همشهری آنلاین: اکثریت پارلمان لبنان رسماً موافقتش را با تغییر قانون اساسی برای انتصاب فرمانده ارتش لبنان به عنوان رییس‌جمهور این کشور اعلام کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، اکثریت پارلمان لبنان با صدور بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که با تغییرات در قانون اساسی جهت انجام انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب میشل سلیمان، فرمانده ارتش لبنان به عنوان رییس‌جمهور آینده‌ی این کشور موافق است.

در این بیانیه تاکید شده است که حزب حاکم در راستای همبستگی ملی با رضایت و خرسندی از این طرح استقبال می‌کند.

حزب حاکم هم‌چنین اعلام کرده که این تصمیم را با توجه به حقایق بحران سیاسی لبنان و تهدید‌های این بحران نسبت به سرنوشت و آ‌ینده‌ سیاسی لبنان اتخاذ کرده است.

در این بیانیه تاکید شده است: این امر می‌تواند بحران سیاسی موجود را از بین برده و از اقداماتی که به ایجاد شکاف در جایگاه ریاست جمهوری لبنان منجر شود، جلوگیری کند.

به این ترتیب می‌توان گفت اکثر احزاب سیاسی لبنان با انتخاب فرمانده ارتش این کشور به عنوان رییس‌جمهور آینده‌ لبنان موافق هستند، اما بنا به اظهارات منابع آگاه لبنانی از آنجا که تغییر قانون اساسی نیازمند زمان است احتمال می‌رود که جلسه‌ روز جمعه‌ (16 آذر) پارلمان نیز یک هفته به تاخیر بیفتد و به جای آن جلسات پارلمان برای تغییر در مفاد قانون اساسی برگزار شود.

از سوی دیگر نبیه بری، رییس پارلمان لبنان در گفت‌وگو با روزنامه‌ الشرق الاوسط، چاپ لندن، تاکید کرد که مساله‌ تغییر قانون‌ اساسی یک مساله‌ جدی است و هرگز از طریق دولت لبنان انجام نمی‌شود. وی اظهار داشت که راهکارهای قانونی جهت تحقق این امر را در اختیار دارد و توافق سیاسی صورت گرفته زمینه‌ این امر را مهیا ساخته است.

بری در خصوص موضع معارضان با نامزدی سلیمان گفت: زمانی که این خبر را دریافت کردیم با آن هوشیارانه برخورد کردیم، اما برخورد کلی ما واقع‌گرایانه بود و امروز صراحتا اعلام می‌کنیم که سلیمان را به عنوان نامزد ریاست جمهوری تایید می‌کنیم و او اولین نامزد ریاست جمهوری بین معارضان است.

بری تصریح کرد: در ابتدا حزب اکثریت با این مساله مخالفت کردند و سلیمان را یک شخصیت سوری دانستند، اما پس از آنکه گزینه‌های دیگر‌شان با شکست روبه‌رو شد به واقعیت رسیده و دریافتند که سلیمان فردی عادل و متوازن است.

رییس پارلمان لبنان هم‌چنین از حزب حاکم این کشور خواست تا جهت بررسی طرح میشل عون، رییس جبهه‌ تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان با وی مذاکره کنند تا در خصوص نقاطی که بر ایجاد راهکارهای توافق منجر می‌شود به توافق برسند.

وی افزود: این تنها راه گذر برای دستیابی به راه حل جهت حل و فصل بحران سیاسی لبنان است.

بری هم‌چنین از تمامی احزاب سیاسی لبنان خواست تا فرصت به وجود آمده را از دست ندهند.

وی تاکید کرد: توافق بر سر رییس‌جمهور کاملا آشکار است و مقدمات تغییر قانون اساسی نیز آماده شده است.

کد خبر 38216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز