تحلیلگران بر این باورند که با عبور شاخص از خط مقاومت ۸۳ هزارو ۶۰۰ واحد، روند صعودی بورس که انتظار می‌رفت به آهستگی در نیمه دوم سال آغاز شود، از همان ابتدای پاییز آغاز خواهد شد.

بورس

به گزارش همشهري، با وجود اينكه بازار سهام هفته قبل تحت‌تأثير عرضه‌هاي اوليه و تسويه‌حساب‌هاي مشتري‌هاي اعتباري شركت‌هاي كارگزاري قرار گرفت، اما با رشد آرام قيمت دلار و افزايش قيمت جهاني فلزات پايه، محصولات شيميايي و نفت مي‌توان انتظار داشت حجم تقاضا از ابتداي پاييز با رشد مواجه شود.

شاخص بورس تهران كه در هفته‌هاي گذشته رشد مداومي را سپري كرده ديروز با قدرت از مرز 86هزارو 600واحد، كه نوعي خط مقاومت و مرز رواني براي بازار تلقي مي‌شد هم عبور كرد. بورس تهران در دي‌ماه92 بالاترين ركورد تاريخي خود را در نقطه 89هزارو 500واحد ثبت كرد اما كارشناسان انتظار دارند اين مرز نيز در نيمه دوم امسال شكسته شود و شاخص تا محدوده 94هزار واحد پيشروي كند.

  • محرك رشد بازار سهام

محرك رشد بازار سهام در چند هفته گذشته رشد قيمت‌هاي جهاني در بخش فلزات اساسي و موادمعدني بود و انتظار مي‌رود استمرار حضور خريداران در برخي صنايع مهم بازار بتواند نويدبخش پاييزي صعودي براي بازار سهام باشد. عواملي همچون كاهش نرخ سود بانكي، رشد قيمت‌هاي جهاني فلزات، افزايش ملايم نرخ ارز و افزايش تورم انتظاري در نيمه دوم سال، به زعم تحليلگران همگي پشتوانه رونق مورد انتظار بازار سهام در نيمه دوم سال هستند.

در پايان هفته گذشته رئيس‌كل بانك مركزي تأكيد كرد: سرمايه‌گذاري روي دلار به هيچ وجه اقتصادي نيست و سپرده‌هاي بانكي به‌مراتب بازده بهتري دارد. با وجود سخنان رئيس‌كل بانك مركزي، به‌نظر مي‌رسد حتي درصورت ثبات قيمت دلار، افزايش قيمت نفت و فلزات جهاني آنقدر خواهد بود كه شاخص بورس را با رشد مواجه كند.

  • آينده قيمت نفت و اثر آن بر بورس

قيمت نفت در جريان معاملات هفته گذشته ۳ درصد افزايش يافت و بالاترين درصد رشد هفتگي، از پايان ‌ماه جولاي تاكنون را تجربه كرد. برخي تحليلگران معتقدند كه رشد قيمت نفت در آينده تداوم خواهد داشت كه اين موضوع مي‌تواند در نهايت به تقويت عوامل مؤثر بر رشد بورس تهران بينجامد. در همين رابطه بهزاد صمدي، تحليلگر تكنيكال بازار سرمايه درباره آينده قيمت نفت گفت:

تحليل قيمت نفت به‌صورت تكنيكال نشان مي‌دهد كه روند قيمت نفت صعودي است و انتظار داريم قيمت نفت در گام اول به 59دلار و در نهايت به 71دلار برسد. او با تأكيد بر اينكه بازار سهام در ايران عموما تحت‌تأثير قيمت دلار است تا قيمت نفت، گفت: در بررسي‌هاي قبلي مشخص شد كه قيمت نفت آنچنان كه در بازار شايع است، روي شاخص بورس اثر ندارد، با اين حال رشد قيمت جهاني نفت بدون تأثير هم نيست.

او تأكيد كرد: قيمت 59دلار خط مقاومت قيمت نفت است و بعد از عبور از اين محدوده مي‌توان انتظار داشت در دوره زماني 8‌ماه تا يك سال ديگر قيمت نفت به مرز 71دلار هم برسد. او درباره تأثير رشد قيمت نفت بر شاخص بورس گفت: با افزايش قيمت دلار و نفت شاخص بورس در يك دوره كوتاه‌مدت تا 94هزار واحد و سپس تا سال 1398تا 104هزار واحد رشد خواهد كرد.

کد خبر 382337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha