پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که دولت آمریکا همچنان به دنبال بهانه ای برای لغو برجام و مقابله با ایران است، سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته ای با ایران (برجام) و نیز مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این توافقنامه بین المللی را پیمانی معتبر بلکه حتی برخی از آنها الگویی برای حل بحران های دیگر جهانی می دانند.

اروپا

مقامات دولت جدید آمریکا، از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور طی روزهای گذشته با تکرار حرف های قبلی خود از عنوان توافق بد برای برجام استفاده کردند، اما اروپایی ها از جمله مقامات سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس که در مذاکرات و سپس امضای توافق هسته ای با ایران شرکت داشتند، همچنان از این توافق دفاع و حتی برخی از آنان اعلام کرده اند که جایگزینی برای برجام وجود ندارد.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در گفت و گو با نشریه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی را الگویی برای حل بحران شبه جزیره کره دانست و اعلام کرد: چنانچه نیاز به حضور ما در این مذاکرات باشد، بسرعت پاسخ مثبت خواهیم داد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای موفقیت آمیز با ایران افزود: آن گفت وگوها مربوط به یک دوره دیپلماسی طولانی اما مهم بود که در نهایت به پایان خوبی رسید.

مرکل گفت: می توانم تصور کنم که چنین حالتی برای اختلاف با کره شمالی هم به کار گرفته شود. اروپا و بویژه آلمان باید آماده باشند که در این زمینه ایفای نقش کنند.

زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان نیز بعد از دیدار با همتای آمریکایی خود در واشنگتن گفت: ما بسیار علاقه مند هستیم که توافق هسته ای با ایران را به عنوان یک توافق اروپایی و آلمانی حفظ کنیم.

گابریلل افزود: آلمان و اروپا تمایل زیادی به صیانت از این توافق دارند. اما ایران با توجه به نگرانی های موجود در آمریکا باید به همه جزییات این توافق جامه عمل بپوشاند.

  • فرانسه: برجام همانگونه که هست باید اجرا شود

همچنین ژرارد آرود سفیر فرانسه در آمریکا گفت که پاریس از هیچگونه تجدید نظر و بازنگری در توافق هسته ای ایران حمایت نمی کند و این توافق همانگونه که هست، باید اجرا شود.

آرود در پیام توییتری دیگری افزود: مذاکره درباره دیگر جنبه های سیاست خارجی ایران در بیرون از چارچوب برجام که باید بر اساس شایستگی هایش با آن برخورد شود، امکان پذیر است.

ژان ایو لو دریان وزیر امور خارجه فرانسه هم گفت: نگران موضع دونالد ترامپ در باره برجام هستم.

وی با این ادعا که توافق امضاشده در دو سال پیش امضا شد، موجب شد که ایران از سلاح هسته ای دست بکشد و در نتیجه آن از گسترش این نوع تسلیحات ممانعت شود، افزود: ما موظف هستیم که ادامه این وضع را تضمین کنیم.

  • انگلیس مصمم به گسترش روابط با ایران است

همچنین نیکلاس هاپتون سفیر انگلیس در تهران با بیان اینکه دولت این کشور بطور کامل به اجرای برجام متعهد است، تاکید کرد که لندن مصمم است رابطه اش را با دولت حسن روحانی در چارچوب برجام گسترش دهد.

وی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به پایبندی کشورش به برجام گفت: با تمام قوا تلاش می کنیم تا برجام به سود تمام طرف ها به موفقیت برسد.

  • موگرینی: برجام تعهد کل جامعه جهانی و ایران است

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آغاز کنفرانس سال 2017 نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل در پاسخ به اظهارات اخیر نیکی هِیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: توافق هسته ای با ایران نشانگر شیوه اتحادیه اروپا در سیاست خارجی است.این توافقی بین دو کشور نبود، بارها این را تکرار کرده ام و احساس می کنم که ناچاریم در ماههای آینده نیز بارها تکرار کنیم.

وی افزود: این توافق تعهد کل جامعه بین المللی از یک طرف و ایران از طرف دیگر بود که با یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم مورد حمایت قرار گرفت و بطور منظم مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی هم قرار گرفته است.

موگرینی خاطر نشان کرد: امروز پس از دو سال، آژانس و همچنین کمیسیون مشترک تبعیت از برجام را تایید کرده اند و ما باید این را در ماه های آینده در هر جایی که هستیم تکرار کنیم زیرا این مهم امنیت بین المللی، ایمنی بین المللی و همچنین اعتبار توافق های بین المللی است.

ابرت کوندرس وزیر امور خارجه هلند نیز طی سخنانی در مراسم آغاز سال تحصیلی 2018-2017 دانشگاه هلندی روزولت گفت: توافق هسته ای بهترین توافق قابل دستیابی در شرایط موجود است.

کوندرس اضافه کرد: بعد از سالها مذاکره که همراه با مقدمات دقیق و خویشتن داری دیپلماتیک بود، توافق با ایران به نتیجه رسید که دستاوردی قابل توجه است.

وی افزود: بر فعالیت های هسته ای ایران بصورت مستقل نظارت می شود و بازرسی صورت می گیرد و روشن است که ایران دیگر در جهت ساخت سلاح هسته ای حرکت نمی کند و در عوض تحریم ها برداشته شده است. ما از این توافق حمایت می کنیم و معتقدیم که این بهترین توافق قابل دستیابی با توجه به شرایط موجود است.

یان بیگز سفیر استرالیا در تهران هم با اعلام حمایت کشورش از برجام گفت: کانبرا قویا از توافق برجام حمایت می کند و آن را فرصتی برای پیشرفت ایران و برقراری صلح در منطقه می داند.

کد خبر 382113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha