادتان باشد كه معمولا گره‌هاي ترافيكي در نزديكي مدارس و دانشگاه‌ها شكل مي‌گيرد. اگر مسيرتان نزديك است كه پياده برويد. اگر مسير دور است با اتومبيل شخصي يا ناوگان حمل‌ونقل عمومي تا نزديكي مراكز آموزشي برويد و بخشي از مسير را پياده طي كنيد. كساني كه مدرسه فرزندشان دور است به اين نكته هم توجه داشته باشند كه هر چه زودتر تكليف استفاده از سرويس مدرسه را مشخص كنند. متأسفانه همين تأخير باعث ايجاد ترافيك اول مهر مي‌شود.

  • اينترنت اينجا به‌ درد مي‌خورد

اگر سحرخيز هستيد و هر روز اول‌وقت مي‌رويد به كارهاي روزانه‌تان مي‌رسيد، كمي برنامه اين روزها را تغيير دهيد. سحرخيز‌بودن مشكلي ندارد، اما ديرتر براي خريد و كارهاي بانكي و اداري از خانه خارج شويد. بگذاريد پيك ترافيك صبحگاهي تمام شود و بعد از خانه خارج شويد. در ضمن الان بسياري از خدمات به شكل اينترنتي قابل دسترسي است. اگر اهل فضاي مجازي هم نيستيد، سعي كنيد در اين يكي، دو هفته بيشتر از اين خدمات آنلاين استفاده كنيد. حتي خريد را هم مي‌توانيد اينترنتي يا تلفني انجام دهيد. خدمات پيك‌هاي موتوري هم خوب است. براي بعضي كارها مي‌توانيد به‌راحتي به‌جاي خودتان پيك بفرستيد.

  • همسفر پيدا كنيد

شما حتما بايد اتومبيل شخصي‌تان را از خانه خارج كنيد،قبول. حداقل مي‌توانيد براي مقصد خود چند همسفر پيدا كنيد؛ مثلا شايد همسايه شما هم در بخشي از مسير بتواند همسفر شما باشد. يادتان باشد كه بخش قابل‌توجهي از ترافيك شهرهاي بزرگ به‌علت اتومبيل‌هاي تك‌سرنشين است، خب اين كار شما باعث مي‌شود كه اتومبيل تك‌سرنشين در شهر كمتر شود. اگر با كسي حتي تا حدودي، هم‌مسير هستيد، سعي كنيد از يك خودرو استفاده كنيد. يك كار ديگر هم اين است كه با والدين هم‌مدرسه‌اي‌هاي بچه‌هايتان هماهنگ كنيد تا هر هفته يك خانواده مسئول رساندن بچه‌ها به مدرسه شود.

  • شما هم مشاركت كنيد

مديريت شهري و پليس راهور ناجا هر سال براي كاهش ترافيك مهرماه، برنامه‌هايي را در دستور كار قرار مي‌دهند؛ مثلا در 3-2 هفته آينده، حفاري توسط شركت‌هاي خدمات‌رساني مثل آب و فاضلاب و... ممنوع است يا اينكه امسال پيشنهاد شده كه تردد كاميون‌هاي توزيع موادغذايي تا ساعت 10:30در محدوده زوج و فرد صورت نگيرد. خب قطعا مسئولان نمي‌توانند بر تمام معابر شهري نظارت كنند. شما مي‌توانيد اگر شاهد چنين مسائلي در شهر بوديد با سامانه 1888 تماس بگيريد. كارهاي كوچك ديگري هم هست كه مي‌توانيد انجام دهيد؛ مثلا براي گرفتن تاكسي، به وسط خيابان نياييد يا از پل‌هاي عابرپياده بيشتر استفاده كنيد.

کد خبر 382771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha