مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

سیدمحمد فخار: نخستین نشانه‌ها از تعامل و همکاری دولت و شهرداری تهران پس از ۱۴سال در بحث شناور شدن ساعت کار کارمندان دولت دیده شد.

شهر ترافیک

ديروز محسن پورسيدآقايي معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران در اين‌باره از موافقت هيأت وزيران با شناور شدن ساعت كاري كاركنان دولت در هفته نخست مهرماه تا 9صبح خبر داد. بدين‌ترتيب طي بخشنامه‌اي شناور شدن ساعات كار به دستگاه‌ها اعلام شد. از سال 82تا سال‌جاري، نگاه‌هاي متفاوت شهرداران تهران موجب شده بود تعاملي بين اين نهاد شهري و دولت برقرار نشود.

سايه نگاه غيرشهري به موضوعاتي نظير بودجه مترو، عدم‌اختصاص اتوبوس، بدهي‌هاي پايتخت، بلندمرتبه‌سازي‌ و خودروهاي فرسوده طي 14سال گذشته موجب شده بود مشكلات پايتخت به گره كور و غيرقابل حلي دچار شود اما حل معضل ترافيك تهران نخستين مورد از تعامل مديريت شهري جديد تهران و دولت است و مي‌تواند مبدأ تحولات جدي در رفع مشكلات تهران شود.

  • گام‌هايي براي حل معضل ترافيك

آنگونه كه معاون شهردار تهران خبر داده، با توجه به هماهنگي‌هاي صورت گرفته با تمامي نهادهاي درگير با مسائل اول مهر و با حضور مسئولان مربوطه ازجمله نمايندگان پليس راهور تهران بزرگ، آموزش و پرورش، اورژانس تهران، فرمانداري و استانداري در ستاد استقبال از مهر بر ارائه تمهيدات ويژه‌اي به‌منظور مهار و كنترل ترافيك اول مهرماه و خدمت‌رساني به شهروندان تأكيد شده است.

در اين راه مقرر شده ناوگان حمل‌ونقل عمومي پايتخت، مترو، اتوبوسراني و تاكسيراني با درنظر گرفتن سرويس‌هاي ويژه و كاهش سرفاصله حركت‌ها تمهيدات لازم را براي خدمات‌رساني به شهروندان در آغاز سال تحصيلي داشته باشند. همچنين محل‌هايي براي استقرار جرثقيل‌هاي آتش‌نشاني درنظر گرفته شده تا درصورت وقوع حادثه و تصادف در كمترين زمان اقدام به بازگشايي معابر شود. پورسيدآقايي با اشاره به نقش مؤثر پليس راهور در كنترل و نظم دهي ترافيك در مناطق مختلف شهر تهران تصريح كرد: از سال گذشته نقاط بحراني ترافيكي شناسايي شده است و اطلاعات موجود به پليس راهور، آموزش و پرورش و ساير بخش‌ها ارائه شده است.

  • مديريت سفر را فراموش نكنيد

يكي از معضلاتي كه هر سال با آغاز سال تحصيلي گريبانگير معابر تهران مي‌شود، عدم‌مديريت سفرهاي شهري است. در اين‌باره اگرچه هنوز زيرساخت‌هاي هوشمندسازي امكانات شهري به‌طور كامل فراهم نشده تا سفرهاي غيرضروري شهري كاملا رفع شود اما پورسيدآقايي از شهروندان خواست به‌منظور مديريت سفر در هفته‌هاي نخست سال تحصيلي از تردد‌هاي غيرضروري پرهيز كنند چرا كه به واسطه انتقال دانش‌آموزان توسط والدين و تعيين تكليف نهايي وضعيت سرويس‌هاي مدارس شاهد افزايش ترافيكي در هفته نخست مهر‌ماه خواهيم بود.

وي با اشاره به همزماني سال تحصيلي با دهه اول‌ماه محرم تصريح كرد: به‌طور حتم ترافيك عصرگاهي را نيز در هفته نخست مهر‌ماه شاهد خواهيم بود، لذا از شهروندان مي‌خواهيم كه سفرهاي غيرضروري نداشته باشند.

  • ساعت كاري شناور در شركت وودافون

براساس تجربه شركت‌هاي بزرگ جهان، انعطاف‌پذير بودن زمان شروع به‌كار كارمندان به شكل قابل توجهي موجب افزايش بهره‌وري و رضايتمندي كاركنان شده است. استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين باعث شده تا امروزه كارمندان خواهان كار كردن در يك محيط سالم‌تر و متوازن‌تر باشند. به همين منوال يكي از درخواست‌هاي كارمندان، ساعت كاري انعطاف‌پذير براي محيط كاري‌شان است.

يكي از بهترين نمونه‌هايي كه اين سيستم را كاربردي كرده، شركت مخابراتي وودافون(Vodafone) است. اين شركت با ايجاد يك تحول اساسي در شعبه‌هاي خود در سال 2004و ايجاد فضايي مشابه با دانشگاه و نيز برقرار كردن جلسات كاري، بستري را فراهم كرد تا بهترين استفاده را از ايده ساعت كاري انعطاف‌پذير كرده باشد. شعار اين شركت پس از اقدام مذكور اينگونه تغيير كرد:‌ «كاركنان ما زماني كه هزاران كيلومتر آن سو‌تر در حال استراحت هستند، مي‌توانند با استفاده از كامپيوترهاي شخصي خود كارهاي شركت را انجام دهند.» اين طرح باعث رشد قابل توجهي در بهره‌وري و بهبود عملكرد شركت وودافون‌شد.

  • ابلاغ بخشنامه دولت

معاون اول رئيس‌جمهور در بخشنامه‌اي از كليه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شركت‌هاي دولتي خواست به‌منظور مديريت تقاضاي سفرهاي شهري در معابر اصلي و شرياني شهر تهران؛ از اول تا 15مهرماه سال‌جاري تأخير كارمندان خود تا ساعت ۹ صبح را مجاز كنند. در متن اين بخشنامه آمده است:

با توجه به آغازي تحصيلي 1397-1396و به‌منظور مديريت تقاضاي سفرهاي شهري و كاهش زمان ناشي از ترافيك سنگين در معابر اصلي و شرياني شهر تهران، كليه دستگاه‌هاي اجرايي و بانك‌هاي شهر تهران مجازند از اول تا پانزدهم مهرماه سال‌جاري درصورت تأخير كارمندان خود تا ساعت (9) صبح، تأخير مزبور را مجاز تلقي كنند و درصورت لزوم ساعات تأخير را به‌عنوان مرخصي ساعتي منظور دارند.

کد خبر 382653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha