تعداد سهامداران ایرانی برای نخستین بار در ۵۰ سال گذشته از مرز ۹.۵ میلیون نفر گذشت.

در پايان هفته گذشته و همزمان با انجام عرضه سهام 2شركت جديد در بورس تهران آمار دارندگان كد سهامداري در بازارسرمايه ايران از مرز 9ميليون‌و500هزار نفر عبور كرد تا ركوردي تازه در بازارسهام به ثبت برسد.

علاوه بر اين تاكنون در بازار سرمايه براي 53سرمايه‌گذار نهادي و حقوقي و 900سهامدار خرد خارجي مجوز سرمايه‌گذاري و كد سهامداري صادر شده است؛ ضمن اينكه طبق آخرين آمارهاي موجود هم‌اكنون تعداد دارندگان يونيت(واحدهاي سرمايه‌گذاري) در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري فعال در بورس و فرابورس هم از مرز يك ميليون و 500هزار نفر گذشته است.

ارزش كل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري 133هزار ميليارد تومان تخمين زده مي‌شود. پيش‌بيني مي‌شود همزمان با آزادسازي سهام عدالت از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري سهام عدالت تعداد ذينفعان بازارسرمايه از مرز 60ميليون نفر بگذرد. آنطور كه سازمان خصوصي‌سازي‌ اعلام كرده به 49ميليون نفر سهام عدالت تخصيص داده شده است.

بورس اوراق بهادار تهران، 50سال پيش، يعني در آبان‌ماه1346 در مراسمي رسمي گشايش يافت و در بهمن‌ماه همان سال نخستين مبادله سهام در اين بازار به ثبت رسيد. آمار رسمي دارندگان كد سهامداري در بازارسرمايه زمستان پارسال از مرز 9ميليون نفر گذشته بود. حال در پايان تابستان امسال شاهد ثبت ركوردي تازه در اين حوزه هستيم.

سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار(سمات) كه طبق قوانين موجود، مسئول ثبت آمار و انجام امور تسويه و پاياپاي معاملات در بازار سرمايه است در پايان تيرماه اعلام كرده بود؛ تعداد كدهاي سهامداري به رقم ۹ميليون و ۴۵۸ هزار كد رسيده است.

  • تركيب جنسيتي سهامداران

براساس آمار سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار (سمات) تا پايان تيرماه 4ميليون و 850هزار مرد و 2ميليون و 289هزار زن در بازار سرمايه، كد سهامداري دريافت كرده بودند. اختلاف موجود در جمع اين آمار با كل آمار تعداد كدهاي سهامداري، ناشي از ثبت نشدن جنسيت بخش بزرگي از سهامداران در سامانه معاملات است كه با تكميل تدريجي اين اطلاعات اميد است آمار دقيق‌تري به‌دست آيد. حال بايد منتظر آمار تازه رسمي درباره تركيب جنسيتي سهامداران بورس در پايان شهريورماه بمانيم.

  • آمار سهامداران فعال

طبق آمار منتشر شده در پايان تير‌ماه امسال 202هزار دارنده كد سهامداري در طول تير‌ماه حداقل يك تا 10معامله شامل خريد يا فروش سهام را در بازارسرمايه به ثبت رسانده، 19هزار دارنده كد سهامداري هم بين 11 تا 20معامله را انجام داده و 25هزار دارنده كد سهامداري نيز بيش از 20معامله را در تير‌ماه امسال انجام داده بودند.

  • ركوردزني تازه در بازار سرمايه

طبق اعلام بورس تهران، در پايان مبادلات روز چهارشنبه بورس تهران و با عرضه 400ميليون سهم از سهام شركت داده گستر عصر نوين موسوم به هاي‌وب، براي نخستين‌بار در بورس اوراق بهادار، 104هزار سهامدار جديد به بازار سهام پيوستند كه ركوردي جديد در تخصيص سهام، در جريان عرضه‌هاي اوليه، محسوب مي‌شود. علاوه بر آن 40ميليون سهم از سهام اين شركت هم به كاركنان آن اختصاص يافت. در پايان هفته قبل با ورود 2شركت جديد به بورس تهران، موج تازه عرضه‌هاي اوليه در بورس و فرابورس با موفقيت به پايان رسيد. طبق هدفگذاري بورس تهران امسال ۱۵شركت جديد وارد بازار سهام خواهند شد.

طبق آمار غيررسمي موجود پرونده درخواست‌هاي 40شركت براي عرضه در بورس در هيأت پذيرش در حال بررسي است. پس از عرضه سهام به‌پرداخت در تيرماه، در هفته گذشته و در 2روز پياپي 7درصد از سهام شركت چدن‌سازان و ۹درصد از سهام شركت هاي‌وب در بورس تهران عرضه شد. 3عرضه اوليه‌اي كه از ابتداي تابستان در بورس تهران صورت گرفته، توانسته تا حدودي اين بازار را با رونق نسبي همراه كند.

  • هر ماه 2عرضه جديد

آنطور كه اسماعيل درگاهي مدير پذيرش بورس تهران اعلام كرده فعالان بازار سرمايه تا پايان امسال به‌طور متوسط شاهد بيش از 2عرضه اوليه در هر‌ماه خواهند بود. پيش‌بيني مي‌شود با انجام موفق عرضه سهام هريك از اين شركت‌ها در بورس تهران تعداد دارندگان كدهاي سهامداري در بازار سرمايه به ركوردهاي تازه تري دست يابد.

کد خبر 382185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha