همشهری آنلاین: شهرام فداکار مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:

لایروبی باعث احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله نمی‌شود

نه تنها لایروبی بلکه هیچ یک از پیشنهادهای ارائه شده از سوی مشاور طرح احیای خلیج گرگان و میانکاله منجر به افزایش تراز خلیج گرگان نمی‌شود چون تراز خلیج گرگان وابسته به آب دریای خزر است و تنها در صورت افزایش تراز دریای خزر، تراز خلیج بالا می‌آید.

به گزارش ايسنا، شهرام فداکار با اشاره به آخرین جلسه کمیته تخصصی هماهنگی احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله که حدود یک ماه گذشته برگزار شده است، اظهار کرد: در این کمیته شرح اقدامات اضطراری احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله توسط مشاور طرح ارائه شد اما به دلیل این که در بسیاری از مسائل به سوالات اعضای کمیته پاسخ داده نشده بود، مورد تائید قرار نگرفت.

وی با بیان این که لایروبی به عنوان مهم‌ترین برنامه احیای خلیج گرگان از سوی مشاور مطرح شده است، گفت: انتقال آب از میانه شبه‌جزیره میانکاله، انتقال آب از انتهای میانکاله یعنی بندر امیرآباد، انتقال بخشی از آب نکارود به میانکاله مجموع اقدامات مطرح شده برای احیا است که از نظر اعضای کمیته همه مطالعات و شرح خدمات تهیه شده برای اقدامات اضطراری دچار ابهام بود.

  • لیست اقدامات تهیه شده برای احیای تالاب میانکاله فاقد نگاه محیط زیستی است

فداکار با تاکید بر این که کلیه شرح اقدامات اضطراری تهیه شده برای احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله نیاز به بازنگری دارد، نسبت به نادیده گرفتن ابعاد زیست محیطی طرح‌ها هشدار داد و گفت: یکی از ابهامات مهم آن است که نگاه محیط زیستی در اقدامات لحاظ نشده است و مطالعات انجام شده بیش‌تر ابعاد فنی را مدنظر دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که کدام دستگاه مسئولیت ارائه راهکارهای احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله را برعهده دارد؟ گفت: سازمان آب منطقه‌ای استان گلستان به حسب اعتباری که در این خصوص دریافت کرده مسئولیت برگزاری جلسات کمیته و هماهنگی‌ها را عهده‌دار است. مشاور طرح نیز از سوی این سازمان انتخاب شده اما هیچ اقدامی خارج از مصوبات کمیته تخصصی نمی‌تواند به مرحله عملیاتی برسد. علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست، دانشگاه‌های مازندران و گرگان، مرکز مطالعات آب خزر، استانداری‌های گلستان و مازندران و سازمان‌های آب منطقه‌ای این دو استان اعضای کمیته تخصصی احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله هستند.

  • تسهیل قایقرانی تنها حاصل لایروبی خلیج گرگان

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد لایروبی خلیج گرگان تصریح کرد: اگر هدف از لایروبی، رساندن آب به خلیج گرگان است،هیچ اتفاق مثبتی در وضعیت خلیج در نتیجه لایروبی رخ نمی‌دهد و تراز خلیج با لایروبی بالا نمی‌آید. به همین علت کمیته تخصصی معتقد است که لایروبی هیچ فایده‌ای ندارد و صرفا عمق کانال دسترسی دریای خزر به خلیج گرگان عمیق‌تر می‌شود و قایق‌ها می‌توانند راحت‌تر تردد کنند.

فداکار تاکید کرد: اگر قرار است هدف از لایروبی تسهیل قایقرانی باشد می‌توان کارهای دیگری برای تردد راحت‌تر قایق‌ها انجام داد و نیازی به برداشت گل و لای در مساحتی به اندازه ۹۰۰ هزار کیلومتر نیست که در این صورت، پسماند حاصل از لایروبی نیز خود مسئله جداگانه‌ای خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد برنامه آینده کمیته تخصصی احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله اظهار کرد: قرار شده مشاور طرح مجددا مطالعات محیط زیستی خود را انجام دهد و بعد راهکارهای جدید را ارائه کند. از نظر سازمان حفاظت محیط زیست اعتبارات باید صرف هزینه مطالعات مدیریت جامع حوضه آبخیز شود نه این که اقدام اضطراری برای برداشت گل و لای صورت گیرد و شش ماه بعد شرایط باید به حالت قبلی برگردد.

مسعود باقرزاده کریمی رئیس کمیته ملی و مرجع علمی و فنی کنوانسیون رامسر نیز پیش از این با تاکید بر این که مشکل اصلی در خلیج گرگان و تالاب میانکاله در بالادست حوضه آبریز و در خشکی است نه دریا، نسبت به خطاهای احتمالی در لایروبی خلیج گرگان هشدار داد.

کد خبر 382551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha